Gå til innhold

Personlige inntrykk av LG KM900 Arena


Anbefalte innlegg

Jeg tok i bruk KM900 Arena noen dager forige uke. Dette er en mobil som har fått masse medieomtale, og med kombinasjonen høyoppløst berøringsfølsom skjerm, visuellt flott grensesnitt og god fysisk størrelse kunne dette blitt en god og reell utfordrer til iPhone.

 

Jeg samlet meg endel inntrykk, og fant ut at jeg skulle skrive en liten omtale av denne. Halvveis ut i omtalen fant jeg ut at jeg ikke orker alt dilldallet rundt, og hopper heller rett til poenget. For de som ønsker en mer generell gjennomgang av mobilen anbefaler jeg test hos GSMArena.com og Amobil.no

 

 

4 grunner til ikke å kjøpe KM900 Arena:

 

- Det er ikke en iPhone

Det er veldig tydelig hvordan grensesnittet til iPhone er inspirasjonskilden til S-class, LGs nye menysystem. Men det er desverre ingen tvil om hva som er kopien, og hva som er orginalen. Jeg tar for meg noen av punktene som S-class har kopiert, men feilet:

 

Skyvebrytere

iPhone har lekre skyvebrytere for å slå av/på f.eks. WiFi. Disse glir fint fra side til side, og gjør det til en lek å drive med innstillinger. S-class har kopiert disse skyvebryterne. Det tok meg gjentatte forsøk å få til å bruke de, da disse ikke blir nydelig skjøvet fra en side til den andre, men disse skal klikkes på. Ikke intuitivt, ikke lekkert.

 

"Push to unlock"

iPhones berøringslås, som man må "slide to unlock" er rett og slett en genial måte å bli litt kjent med den berøringsfølsomme skjermen, og er en effektiv og enkel måte å låse taster og skjerm. LG har en "push to unlock"-boks som bare er kjedelig og stygg, rett og slett. At jeg må vekke mobilen til livs med en fysisk knapp gjemt på oversiden av mobilen gjør det ikke bedre.

 

Klokken

Det er en fryd å stille inn alarmen på iPhone. Her roterer man et hjul for timer og et hjul for minutter. Hjulene spinner som en drøm, og stopper der du ønsker. Presisjon til fingerspissen ;) Arena har kopiert systemet 100%, bare at her føles det ikke nøyaktig, det føles ikke "glidende", og det føles i det hele tatt ikke bra.

 

 

- Handikapped GPS

Mobilen har GPS, men eneste GPS-løsning som følger med er Google Maps. Her er det ingen mulighet for å legge inn kart på forhånd. Alt må lastes ned via datatrafikk. Er du i utlandet blir dette fort dyrt. Du har heller ingen mulighet til å få stemmestyrt navigering fra A til B. Du har heller ikke mulighet til å legge inn egne GPS-klienter. At Google Maps i tillegg er mindre pent, og tregere, enn på telefoner som iPhone gjør det heller ikke bedre. Strykkarakter.

 

- Handikapped nettleser

Den medfølgende nettleseren er rett og slett forferdelig. Alt for treg! Etter mye om og men klarte jeg å komme meg inn på operamini.com, og med Opera Mini ble resultatet greit, men som vi vet er ikke Opera Mini noe fullkommen nettleser. Strykkarakter.

 

- Handikapped DivX

LG har lenge frontet DivX på mobilen. Dette gledet jeg meg virkelig til. I kombinasjonen med en flott høyoppløst skjerm burde dette vært den desidert beste videomobilen til nå. Med en slik skjermoppløsning skulle man kunne flytte serier og filmer rett over til mobilen uten å måtte klusse med konvertering, skalering og det som verre er.

 

Så kom skuffelsen. Arena har man nemlig kun mulighet til å vise DivX Mobile. Ikke fullstendig DivX/Xvid som i f.eks. Renoir. Dette betyr at all video må komprimeres, og oppløsningen er maks QVGA. Da forsvinner rett og slett hele poenget..! Det som kunne vært markedets beste videomobil ble fort til en helt gjennomsnittelig videomobil. Hadde jeg betalt for mobilen hadde jeg utvilsomt reklamert på grunnlag av kun DivX Mobile-støtte. Ikke strykkarakter, men en gedigen skuffelse.

 

 

Konklusjon

 

Konklusjonen min er noe som forventet. Koreanerne disker opp med strålende hardware i form av størrelse, teknologi og skjerm, men nok en gang blir grensesnittet og innholdet for dårlig. Dette skulle være LGs forsøk på å virkelig lage flott grensesnitt, men feiler der det er avgjørende.

 

Grensesnitt har i alle år vært LG og Samsung sitt store problem, og jeg begynner å miste troa på at vi noensinne vil se konkurransedyktige proprietære OS fra den kanten. Vi får se mer av S-class, og med tiden kan det bli bra. Uansett, jeg håper LG får ut fingern og kommer med noen ålreite S60 eller Android-modeller snart. Samsung er mer og mer på banen, men på softwaresiden er LG litt etter. Det glitrer og ser ganske bra ut, men holder ikke i bruk.

