Gå til innhold

Trenger hjelp med stjernekikkert.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan jeg ser igjennom en stjernekikkert? Eller er det forskjellig fra kikkert til kikkert?Har hatt min ståendes i 1 år nå, for jeg skjønner ingenting. Har prøvd å lese bruksanvisningen, men det er jo så mange vanskelige ord.

Har sett gjennom den lille kikkerten slik at jeg ser månen inni der, men når jeg ser gjennom den andre, så er alt bare svart. Beklager hvis jeg er dårlig til å forklare :p

 

Setter stor pris på hjelp! :)

 

Dette er stjernekikkerten:

http://www.njopsahl.no/vis_vare.php?varenr=SYO1141EQ1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må stille inn den lille kikkerten slik at det du ser i den, ser du også i den store. Det er skruer på den som du kan sku på.

Det jeg stusser veldig over er at du har hatt teleskopet i 1 år og enda ikke har klart å 'funnet' månen. :dontgetit: :dontgetit: Du vet du kan bevege teleskopet i alle retninger? Så da er det bare å lete seg frem.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
litt off, men har alltid lurt på hva man klarer å se igjennom en slik?

 

Finnes det noen bilder som kan gi meg en pekepin?

Kommer an på teleskopet, stativet, okularer/linser og at det er mørkt!! For noen tusen kan man se slike ting:

 

http://www.flickr.com/photos/21184140@N00/2192715063/

http://www.flickr.com/photos/8809281@N02/2440739512/

http://www.flickr.com/photos/21184140@N00/2192714929/

http://www.flickr.com/photos/12819631@N04/3290365396/

http://www.flickr.com/photos/evansg/3423514267/

post-53776-1243724845_thumb.jpg

post-53776-1243724853_thumb.jpg

post-53776-1243724861_thumb.jpg

Endret av Pels
Lenke til kommentar
Du må stille inn den lille kikkerten slik at det du ser i den, ser du også i den store. Det er skruer på den som du kan sku på.

Det jeg stusser veldig over er at du har hatt teleskopet i 1 år og enda ikke har klart å 'funnet' månen. :dontgetit: :dontgetit: Du vet du kan bevege teleskopet i alle retninger? Så da er det bare å lete seg frem.

Jeg greier å se månen gjennom den lille, men da jeg prøver å se gjennom den store er alt bare svart :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har du montert okkularet/øyestykket på den store? Sitter det en liten linse akkurat der du titter inn i den store? Dersom det ikke gjør det, må du finne dette (fulgte sikkert med) og sette det på.

 

Når du nå har brukt den lille (siktekikkerten) til å finne månen, skal kan du begynne å bruke den store. For at du skal se noe som helst, må du stille fokus - det pleier å være et lite hjul bakerst på den store kikkerten, som får okkularet til å bevege seg inn eller ut når du skrur på det.

 

Prøv gjerne å øve om dagen, da er ofte ting lettere. Finn noe som er et stykke unna (noen hundre meter - 1 km), få det i fokus etc.

 

Evt. kan du jo prøve å spørre han/hun du fikk kikkerten av? Kanskje dere tom. kan ta en kveld med varme klær, kakao, og stjernekart når det blir vinter (det er mest å se på himmelen om vinteren, fordi det er da det er skikkelig mørkt), så kan han/hun vise deg ting etc. ?

Lenke til kommentar

^Alt er montert slik som du sier, men uansett hvor mye jeg skrur inn eller ut, er det fortsatt like svart : s

men jeg kan jo teste den ut om dagen, som du sier. Takk for tips.

Jeg kjøpte forresten kikkerten på njopsahl.no. Vet ikke akkurat hvor hypp de ansatte der er på å bli med meg på det... :p

Lenke til kommentar
Du må stille inn den lille kikkerten slik at det du ser i den, ser du også i den store. Det er skruer på den som du kan sku på.

Det jeg stusser veldig over er at du har hatt teleskopet i 1 år og enda ikke har klart å 'funnet' månen. :dontgetit: :dontgetit: Du vet du kan bevege teleskopet i alle retninger? Så da er det bare å lete seg frem.

Jeg greier å se månen gjennom den lille, men da jeg prøver å se gjennom den store er alt bare svart :dontgetit:

Er det fullstedning svart når du ser gjennom det store? Har du tatt av beskyttelsesdekselet på det store?

flocking.jpg

Lenke til kommentar
Du må stille inn den lille kikkerten slik at det du ser i den, ser du også i den store. Det er skruer på den som du kan sku på.

