Gå til innhold

Har min raiddisk tatt kvelden? Levere tilbake til amentio?


Anbefalte innlegg

Jeg har to 1 TB-disker satt i biosraid (raid0) på mitt p5q pro hovedkort. Da jeg starta maskina på nytt, brukte den veldig lang tid på å starte før den ikke fant igjen noen os-disk. Dette skyldes at den ikke greide å auto-detecte enheten på SATA-port 2. Dette var en av de to diskene som stod i RAIDet. Jeg har nå forsøkt å bytte sata-port denne harddisken er kobla til, men med samme resultat at bios henger ved auto detect av enhet på port 5.

 

De andre harddiskene mine ser ut til å bli funnet igjen av BIOS uten problemer. Tips for å feilsøke videre, og evt redde noe data? Jeg har nå mista 1,3 TB med OS, filmer og musikk, sjøl om noe av det sikkert også ligger på den andre harddisken i RAIDet. *Heldigvis* har jeg fortsatt dokumentene mine da.

 

Hvordan blir framgangsmåten med å levere tilbake disken til amentio? Jeg er ikke sikker på om de vil tru på meg eller ikke, ettersom de ved en feil tilsendte meg to 1TB-disker, sjøl om jeg bestilte to disker på 500GB. Maskina er selvbygd, og jeg mottok harddiskene rundt 10. november i fjor.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var de diskene i Raid0 så er all daten din borte nå, er absolutt ikke å anbefale å raide lagringsdisker i 0.

 

Har du enda garanti på disken så er det bare å ringe amentio å få instruksjoner fra dem, hvis ikke så kast den i søpla.

 

En annen ting du kan prøve er en litt slem metode, ta ut disken å legg den i en antistatisk pose, la den ligge kalt i et døgn. Er du heldig så lever den en time etter du har koblet den til igjen, nokk til å få tadd backup av tingene dine.

 

Det er ganske kalt i et fryseskap, bare den er tørr når du plasserer den i det:P

 

Anbefaler heller å bruke en raptor disk eller 2 i raid for OS, og heller ha en annen disk til lagring. Det tar stress av lagringsdiskene så lever de lengre.

Lenke til kommentar

Det jeg ikke helt skjønner med dette, er hvordan disken sånn plutselig kunne ryke. Ville jo forvente at den lager noen ulyder eller liknende før den kræsjer? Bare noen minutt tidligere, satte jeg nemlig i windows, før jeg avslutta maskina. Da jeg starta den opp igjen, skjedde altså denne feilen.

 

Skal forsøke å sette i disken igjen imorra, og så prøve tipset ditt. Takk skal du uansett ha.

Lenke til kommentar

Nei, disker kan ryke over natten, de kan funke fint for å så si takk og farvel når du har skrudd av maskinen.

Det finnes 2 typer feil som kan forekomme, mekaniske feil som da oftest kan gi ulyder og elektroniske.

I få tilfeller kan elektroniske feil gi ulyder men som oftest sier kontrolleren på disken poff og da er den død om du ikke vil prøvde deg på å bytte kontrollerkortet som da vil sette en stopper for garantien din.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Om du hadde RAID 0 så er dataene tapt!

RAID 1 har du hatt mulighet til å hente ut data ifra faktisk, og RAID 5 og 6, men 0 er bare å glemme.

 

Du kan få hentet ut data ja, men prisklassen blir fort 20k og kan faktisk tikke såpass høyt som 100k og videre i enkelte tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...