 

 

Og til slutt en liten fotnote: LG, neste gang slenger dere på en fysisk knapp på fronten. Knappen på toppen er vanskelig tilgjengelig og ikke en kjapp måte å komme igang på. :/

Endret av genser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg bare skummet kjapt igjennom og jeg ser du setter denne opp mot iPhone.

 

Vel siden du allerede sammengliger disse to så kan jeg jo arrestere deg på ett område: Du kan heller ikke bare overføre filmer til iPhone. De må konverteres også der....

 

Og når vi er inne på iPhone sammenligninger.

 

- Arena er mindre og lettere en iPhone

- Arena har pr. idag MMS i motsetning til iPhone

- Arena har mye bedre kamera en iPhone

- Arena har video i motsetning til iPhone ( og bedre en den iPhone vil få med 3.0

- Arena har bedre skjerm og BEGGE har multitocuh

- Arena har mye bedre lyd med blant annet Dolby

- Arena har radio i motsetning til iPhone

- Arena har JAVA kompabilitet i motsetning til iPhone

- Arena har document viewer i motsetning til iPhone

 

Jeg kunne holdt på lenge men dette gir vel en pekepinn på hvor jeg vil.

 

iPhone har ett raskere brukergrensesnitt og er enklere å bruker via iTunes men der stopper det vel.

 

Når det gjelder S-class så er det ikke ulikt iPhones. Leser man tester ( utenom Amobil ) så får LG skryt for ett tilnærmet like bra brukergrensesnitt som iPhone. Jeg kan ikke skjønne kritikken. Nå er det mange som sverger til Windows Mobile og Sumbian men i forhold til S-Class så er disse noen sinker. S-Class er NESTEN helt på høyde med iPhone og for de av dere som er sugne så er det bare å kjøre på. Har hatt så og si alle telefoner som har vært ute på markedet siden 2000 ( Ja det er hundrevis ) og Arena er en av de mest komplette telefonene jeg har hatt

 

Og for de som lurer så har jeg iPohne 3G og har hatt tidligere versjoner av iPhone

Endret av Mobilguiden666
Lenke til kommentar

La meg si det først som sist; LG Arena har sine flotte sider, og har absolutt sine fordeler fremfor iPhone. Jeg mener bare at når alt kommer til alt feiler den på viktige områder. http://images.gfx.no/508/508680/doro330anb.jpg

 

Angående størrelse er jeg helt enig i at denne er overlegen iPhone. Jeg nevnte at den har god fysisk størrelse i starten av testen.

 

Angående konvertering av film stemmer selvfølgelig det og. Skal sies at iTunes gjør dette langt enklere enn Arena, vel og merke. Uansett, det skuffende her er at mobilen reklamerer med DivX men støtten er mildt sagt skuffende. LG Renoir støttet vanlig DivX/Xvid, det gjør ikke Arena. DivX Mobile er nesten å regne som en provokasjon.

Lenke til kommentar

Smaken er som baken. Jeg blir fysisk dårlig av Windows Mobile og har enda ikke hatt EN ENESTE HTC telefon som ikke har irritert meg til nesten innleggelse på psykiatrisk.

 

Symbian er også tregt og dørge kjedelig. Ikke store forandringer siden Nokia 7610. SonyEricsson er kanskje den verste. Tørt og kjedelig. S-Class ER foruten iPhone det definitivt beste operativsystemet! ( Dog ikke en smartphone )

Lenke til kommentar

Synes også at Arena er en super mobil. Litt små feil er det som sikkert kan fikses med noen SW updates.

Synes og at Iphones rykte har oversteget selve telefonen.

Begge mobiler har sine fordeler og ulemper.

Må også si at den ripesikre skjermen til Arena er super. Ser hvor fort det blir riper i Iphonen til enkelte på jobb.

 

Jeg har fått en mandagsutgave som må på service etter 3 uker. Men håper da å få en oppdatert fullt virkende mobil tilbake. Da jeg egentlig ikke ser en like lekker telefon på markedet nå.

Endret av Danielen
Lenke til kommentar
iPhone har ett raskere brukergrensesnitt og er enklere å bruker via iTunes men der stopper det vel.

Jeg synes dette var en helt fantastisk måte å bagatellisere det absolutt viktigste med en mobiltelefon. Fakta er at LG feiler der Apple seirer. At tusen iPhone-wannabe-telefoner kan kjøre ekle, bedritne Java ME-programmer er da komplett likegyldig.

 

Jeg slutter aldri å bli imponert over folk som liter opp "muligheter" til utvidelse som en måte å kompansere på mangler, som en fordel. Blows my mind :)

Lenke til kommentar

Hei.

Må bare få sagt det her.

Hvorfor må alle sammeligne telefoner med iphone.