Det jeg stusser veldig over er at du har hatt teleskopet i 1 år og enda ikke har klart å 'funnet' månen. :dontgetit: :dontgetit: Du vet du kan bevege teleskopet i alle retninger? Så da er det bare å lete seg frem.

Jeg greier å se månen gjennom den lille, men da jeg prøver å se gjennom den store er alt bare svart :dontgetit:

Er det fullstedning svart når du ser gjennom det store? Har du tatt av beskyttelsesdekselet på det store?

flocking.jpg

Har tatt av beskyttelsesdekselet, ja. Når det er lyst ute så er det grått, men på kvelden ser jeg ingenting.

Lenke til kommentar

Det er nokså vanskelig å justere fokus på sånne kikkerter, og det hjelper ikke at søkekikkerten (den lille) ofte peker en annen vei enn den store, sånn at du egentlig bare må sikte etter beste evne med den store. Jeg vil anbefale at du grovjusterer den om dagen, ved å stille den mot noe veldig stort som er et stykke unna (et fjell, f.eks.).

 

Bruk okularet med minst zoom, det gjør det litt lettere. Hvis du fortsatt sliter bør du prøve å få tak i et med enda mindre zoom. Det går an å kjøpe dem løse, men jeg ser det er svindyrt i den butikken. Om du kjenner noen andre med stjernekikkert kan det være du kan få låne av dem. Så lenge den fysiske størrelsen er 1¼" skal du kunne bruke det.

Endret av phphans
Lenke til kommentar

Om han kjenner noen andre med kikkert kunne han sikkert spurt dem om hjelp.

 

Meh. Tviler på at jeg kan gi så veldig mye bedre tips. Har ikke stjernekikkert selv (dessverre), men det pleier å gå å få de til å funke ved å skru litt histan og pistan... Det er i allefall taktikken min når det gjelder stjernekikkerter: prøv å vri på alle hjulene helt til du får et bra bilde :) Og husk at bildet som regel er opp ned/bak fram, så det kan være litt vanskelig å finsikte :)

 

En liten ting: Pass på at du fester okkularet! Jeg redda et dyrt okkular (på Harestua observatorie) fra å gå i bakken en gang vha. raske reflekser, noen hadde glemt å feste det (tror faktisk ikke det gikk...)

Lenke til kommentar

Jeg burde ha kikkerten min tilgjengelig mens jeg skrev dette da, men den er på hytten - så dette blir kun fra husken:

Ta uansett en feilsjekk der du begynner i en ende og nøst deg fremover :)

 

Gjør det på dagtid dog, sikt mot hoisonten eller noe annet høykontrast som er langt vekke. Selv "skyter" jeg inn kikkerten mot en fjelltopp 4-5 km unna, som er spiss nok til at jeg med stor sikkerhet kan si at sikte-kikkerten peker i samme retning som hovedkikkerten.

Første natten jeg hadde kikkerten ute var nokså bortkastet, da jeg aldri fant det jeg ville se etter + jeg var ikke nok obs på hvordan en faktisk skrur på trefoten for å få kikkerten til å følge planeter og stjerner :)

 

På dagtid tar du ut dingsen du ser inn i på siden av kikkerten (okularet) - da skal du kunne se lys, husker ikke om en skal kunne se litt detaljer også, men ser ikke bort i fra det :)

 

Mens du har okularet ute, sjekk om du har et filter påmontert okularet. De blir skrudd på motsatt side av der du ser inn. Har du en glassplate helt i enden av okularet, så har du sannsynligvis et filter påmontert.

 

Ser du fremdeles ingenting, sjekk at 45 grader speiler som henger ved store munningen er der + at det kan tenkes å peke i rett retning (det skal lede lys fra bakspeilet inn mot okularet, så det må være stilt inn riktig for dette).

 

Ser denne grei ut, ta en titt på bakspeilet - ser du deg selv når du ser inn store åpningen, så bør det være noenlunde riktig innstilt.

 

Hele prinsippet til Newton-teleskop er forbausende enkelt, så bare ta deg litt tid og sjekk at lys går der du tror det skal gå, og se etter ting som står i veien.

 

Det å stille speilene er ikke noe jeg anbefaler å gjøre selv dog, de skal være korrekte fra fabrikanten sin side - og du trenger egentlig noe spesial utstyr for å stille de riktig (om jeg husker riktig så er "spesial utstyr" i denne sammenheng en papirlapp med sirkler på, som en legger over munningen på kikkerten...).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...