Gå til innhold

Spill til Mac?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvorfor DirectX er foretrukket egentlig?

Er det ytelsen, bedre funksjonalitet eller at det er lettere å utvikle for?

 

Etter DX10 har direct 3D, som er DX sin grafikk API, gått forbi på enkelhet og noe på brukervenlighet. Legg også til at det er ganske lett å kovertere spill fra DX10 til xbox 360 så har du nok mye av grunden. openGL har sakket noe akterut i spillverden, i prof-markedet er det fortsat alfa omega tror jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den dagen OpenGL blir foretrukket 3D API av utviklere vil nok Linux og Mac samtidig få seg et kraftig løft som spillplatformer. GPLa DirectX hadde vært snasent, men er ønsketenkning :p

 

Er det noen som vet hvorfor DirectX er foretrukket egentlig?

Er det ytelsen, bedre funksjonalitet eller at det er lettere å utvikle for?

Det er da en del spill som bruker OpenGL.

 

OpenGL 3.1 er absolutt konkurransedyktig med Direct3D 10, både ytelsemessig og funksjonelt.

 

Noe av grunnen skyldes at før OpenGL 2.0 kom, så var det en lang periode med 1.5, underveis kom det en enorm mengde utvidelser (extensions), og siden det ikke var standardisert var det et evig kaos for utviklere å lage spill som hadde gode effekter, siden det var så mange varianter. Hadde de mellom 1.5 og 2.0 hatt flere versjoner i steden, så hadde det nok ført til økt popularitet og ryddighet. I tillegg sponser Microsoft DirectX-utvikling. Fra og med 2.0 var OpenGL ganske bra, men litt rotete her og der (ikke så mye som enkelte hevder), dette be forsøkt rettet opp i 3.0, men først i 3.1 er det ganske bra. Nå er det fjernet en del gammelt rask.

 

Som dere sikkert vet bruker Playstation3 OpenGL ES 2.0, men med Cg-shadere i steden for GLSL. Det er en smal sak å konvertere dette til OpenGL og GLSL, Cg kan for eksempel konverteres direkte i nVidia sine verktøy. Så alle spill som er gjort tilgjengelig for Playstation3 skal være enkelt å få over på Mac OS X og GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål når det kommer til virtuelle maskiner og spilling. Det sier seg selv at å kjøre et 3D spill virtuelt gjennom foreks. vmware fusion er som å skyte seg selv i leggen, men hva med gode gamle 2D spill som Diablo 1 og 2 sammt Fallout 1 og 2? vil disse spillene kunne dreges virtuelt?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvorfor DirectX er foretrukket egentlig?

Er det ytelsen, bedre funksjonalitet eller at det er lettere å utvikle for?

 

Etter DX10 har direct 3D, som er DX sin grafikk API, gått forbi på enkelhet og noe på brukervenlighet. Legg også til at det er ganske lett å kovertere spill fra DX10 til xbox 360 så har du nok mye av grunden. openGL har sakket noe akterut i spillverden, i prof-markedet er det fortsat alfa omega tror jeg.

Kompis, har du sett 3.1-spesifikasjoen av OpenGL? Det holder ikke å påstå at DirectX er enklere å bruke lenger.

Tiden der OpenGL sakket akterut er forbi.

DirectX har fordelen med Xbox som bruker samme API, men PlayStation3 bruker OpenGL.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvorfor DirectX er foretrukket egentlig?

Er det ytelsen, bedre funksjonalitet eller at det er lettere å utvikle for?

 

 

Nei si det, det er et mysterium.

Det er tregt og klumpete som alt annet MicroStop lager, og kan ikke måle seg med OpenGL

 

bare se slik på det, Compiz kjører vakkert med transparent cube, og vannoverflate på desktop på hardware , som vista nekter å tegne sine simple, dødskjipe "aero" greier på..

 

Så DirectX er vel en levning fra gamle dager, og brukes sikkert for at det skal være lett å porte bloatwaren til consoll.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvorfor DirectX er foretrukket egentlig?

Er det ytelsen, bedre funksjonalitet eller at det er lettere å utvikle for?

 

Etter DX10 har direct 3D, som er DX sin grafikk API, gått forbi på enkelhet og noe på brukervenlighet. Legg også til at det er ganske lett å kovertere spill fra DX10 til xbox 360 så har du nok mye av grunden. openGL har sakket noe akterut i spillverden, i prof-markedet er det fortsat alfa omega tror jeg.

