Gå til innhold

Pirater betaler for flere filmer


Anbefalte innlegg

Det er greitt å ønske gode tjenester, men særdeles tåpelig å tro at julenissen eksisterer i filmbransjen når det gjelder produktprising.

 

Edit: Filmbransjen totalt sett tjener heller ikke så bra som enkelte tror.

 

Julenissen eksisterer nok ikke, men forbrukere har makta, de kan ikke sette prisene som de selv vil og tjene gode penger heller.

 

AtW

 

Så mye makt har ikke forbrukerne at de kan oppheve de økonomiske lover. Er 30 kr pr film for lavt til at man synes det er verdt å produsere film, så blir det lite produksjon. Og flertallet av produserte filmer tjener ikke gode penger, heller motsatt.

 

Ingen har snakket om å oppheve økonomiske lover utenom deg. Ellers er det det at det ikke nødvendigvis er slik at 30 kr er for lavt til at man synes det er verd å produsere en film, det kan godt hende man skulle ønske man tjente mer, men prduserer allikevel. At flertallet filmer ikke tjener gode penger trenger ikke å være mer relevant enn at flertallet idrettsutøvere ikke gjør det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er greitt å ønske gode tjenester, men særdeles tåpelig å tro at julenissen eksisterer i filmbransjen når det gjelder produktprising.

 

Edit: Filmbransjen totalt sett tjener heller ikke så bra som enkelte tror.

 

Julenissen eksisterer nok ikke, men forbrukere har makta, de kan ikke sette prisene som de selv vil og tjene gode penger heller.

 

AtW

 

Så mye makt har ikke forbrukerne at de kan oppheve de økonomiske lover. Er 30 kr pr film for lavt til at man synes det er verdt å produsere film, så blir det lite produksjon. Og flertallet av produserte filmer tjener ikke gode penger, heller motsatt.

 

Ingen har snakket om å oppheve økonomiske lover utenom deg. Ellers er det det at det ikke nødvendigvis er slik at 30 kr er for lavt til at man synes det er verd å produsere en film, det kan godt hende man skulle ønske man tjente mer, men prduserer allikevel. At flertallet filmer ikke tjener gode penger trenger ikke å være mer relevant enn at flertallet idrettsutøvere ikke gjør det.

 

AtW

 

 

Om feks. 30,- (pr. kjøper/bruker) er tilstrekkelig for å forsvare totalkostnaden til feks. en filmproduksjon skal jeg ikke uttale meg om, ja om volumet er stort nok så hadde det jo vært det... Poenget slik jeg ser det er at prisen må stå i forhold til det sluttbruker føler det er verdt.

Så lenge man føler at produktet man får "gratis" (DL) er bedre enn det man kan gå i butikken

å kjøpe, til en pris veldig mange sluttbrukere opplever som overpris, så tror jeg ikke det er noe film/musikkbransjen tjener på i lengden.

Hadde de heller brukt teknologien i stede for å jobbe mot den så tror jeg de på sikt hadde hatt bedre inntjening og på et tidligere tidspunkt. (Dess før dess bedre)

Jeg snakker ikke om å bytte ut fysiske media (DVD/BlueRay/CD) over natten med kun onlinebaserte alternativer.

Hadde de bare begynt, i større grad enn de har, å benytte kanalene veldig mange brukere ønsker å benytte seg av og med et reelt kvalitetsmessig alternativ...

 

Personlig så bruker jeg og har brukt mye penger på film og musikk, samtidig som jeg også benytter Torrent-alternativer aktivt.

Hadde jeg funnet lovlige onlineløsninger med like gode kvalitetsmessige alternativer (som de torrent-trackerne jeg benytter for film og musikk) til en "fornuftig" penge, så hadde jeg benyttet dem fremfor å dra i en butikk eller bestill på nett. Kanskje også "piratvirksomheten" ?

Har feks. ofte tatt meg selv i å laste ned et musikkalbum jeg har i cd-hylla mi fordi det går fortere enn å rippe albumet for så igjen å kjøre det ut på ipoden.

Som flere andre her påpeker, tilgjengelighet og kvalitet er viktig.

Hvem vet, kanskje prisen ikke alltid er det viktigste for sluttbrukeren?

Selvsagt vil pris være en viktig del av det hele, jeg ville aldri ha kjøpt alle filmene og albumene jeg har lastet ned, men hadde jeg hatt samme interessen for forskjellig film og musikk som jeg har i dag? Derav også brukt mer penger på det? Tvilsomt.

 

Uansett så ser man jo at moralen (om man vil) til folk flest når det gjelder "piratvirksomhet" er bortimot syltynn og det å kriminalisere folk flest (som det for meg virker som om bransjene er mest opptatt av om dagen) tror jeg på sikt kommer til å gjøre folk mindre motiverte for å løpe til butikkhyllene.

Si heller: "ok, vi hører på hva kundene våre vil ha og hvordan de vil ha det, la oss prøve å gå dem i møte..."

