Gå til innhold

BD region problem


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en tid siden en LG Blu-Ray-brenner GGW-H20L. Det viser seg at dette er en såkalt regionsfri blu ray spiller. Det betyr at filmer som har en spesifikk region ikke virker. I de siste månedene har jeg lagt merke til at et økende antall filmer blant "nyheter" er region B. Disse kan ikke min spiller lese. Jeg har vært i kontakt med LG og de sier det vil ikke komme noe form for firmware oppdatering som ordner dette.

 

Jeg vil derfor advare lesere mot å kjøpe blu-ray spiller som ikke har riktig region (B for norge, les mer på wikipedia).

 

Samtidig ville det være fint om hw.no undersøkte saken og laget litt oppmerksomhet rundt dette? Det er underlig at disse produktene kan ligge til salgs uten noe informasjon angående regions restriksjoner. Jeg sjekket flere butikker og region er ikke nevnt med et ord.

Endret av dirtysteel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...dette er en såkalt regionsfri blu ray spiller. Det betyr at filmer som har en spesifikk region ikke virker

En regionsfri spiller skal kunne lese medier fra alle regioner. De aller fleste kommersielle BD/DVD-filmer er tilknyttet en region, så det ville vært litt upraktisk om den ikke støttet noen regioner :).

 

 

På hvilken måte har du opplevd problemer med brenneren? Nekter den å lese plater?

Lenke til kommentar
På hvilken måte har du opplevd problemer med brenneren? Nekter den å lese plater?

Får meldingen:

Attention

This disc as been coded for Region B only and will not play on this machine. Please eject this disc and play on a Region B player.

Skulle gjerne tatt et screenshot men det nekter PCn sikkert pga kopibeskyttelse. Det er faktisk litt komisk :)

Lenke til kommentar
Sikker på at avspillerprogrammet du bruker har rett sone? En ting er at hardwaren er sonefri, et annet spørsmål er om softwaren også er det.

Avspiller programmet viser at spilleren ikke har noen region og kan ikke forandre på den noe som er helt korrekt. Det er ingenting som ikke virker som det skal her. Bare elendig informasjon rundt funksjonalitet. Spilleren har ikke region og kan heller ikke få en. Filmer som ikke er regionsfrie kan ikke spilles av end of story ... trodde jeg!

Dette programmet burde fungere. Finnes i en gratis demoversjon:

http://www.slysoft.com/en/anydvdhd.html

:) :) :) Det funka! Tusen takk! :) :) :)

... min import av Underworld: Rise of the Lycans kom i dag og den er region B. Med AnyDVD kan jeg faktisk se den! :new_woot:

 

Liten Update:

Underworld fungerte ikke alikevel. AnyDVD kom med noen feilmeldinger om at update server cannot be used with trial account ... så jeg tok sjansen og kjøpte saken. Nesten 600 spenn ... da virket det.

 

Det strider mot min rettferdighetssans at man skal måtte kjøpe 3. parts verktøy til hundrehvis av kroner for at en BluRay spiller skal virke. De involverte bransjene burde sjerpe seg. Jeg har skrevet til forbrukerombudet om dette. I det aller minste burde alle blu ray spillere merkes klart og tydelig med regionsinformasjon og konsekvensene av å ha feil eller ingen region.

 

De som bygger multimedia PC i dag burde merke seg disse problemene.

Endret av dirtysteel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...