Gå til innhold

Kabinett vifte i strømforsyning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt samme Qtec PSU som du selv har. Enhver 80x80x25 mm vifte vil passe rent fysisk, men kjølingen må jo være god nok. Denne viften(e) kjøler jo ikke bare PSU, men kabinettet også.

 

Jeg har selv satt ca 10 PSUer ned på 7V, uten at det har skapt problemer. Selvsagt har jeg overvåket CPU og system temp. før og etter skiftet.

 

Kjøp gjerne en av de dyre Papst viftene, eller kjøp en billig en som du kan sette ned på 7V. Du har ikke tilgang til en gammel PC med en strømforsyning som du kan ta ut viften fra da? Noen av disse gamle AT PSU viftene har faktisk temperatureregulert styring også.

Lenke til kommentar

Men er det 12V som brukes originalt på viftene i strømforsyninger eller?

Det gjør vel ingenting om viften støyer mye, det er jo temperaturregulering i strømforsyningen regner jeg med sånn at hastigheten går ned hvis det er kjølig nok?

 

Hva med denne da?

 

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...?ARTNR=8412N2GM

 

37dB var kanskje litt vel mye, men 26dB er bra nok vil jeg tro, den som var i Q-Tec'en fra før var jo heller ikke av den beste kvalitet og mest støyfrie sorten likevel, jeg må vel tro at en nesten hvilken som helst 80x80x25 vifte kan erstatte den ettersom den strømforsyningen var i et kabinett som kostet 347,- kr!

Lenke til kommentar
Men er det 12V som brukes originalt på viftene i strømforsyninger eller?

Det gjør vel ingenting om viften støyer mye, det er jo temperaturregulering i strømforsyningen regner jeg med sånn at hastigheten går ned hvis det er kjølig nok?

 

Det er ingen temp. regulering av viften i Qtec PSUen.

Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Uansett, vil den viften på 24dB som jeg oppga bare kunne settes rett på uten å regulere volt styrken? regner med at det 12V som brukes inni PSUen? Ikke så nøye at det er temp. regulering ettersom det er bare bra å ha fin kjøling til alle tider, bryr meg ikke så veldig mye om støy, viktigere at det er god kjøling og at komponentene har det bra, men det er jo ille hvis det blir for mye bråk, men men.

 

 

 

 

 

 

Men er det 12V som brukes originalt på viftene i strømforsyninger eller?

Det gjør vel ingenting om viften støyer mye, det er jo temperaturregulering i strømforsyningen regner jeg med sånn at hastigheten går ned hvis det er kjølig nok?

 

Det er ingen temp. regulering av viften i Qtec PSUen.

Lenke til kommentar

Ja, vifta går originalt på 12V. Så det er bare å rive ut den gamle, kutte kabler og skjøte på den nye. Bare pass på at du får minus og pluss på riktig plass så vifta går riktig vei. Vil du at den skal gå andre veien så snu heller vifta da vifter generelt sett kun er designet for en veis effektiv luftflytting.

 

Vet ikke hvordan det er med tempregulering, men høres sannsynlig ut at det ikke er det på en så billig modell. Hvis det viser seg at vifta bråker for mye kan du i ettertid koble den på 7V slik hn66 nevner. Du gjør det ved å koble den i en vanlig drevkontakt mot rød og gul ledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...