Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-5 Diesel


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer en Saab 9-5 til ca 160'-170'. Er litt bekymret for oilsludge problemene på bensinmotorene, så vurderer en 2002-2003 modell 2.2 TID. Tror ikke jeg får 2004--> 9-5 med bensin til den prisen.

 

Driftssikkerhet er meget viktig, så lurer på hva slags type problemer kan jeg regne med, og om det er noe jeg bør se spesielt etter ved kjøp?

 

Elektronikk problemer?

Rust?

Hjuloppheng/forstilling? Mye problemer med støtdempere?

Motor/drivverk?

Reg.reim bytte, hvor ofte?

Interiør? Display ofte dårlig har jeg hørt.

Annet?

 

Eller burde jeg ikke kjøpe 9-5 i det hele tatt hvis driftssikkerhet er viktig?!

 

 

Setter stor pris på svar fra alle, men spesielt fra mekanikere som jobber med Saab.

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Jeg vurderer en Saab 9-5 til ca 160'-170'. Er litt bekymret for oilsludge problemene på bensinmotorene, så vurderer en 2002-2003 modell 2.2 TID. Tror ikke jeg får 2004--> 9-5 med bensin til den prisen.

 

Driftssikkerhet er meget viktig, så lurer på hva slags type problemer kan jeg regne med, og om det er noe jeg bør se spesielt etter ved kjøp?

 

Elektronikk problemer?

Rust?

Hjuloppheng/forstilling? Mye problemer med støtdempere?

Motor/drivverk?

Reg.reim bytte, hvor ofte?

Interiør? Display ofte dårlig har jeg hørt.

Annet?

 

Eller burde jeg ikke kjøpe 9-5 i det hele tatt hvis driftssikkerhet er viktig?!

 

 

Setter stor pris på svar fra alle, men spesielt fra mekanikere som jobber med Saab.

 

 

På forhånd takk!

 

 

Tror ikke du skal være redd for driftsikkerheten til Saab. Den er meget god og holder langt over mange kjente merker. Jeg eier selv Saab 9-5 bensinutgaven. Har ikke hatt nevneverdige problemer enda. Skifter olje og oljefilter hver 10 000km for sikkerhetens skyld. Bensinutgaven er veldig driftsikker.

 

Par linker med dokumentasjon.

 

Her ligger alle tre modellene innen 30 plasser, både aero, bensinutgaven og diesel. Se hvor mange biler de legger bak seg.

 

Svenske bilprovinsen

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Har ingen mekanikererfaring, utover all kontakten jeg har hatt med Saab-mekanikere ifbm at en 2003 9-5 (2.2TiD) har levd sitt eget liv. Elektronikktrøbbel med motorstyring til stadighet (samme problem har vært fikset et hav av ganger), bakdøren fant av og til på at den ikke vil åpnes etc. Girkassen har også hatt total kollaps en gang, men her var det visstnok produksjonsfeil i den girkassen, ingen problemer når dette var fikset.

 

Ålreit bil når den virker. Har oppført seg pent ganske lenge nå, men litt sært at det skal ta verkstedet 3-4 år å få en bil til å virke.

 

Hva med en Toyota? ;)

 

Tror feilen det refereres til i artikkelen Spartan linker til er en spesifikk ventil som har hatt en del trøbbel, men dette har verkstedene visstnok funnet greit ut av. Mao ser den verre ut på statistikken enn den kanskje vil oppleves.

Lenke til kommentar
Har ingen mekanikererfaring, utover all kontakten jeg har hatt med Saab-mekanikere ifbm at en 2003 9-5 (2.2TiD) har levd sitt eget liv. Elektronikktrøbbel med motorstyring til stadighet (samme problem har vært fikset et hav av ganger), bakdøren fant av og til på at den ikke vil åpnes etc. Girkassen har også hatt total kollaps en gang, men her var det visstnok produksjonsfeil i den girkassen, ingen problemer når dette var fikset.

 

Ålreit bil når den virker. Har oppført seg pent ganske lenge nå, men litt sært at det skal ta verkstedet 3-4 år å få en bil til å virke.

 

Hva med en Toyota? ;)

 

Tror feilen det refereres til i artikkelen Spartan linker til er en spesifikk ventil som har hatt en del trøbbel, men dette har verkstedene visstnok funnet greit ut av. Mao ser den verre ut på statistikken enn den kanskje vil oppleves.

 

Vurderer jo en Avensis også. Men den er så KJEDELIG! Og har så dårlige seter!

Har det kostet mye å fikse det du har gjort, eller vært mest til bryderi?

Lenke til kommentar

Feilene har oppstått innenfor garantitid, så har bare vært bryderi. Aner ikke om de virkelig har fått orden på problemene nå, så er ikke sikkert det bør legges for mye vekt på mine dårlige erfaringer.

 

Helt enig i Avensis-vurderingen din, can't have it all (med mindre du bruker noen hundre tusen ekstra og kjøper Land Cruiser ...).

Lenke til kommentar
Saab kvalitet ? Ikke ifølge denne artikkelen: http://www.dinside.no/778598/bruktbilene-d...-holde-deg-unna

 

Dettte gjelder smøreproblemer på bilene. Som sagt i posten min skifter jeg olje og oljefilter hver 10 000 kilometer. Er du snill mot motoren får du ikke smøreproblemer. Denne artikkelen kommer helt alene fra IF skadeforsikring da de ikke vil forsikre Saab av den grunn av at den har hatt smøreproblemer. Blir det havari her, blir det svært dyrt, men er meget sjeldent. Som sagt, gir du den ny olje vil du ha en god bil. Garantert. Se på linkene jeg ga, de er meget trofaste og gir et godt bilde. Saab gjør det meget bra.

Lenke til kommentar

Vurderer jo en Avensis også. Men den er så KJEDELIG! Og har så dårlige seter!
Har det kostet mye å fikse det du har gjort, eller vært mest til bryderi?

 

Kan skrive under på at avensis er kjedelige. De er bra biler, men uhyre kjedelige. Har prøvekjørt en 08 avensis for en tid tilbake. Er ikke fornøyd med turen. Om det var kjøreegenskapene eller kjørekomforten veit jeg ikke, men tror kanskje jeg føler ting blir litt for enkelt/kjedelig/billig når det kommer til interiøret.

 

Liker faktisk min saab 9-5 bedre. Samt at MC C-klasse også var en god bil :-)

 

EDIT: dobbeltpost

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...