Greit nok det er en bra tlf. Men hvorfor ikke

bare ta tlf for det den er?

Denne lesertesten er mer reklame og test av iphone

enn det er av LG Arena.

Hadde vært kult om folk bare kunne fortelle på hvordan

tlf er uten å måtte sammenligne med alt annet.

Lenke til kommentar
Nå har jeg bare skummet kjapt igjennom og jeg ser du setter denne opp mot iPhone.

 

Vel siden du allerede sammengliger disse to så kan jeg jo arrestere deg på ett område: Du kan heller ikke bare overføre filmer til iPhone. De må konverteres også der....

 

Og når vi er inne på iPhone sammenligninger.

 

- Arena er mindre og lettere en iPhone

- Arena har pr. idag MMS i motsetning til iPhone

- Arena har mye bedre kamera en iPhone

- Arena har video i motsetning til iPhone ( og bedre en den iPhone vil få med 3.0

- Arena har bedre skjerm og BEGGE har multitocuh

- Arena har mye bedre lyd med blant annet Dolby

- Arena har radio i motsetning til iPhone

- Arena har JAVA kompabilitet i motsetning til iPhone

- Arena har document viewer i motsetning til iPhone

 

Jeg kunne holdt på lenge men dette gir vel en pekepinn på hvor jeg vil.

 

iPhone har ett raskere brukergrensesnitt og er enklere å bruker via iTunes men der stopper det vel.

 

Når det gjelder S-class så er det ikke ulikt iPhones. Leser man tester ( utenom Amobil ) så får LG skryt for ett tilnærmet like bra brukergrensesnitt som iPhone. Jeg kan ikke skjønne kritikken. Nå er det mange som sverger til Windows Mobile og Sumbian men i forhold til S-Class så er disse noen sinker. S-Class er NESTEN helt på høyde med iPhone og for de av dere som er sugne så er det bare å kjøre på. Har hatt så og si alle telefoner som har vært ute på markedet siden 2000 ( Ja det er hundrevis ) og Arena er en av de mest komplette telefonene jeg har hatt

 

Og for de som lurer så har jeg iPohne 3G og har hatt tidligere versjoner av iPhone

 

Du glemte prisforskjellen...

Lenke til kommentar
Du glemte prisforskjellen...

Prisforskjellen i forhold til dagens 8GB iPhone er ubetydelig, og egentlig ganske irrelevant når vi vet at ny iPhone er rett rundt hjørnet. Kanskje man heller kan ta sammenligningen når man i neste uke har sannsynligvis anledning til å sammenligne LG's nyeste telefon med en tilsvarende ny iPhone-modell?

 

Det er visst mye som er lett å "glemme", f.eks at 3.5" skjerm > 3.0" skjerm, eller at 10 timer taletid > 3.5 timer taletid...eller at iPhone faktisk har innebygget "document viewer" tilgjengelig i alle relevante applikasjoner, og støtter både diverse Office-format, PDF og annet. Dessuten finnes tredjeparts program i App Store som lar brukeren opprette / redigere både tekstdokument og regneark.

Hvor er forresten LG's App Store og Music Store?

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurer på om noen av dere som faktisk har denne telefonen kan fortelle litt om den, jeg står mellom denne telefonen, nokia 5800 og iPhone. Men er svært usikker, det jeg er mest opptatt av er at den er grei å skrive sms med, fint design og godt batteri.. :)

Lenke til kommentar
Etter oppdateringen er både nettleseren mye raskere og mobilen virker mye mer flytende på menyene og når man blar i kontakter, bilder, musikk osv.

Jeg kjørte nettopp oppdatering også og sier meg enig i at alt faktisk virker mye raskere. Jeg fikk til og med opp et cover-bilde på en av sangene jeg overførte sist.

 

Men hastigheten og "flowen" i menyene er mye raskere nå.

 

Oppgraderingen tok ca. 40 minutter og det er en 213Mb fil som lastes ganske raskt ned. Hadde litt connection problemer i starten, men det ordnet seg.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk bestilt denne fra komplett.no og venter den i neste uke.

Jeg lurte på om det vil være et godt kjøp. Jeg har enda tid til å ombestemme meg.

Da jeg så den på nett, div leste tester og så videoer, så den veldig solid ut.

Men blir veldig utsikker med tanke på alle innleggene her. :p

Lenke til kommentar
Etter oppdateringen er både nettleseren mye raskere og mobilen virker mye mer flytende på menyene og når man blar i kontakter, bilder, musikk osv.

Jeg kjørte nettopp oppdatering også og sier meg enig i at alt faktisk virker mye raskere. Jeg fikk til og med opp et cover-bilde på en av sangene jeg overførte sist.

 

Men hastigheten og "flowen" i menyene er mye raskere nå.

 

Oppgraderingen tok ca. 40 minutter og det er en 213Mb fil som lastes ganske raskt ned. Hadde litt connection problemer i starten, men det ordnet seg.

 

Hvordan oppdaterte du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...