Gå til innhold

Midtøsten/Levanten og oppskrifter og tips


Anbefalte innlegg

En liten definisjon på midtøsten regner jeg med Armenia,Georgia,Tyrkia,Hellas,Libanon,Syria,Israel,Iran,Balkan osv som deler mange sider av sine mattradisjoner med hverandre.

 

Så da får jeg dele den første oppskriften på en nydelig rett.

Og siden vi beveger oss mot varmere tider, hva er da mer herlig enn en lett, frisk salat.

Som er en gammel kjenning fra Libanon/Israel/Palestina-området.

 

Også et spørsmål, jeg er på utkikk etter sumak (sumac/sumach), noen som har sett det i dette land?

Eller om det gjemmer seg bak andre utsalgsnavn.

 

Tabbouleh

Persillesalat, ikke vanlig persille som kjøpes i de fleste vanlige butikker. Men bladpersille.

Og man trenger mye, en diger bunt. Kjøpes hos innvandrerbutikker med litt bra utvalg, eller hos grønnsaksforhandlere. Har til dags dato ikke kommet over det i vanlige butikker utenom vakumpakket minismåpakninger. Som er dyrt og lite.

Prisen på en slik diger dusk er varierende selvsagt, men rundt 35,- så er du nok sikker på at du får nok.

 

Bulgur er forkokt, tørket og knust korn. For det meste fra durumhvete. En eldgammel metode fra middelhavet for konservering av kornet. Eneste man trenger å gjøre med bulguren her er å legge den i et glass vann og la den være der i ca 10 min. Voila. Ferdig.

 

Innhold i Tabbouleh:

- Bladpersille

- Løk

- Bulgur

- Sitron

- Tomat

- Mynte

- Olivenolje

- Salt&pepper

 

Noen har også vårløk i. Av krydder så kan kanel, allehånde, spisskumin være noe å ha i.

Jeg bruker en dryss av allehånde og spisskumin. Men smak og behag.

 

Fremgangsmåte:

 

VIKTIG! alt skal være finhakket. Veldig finhakket. Så en god kniv er vitalt. Ellers blir det mye banning.

 

Rensk bladpersillen, og så er det starte å hakke. Hakke til den store gullmedaljen.

Samme med løken. Hakk og atter hakk. Fint skal det være.

Tomat, skjør den i fire båte. Skjør så vekk stilken. Og ta ut det våte element av tomaten.

Hiv det våte element, og hakk tomatkjøttet i så smått du kan. Bitene vil bli større enn bladpersillen og løken, så ikke bli bekymret.

Mynten, må være av fersk type. Mengden bestemmer du selv, jeg liker en god bunt for å si det slikt. Hakkes også fint.

Bulguren lar du stå i vann i 10-20 min. Du trenger lite (normalt et par spiseskjeer), da dette er veldig mettende.

Bland alt oppi en bolle, rør og miks.

Bland i krydder av ønsket karakter.

Ta en sitron (halv holder som ofte) og press saften ut over innholdet.

Til slutt, et par svinginger med olivenoljen over det hele.

Og så....

Voila...

Hugg innpå.

 

En annen måte å fukte bulguren er å hakke all tomat m/det våte og blande dette med bulguren.

 

Resultatet bør være noe ala denne;

1.5002815!img5002707.jpg

 

For å se hvordan det lages; http://www.nrk.no/programmer/tv/yumyum/1.4989048

Dog, ikke ta så stor notis av mengdemål. Alt baseres ut ifra hvor stor persilledusk man har og mengden på dette.

 

Lenker;

http://no.wikipedia.org/wiki/Bulgur

http://en.wikipedia.org/wiki/Tabbouleh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...