Gå til innhold

Fotografere sol bak skyer/solnedgang


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har prøvd nå en stund å fotografere en solnedgang, men det blir aldri et skarpt bilde!

Jeg legger ved et av de bildene jeg har tatt og håper på noen tips fra dere litt mer erfarne fotografer X)

Problemet er likt for meg både ved solnedgang og sol bak skyer.

 

 

BILDE

 

 

 

Takk på forhånd

-Ole Morten Størseth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan muligens blende ned enda litt, samt vente til sola går enda litt lengre ned. Benytte annet enn matrix meetering mode. ND filter kan også bistå, samt eksponeringskompensasjon (negativ verdi).

 

Sola slik den står på bildet ditt er veldig sterk og man må benytte HDR eller tillate at sola er overeksponert.

Lenke til kommentar
Blende enda lengre ned? F/14 på crop er allerede godt inne i diffraksjonsland... Hvis du vil ha skarpe skyer så må du fokusere på skyene, ikke solen. Og hvis det er mørkere bilde du vil ha så kan du bytte over til manuell og bruke raskere lukkertid.

Har en tendens til å glemme at ikke alle bor i fullformat land... Men fokus på skyer, uansett vil de ble ekstremt mørke om man bruker matrix lysmåling (regner med at 450D støtter spotmåling også?).

Lenke til kommentar

Hei,

 

Når jeg skal ta slike bilder, så gjør jeg slik:

  1. Passe på at jeg tar bildet i RAW. (Vel - jeg tar alltid i RAW, men dette er et prima eksempel på en situasjon der RAW hjelper merkbart)
  2. Finne riktig eksponering, og låse den i manuell-modus.
  3. Hente fokus fra skyene e.l - holder utløser halvveis ned.
  4. Komponere bildet.
  5. Tar bildet - trykker utløser helt ned.

f/14 er forresten helt på grensen for når du får problemer med diffraksjon på en sensor med 1.6x crop. Diffraksjon er noe kvantemekaniske greier som hender når blenderen blir veldig liten i forhold til sensoren.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Når jeg skal ta slike bilder, så gjør jeg slik:

  1. Passe på at jeg tar bildet i RAW. (Vel - jeg tar alltid i RAW, men dette er et prima eksempel på en situasjon der RAW hjelper merkbart)
  2. Finne riktig eksponering, og låse den i manuell-modus.
  3. Hente fokus fra skyene e.l - holder utløser halvveis ned.
  4. Komponere bildet.
  5. Tar bildet - trykker utløser helt ned.

f/14 er forresten helt på grensen for når du får problemer med diffraksjon på en sensor med 1.6x crop. Diffraksjon er noe kvantemekaniske greier som hender når blenderen blir veldig liten i forhold til sensoren.

 

 

Ok, så i mitt tilfelle på mitt eksempel bilde, hvordan ville du stilt lukker, blender osv?

 

-Ole Morten

Lenke til kommentar
Diffraksjon er noe kvantemekaniske greier som hender når blenderen blir veldig liten i forhold til sensoren.

Diffraksjon er forresten ikke kvantemekanisk i det hele tatt, men et resultat av at lys ikke består av stråler, men bølger. Og blir kun synlig når blenderåpningen blir liten i forhold til avstanden til sensoren og pikselstørrelsen.

 

Rent praktisk kan du vel fortsatt bruke P-program og justere eksponeringskompensasjon til -1ev. Ser ut til å være øverste knapp på høyre side av skjermen. Hvis dette blir litt mye, prøv -0,5ev. Autofokusen kan bli litt lurt av motlys, så bare prøv igjen. Med litt trening ser du i søkeren om skyene er i fokus.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Når jeg skal ta slike bilder, så gjør jeg slik:

  1. Passe på at jeg tar bildet i RAW. (Vel - jeg tar alltid i RAW, men dette er et prima eksempel på en situasjon der RAW hjelper merkbart)
  2. Finne riktig eksponering, og låse den i manuell-modus.
  3. Hente fokus fra skyene e.l - holder utløser halvveis ned.
  4. Komponere bildet.
  5. Tar bildet - trykker utløser helt ned.

f/14 er forresten helt på grensen for når du får problemer med diffraksjon på en sensor med 1.6x crop. Diffraksjon er noe kvantemekaniske greier som hender når blenderen blir veldig liten i forhold til sensoren.

 

 

Ok, så i mitt tilfelle på mitt eksempel bilde, hvordan ville du stilt lukker, blender osv?

 

-Ole Morten

 

Jeg ville nok ha satt lukkeren til 1/4000 og prøvd med blender satt til f/9. Det er fire tredels steps hver sin vei på blender-skalen og lukker-skalaen, så lyset blir tilsvarende.

 

Men det viktigste her er at du henter fokus fra skyene. Og jeg vil si at RAW er et must når du virkelig pusher det dynamiske omfanget til kameraet ditt.

Lenke til kommentar

Du kan sette kameraet slik at det viser "highlights" når du ser på bildet. Når områder blinker, så er de utbrent og du må justere eksponeringskompensasjon, evt. gå til manuell program.

Da er det bare å teste til det ikke vises "highlights".

 

Jeg vet ikke om en slik mulighet finnes på ditt kamera, men om det gjør det, så kan det være nyttig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...