 

Personlig så tror jeg det er i ferd med å snu nå, denne motviljen fra bransjene.

Ja, si ikke det... HÅPE kan jeg alltids!

 

 

/mohito

Lenke til kommentar
Ingen har snakket om å oppheve økonomiske lover utenom deg. Ellers er det det at det ikke nødvendigvis er slik at 30 kr er for lavt til at man synes det er verd å produsere en film, det kan godt hende man skulle ønske man tjente mer, men prduserer allikevel. At flertallet filmer ikke tjener gode penger trenger ikke å være mer relevant enn at flertallet idrettsutøvere ikke gjør det.

 

AtW

 

Sammenligningen er ekstremt lite relevant bør de fleste se.

 

En filmproduksjon er avhengig av et betydelig team av skuespillere, statister og casting crew for å gjennomføres. Dette skal betales, og ingen kan vel forvente at disse ikke vil ha annet enn normal lønn.

 

Slik sett er filmproduksjon avhengig av investorkapital og ser ikke eieren av den kapitalen mulighet til en avkastning på linje med andre investeringer så vil han ikke investere en tøddel. Er ikke den kapitalen tilgjengelig blir det ikke produsert noen film.

 

Ja, det finnes offentlige finansieringsordninger i en god del land, men de gjør bare en delfinansiering på vilkår at restkapitalen skaffes i det private markedet. I mange tilfeller er dette egentlig garantier, som skal sikre at produksjonsselskapet ikke er 100 % avhengig av inntekter fra kinovisning og DVD-salg. Men den store massen av filmer internasjonalt er finansiert rent med privat kapital med avkastningskrav. Og avkastningskravene er høye, grunnet stor risiko.

 

Og det er klart at en god del film vil bli produsert om forbrukeren kun er villig til å betale 30 kr, film vil garantert bli produsert om han så bare vil betale 5 kr, til og med bare ved reklamefinansiering vil det kunne bli produsert film. Kinovisning vil tross alt hente inn en god del inntekt, selv om vi vet lite om samtidig distribusjon vil påvirke denne. Det de fleste regner med er at svært lave priser på digital distribusjon vil senke betalingsviljen for kinobesøk.

 

Men det er uansett svært stor sannsynlighet for at lav betalingvilje vil redusere filmproduksjonen drastisk fordi filmproduksjon blir langt vanskeligere å finansiere. I tillegg trenger man at noen filmer tjener inn produksjonskostnadene flere ganger, fordi de danner grunnlaget for at produksjonsselskapene kan satse på smalere film og produksjoner med svært høy risiko.

 

Og etter mitt kjennskap så lever det meste av nordisk filmbransje på grensen av det økonomisk mulige, på tross av støtteordninger. Mye av det samme ser vi i andre land. Lavere betalingsvilje enn i dag vil garantert fjerne det meste av denne produksjonen. Og ikke kom med argumentet at lavere pris vil gi høyere salg, det tviler jeg sterkt på. Om prisen er 30 eller 60 kr vil neppe påvirke salget i særlig grad.

 

Så derfor tror jeg at snittpriser for digital film inklusive distribusjonskostnad (den er nenlig ikke 0 kr) på 30 kr er å tro på julenissen. Ønsker vi filmproduksjon må vi nok ha langt større betalingsvilje enn dette, selv om vi garantert også får kjøpt film til 30 kr.

Lenke til kommentar

Om Spotify hadde komt ut (og vært praktisk mulig å bruke) samtidig med Napster, tror jeg piratebay hadde vært et ukjent sted.

 

Jeg tror, som de fleste andre her, at man kjøper det man vet man liker (fordi man har lastet det ned).

 

Albumene fra Slipknot, In Flames, Soilwork, Chimaira, Billy Talent, Muse, System of a down++ som står i hylla mi ble alle kjøpt etter de var lastet ned med peer-to-peer.

 

Musikk: Like -> Buy istedenfor Buy -> Hate.

Lenke til kommentar

Problemet med de fleste tjenestene nå er at det ikke er optimal kvalitet.

 

Hadde vært enkelt med 1 stor tjeneste. Som man kunne kjøpe lisens til sanger, feks 3-4 kr per sang. Og så ha lov til å laste de ned fra feks TPB.

Da hadde de spart masse penger på å ikke trenge å ha nedlastbar musikk, og brukeren får laste ned lovlig.

Lenke til kommentar

Er som sagt ikke hårreisende overraskende, men jeg tror det også kan ha noe med at en del pirater har begynt å gi støtte til saker de føler akseptable. Når det gjelder musikk så blir vel ikke de fleste så bekymret om vennene til Beyoncé ikke får et badebasseng i bursdagsgave av henne:P Ellers synes jeg folk bør gi støtte til musikkgrupper som er relativt nye og ikke har den skyhøye inntekten.

 

Det vil si at jeg støtter synspunktet om at hvis noe er bra så betaler man for det (så lenge produsenten og resten av de deltagende ikke har et hav av gryn fra før av.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...