Gå til innhold

Er Canon EOS 1000D et greit kamera til en amatør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du bor i nærheten av en Elkjøp- eller Lefdalbutikk kan det være lurt å stikke innom for å se om det er med IS, evt om du ringer kundeservice og sjekker hva som er på tilbud. Jeg kjøpte nemlig mitt 1000D på Lefdal, og det var med IS selv om det på nettsidene står at det er uten.

Lenke til kommentar

Tror det varierer. Kjenner to med 400D og gamle kitobjektivet, altså det uten IS. Den ene får gode bilder, den andre helt håpløse. Nå synes vel og merke jeg den som får dårlige bilder er dårlig til å ta bilder, men synes det er en forskjell i billedkvaliteten og.

 

Synes og jeg får endel bedre bilder med mitt kamera som har det nye objektivet med IS, men ikke har jeg noen voldsom teknisk innsikt, og ikke vet jeg hvor objektiv jeg klarer å være.

 

Generelt gir jo IS/VR mulighet for lengre lukkertider, og bildene vil jo i så måte potensielt være mindre utsatt for bevegelsesuskarphet. I tilfelle kitobjektiv fra Canon går jo den nye med IS for å være et betydelig bedre objektiv på alle måter.

Endret av geil
Lenke til kommentar
Ok, forstår hva du mener.

 

Nå skal ikke jeg kuppe tråden, men har selv bestemt meg for Nikon D60(venter på godt tilbud)i butikk, så muligens ikke så stor forskjell med el uten VR på det kit objektivet?

Kit-objektivet til D60 uten VR er ikke betydelig verre enn det med VR, så her går det fint å kjøpe uten VR. Det er kun 18-55 kit-objektivet til Canon som har en betydelig kvalitetsforskjell på versjonen med IS og versjonen uten. :)

 

Problemet med objektivet til Canon uten IS er ikke bare at det mangler IS, det er faktisk også en del dårligere kvalitetsmessig.

 

Generelt gir jo IS/VR mulighet for kortere lukkertider, og bildene vil jo i så måte potensielt være mindre utsatt for bevegelsesuskarphet. I tilfelle kitobjektiv fra Canon går jo den nye med IS for å være et betydelig bedre objektiv på alle måter.

Jeg regner med du mener lengre her, eller? :)

Endret av Constant
Lenke til kommentar

For å oppklare eventuelle uklarheter ang. japan foto og 18-55 kitobjektiv med og uten IS har jeg selv kjøpt 450D sammen med kit-objektivet der, og det var med IS. Kan ikke se for meg at de selger 1000D med objektivet uten IS, men ring og hør hvis du er usikker (evnt. stikk innom en av butikkene deres).

Lenke til kommentar

Jeg har Canon Eos 1000D med 18-55Is selv og liker kamera MEGET godt.

Dette er jo ett nybegynner kamera som byr på stor fotoglede og som du helt sikkert vil bli meget glad i.

Eneste jeg vil tipse deg om er att du kan se etter om noen har Kit med Eos 1000D og 17-85Is objektivet.Dette er ett dyrere kitt men er verd pengene da 17-85is objektivet er utrolig mye bedre enn 18-55Is.

Selv er jeg i gang med vurdering av nytt objektiv til kamera men har ikke bestemt meg.

 

Konklusjonen min er dermed att du bør gå for Canon Eos 1000D da dette er ett knall kamera til prisen.

 

Edit:

Nå ble jo ikke dette så veldig aktuelt lengre da siden du har kjøpt deg kamera alt.

Noe jeg desverre ikke fikk med meg før jeg skrev.

Endret av DjDarkDragon
Lenke til kommentar
Generelt gir jo IS/VR mulighet for kortere lukkertider, og bildene vil jo i så måte potensielt være mindre utsatt for bevegelsesuskarphet. I tilfelle kitobjektiv fra Canon går jo den nye med IS for å være et betydelig bedre objektiv på alle måter.

Jeg regner med du mener lengre her, eller? :)

 

Det kan medføre riktighet :) Rettet nå.

Lenke til kommentar
Lefdal har også samme kamera til 3495 med IS - så jeg regner med at dem på elkjøp også har det.

 

lefdal.com

 

Hvis du trykker på bilde blir det forstørret og du ser at det står is i linsa

Dette er det farlige med å se på bilder i annonser, stort sett samtlige forhandlere reserverer seg mot slike feil ved å skrive at bildene av produktene kan variere fra det gjeldende produktet.

 

Ser du på spesifikasjonslisten på både Lefdal og Elkjøp står det tydelig at objektivet IKKE har bildestabilisator, ergo er det den eldre typen uten IS. :)

Lenke til kommentar
Lefdal har også samme kamera til 3495 med IS - så jeg regner med at dem på elkjøp også har det.

 

lefdal.com

 

Hvis du trykker på bilde blir det forstørret og du ser at det står is i linsa

Dette er det farlige med å se på bilder i annonser, stort sett samtlige forhandlere reserverer seg mot slike feil ved å skrive at bildene av produktene kan variere fra det gjeldende produktet.

 

Ser du på spesifikasjonslisten på både Lefdal og Elkjøp står det tydelig at objektivet IKKE har bildestabilisator, ergo er det den eldre typen uten IS. :)

 

 

Letter sagt, jobber på lefdal. Hadde en kunde som ville se at det var riktig linse med stabilisator tok ut kameraet fra esken og fysisk sjekket at det sto på linsa. Det er den riktige linsa!

Lenke til kommentar
Letter sagt, jobber på lefdal. Hadde en kunde som ville se at det var riktig linse med stabilisator tok ut kameraet fra esken og fysisk sjekket at det sto på linsa. Det er den riktige linsa!

Da vil jeg nok anbefale alle som leser denne tråden og ønsker å benytte seg av tilbudet å fysisk sjekke i butikk om du får med IS-linsa. Jobber selv i en elektronikkbutikk og vet at ofte under slike kampanjer får man inn en egen varegruppe under et eget varenummer som skal selges til tilbudet, noe som mest sannsynlig i dette tilfelle er et kit uten IS.

 

Du er sikker du ikke bare tok fram et produkt dere hadde hatt liggende på lager fra før kampanjen som du solgte kunden til samme pris? :)

Lenke til kommentar

Det er fordi bildebrikken blir overeksponert, og derfor mottar for mye lys til at det lar seg gjøre å hente ut informasjon. Du kan kompensere for dette ved å redusere blenderåpningen (det vil si å ha et høyere blendertall) da dette resulterer i at kameraet slipper inn mindre lys, og at en derfor har mulighet til å få registrert lyset. Det du må huske er at når du overstiger visse lukkertider, kreves stativ for å få skarpe bilder, uten stativ vil bildene ofte bli svært diffuse og uklare! Lykke til!

 

-Henrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...