Kompis, har du sett 3.1-spesifikasjoen av OpenGL? Det holder ikke å påstå at DirectX er enklere å bruke lenger.

Tiden der OpenGL sakket akterut er forbi.

DirectX har fordelen med Xbox som bruker samme API, men PlayStation3 bruker OpenGL.

 

Det er sant at skal lære deg et nytt API nå er det mye det samme, men før 3.0 hadde de felste utviklere Direct 3D spill, og har lært seg hvordan de skal få til det de øsnker seg. Desuten er 3.1 ganske nytt, og det tar fort 2 år eller mer å lage ferdige spill, så de spillene som langseres en to år etter poenGL 3.1 kan det hende bruker det mer. MEN dagens spill har ikke hatt 3.0 og oppover tilgjengelig (det samme gjelder for spillmotorer også) under hele utviklingsprosessen.

 

Det kan også nevnes at Wii også bruker openGL. Det er dog vært å merke seg at de felste spillene som komer på multiplatform da er både D3D og oGL, men på pc er det vildig vanlig med D3D. Dette kan dog endres da fokuset harbegynt og flytte seg på andre formater (Mac og linux) har jo multiplatformspillene allerede oGL støtte (i teorien i hvertfall).

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvorfor DirectX er foretrukket egentlig?

Er det ytelsen, bedre funksjonalitet eller at det er lettere å utvikle for?

 

Etter DX10 har direct 3D, som er DX sin grafikk API, gått forbi på enkelhet og noe på brukervenlighet. Legg også til at det er ganske lett å kovertere spill fra DX10 til xbox 360 så har du nok mye av grunden. openGL har sakket noe akterut i spillverden, i prof-markedet er det fortsat alfa omega tror jeg.

Kompis, har du sett 3.1-spesifikasjoen av OpenGL? Det holder ikke å påstå at DirectX er enklere å bruke lenger.

Tiden der OpenGL sakket akterut er forbi.

DirectX har fordelen med Xbox som bruker samme API, men PlayStation3 bruker OpenGL.

 

Det er sant at skal lære deg et nytt API nå er det mye det samme, men før 3.0 hadde de felste utviklere Direct 3D spill, og har lært seg hvordan de skal få til det de øsnker seg. Desuten er 3.1 ganske nytt, og det tar fort 2 år eller mer å lage ferdige spill, så de spillene som langseres en to år etter poenGL 3.1 kan det hende bruker det mer. MEN dagens spill har ikke hatt 3.0 og oppover tilgjengelig (det samme gjelder for spillmotorer også) under hele utviklingsprosessen.

 

Det kan også nevnes at Wii også bruker openGL. Det er dog vært å merke seg at de felste spillene som komer på multiplatform da er både D3D og oGL, men på pc er det vildig vanlig med D3D. Dette kan dog endres da fokuset harbegynt og flytte seg på andre formater (Mac og linux) har jo multiplatformspillene allerede oGL støtte (i teorien i hvertfall).

De som lager gode spillmotorer, som gjerne skal på konsoll og PC, trenger bare å skrive om grafikk-modulen av spillmotoren. Det tar nok mer enn et par måneder, men ikke to år. Siden så mange har kjennskap til OpenGL pga. konsoller, så er det ikke vanskelig å lære seg OpenGL 3.1. Når det gjeller shading så er ikke GLSL og HLSL så veldig ulikt, og det finnes verktøy for å konvertere. Jeg har aldri forventet at OpenGL 3.1-spill skulle komme umiddelbart, mitt poenge er at det er ingenting i veien for slike spill.
Lenke til kommentar
Veit noen om det går ann å få en slags "simulator" på mac`en så jeg kan kjøre windows spill?

 

Som for linux : Wine - gratis, Crossover Games (commersiell version av Wine, med extra funksjonalitet)

Endret av moft
Lenke til kommentar

Jeg kjører Crossover Games - den kommersielle versjonen av Wine. Spiller Civ 4 - Beyond the sword fullstendig knirkefritt. Dårligere ytelse enn om jeg skulle kjørt det i Windows, men bedre ytelse enn native-versjonene av Civ 4 for Mac (!). (dessuten finnes ikke beyond the sword-utvidelsen til Mac)

 

Det meste som fungerer i Crossover fungerer også i Wine, men Wine er langt mer knot - både å installere og i bruk.

 

Ah, og hvordan man installerer Wine - jeg gjorde dette ved hjelp av MacPorts. Tar litt tid, men når du er ferdig har du tilgang på en rekke flotte open source-verktøy i ferske versjoner.

Endret av khare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...