Gå til innhold

Mottatt tillegsavgift på regning fra bomstasjon - jeg mottok aldri første giro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

300,- i tilleggsavgift hørtes veldig ulovlig ut. Vanlig purregebyr på 59,- er vel maks de har lov å legge på så sant det ikke er NRK-lisens eller veiavgift det dreier seg om. Inkassosalær kan det vel heller ikke være så sant du ikke har fått purring/inkassovarsel.

Lenke til kommentar

Som Jan Roger sier så har ikke private selskaper anledning til å ta mer i purregebyr enn kr 59,-. Dette er fastsatt i inkassoloven.

 

De har heller ikke anledning til å sende saken til inkasso uten at det er foretatt en varsling. Jan Roger også er inne på kan første gangs purring også være et inkassovarsel.

Lenke til kommentar

Du glemte vell å betale når du kjørte igjenom bomen eller? vet at bomselskape her sender ut noe i den summen viss du ikke tar kontakt å sier at du glemte å betale i bomen.

 

Purregebyr er lovbestemt med untakk. Blant annet er det 250kr i purregebyr da jeg fikk parkeringsbot...

Lenke til kommentar

Her er problemet at bomselskapet ikke sender ut regninger av en eller annen grunn.

 

Jeg har selv begynt å få minus-tegnet når jeg kjører gjennom bommen. Lenge siden jeg fikk + tegnet som angir at det er lite penger igjen på kontoen, ventet på regningen, men fikk den aldri.

 

Irriterende.

 

Jeg regner med at grunnen til at jeg ikke har fått regning skyldes at jeg ikke har betalt fakturaen for ny bombrikke. Jeg mener at det er feil når jeg bytter brikke at de overfører pengene for den gamle brikken til saldoen min og krever nye penger for den nye brikken? Snakk om å lage et dårlig system. Uansett burde de jo ha sendt en ny faktura når saldoen min går i minus, men neida, sender heller tilleggsavgift hver gang. Begynner jaggu å lure på om det er denne måten bommen skal få mindre prosentvis administrasjonskostnader

Lenke til kommentar
Hvor er dette lovregulert?

 

Som jeg skrev over her, så er det i forskrift om tillegsavgift ved bompassering

(fastsatt av Samferdselsdepartementet 30. april 2004 med hjemmel i veglov 21. juni 1963 nr. 23 § 27 annet ledd).

Jeg ønsket ikke å kverulere på dette, jeg ønsket bare en avklaring på hvor de hjemlet dette gebyret. Jeg er ikke kar om å finne dette på lovdata så det hadde vært fint om du kunne linke til forskriften slik at jeg kan lese meg opp på den (kun for egen vinning)

Lenke til kommentar
Hvor er dette lovregulert?

 

Som jeg skrev over her, så er det i forskrift om tillegsavgift ved bompassering

(fastsatt av Samferdselsdepartementet 30. april 2004 med hjemmel i veglov 21. juni 1963 nr. 23 § 27 annet ledd).

Jeg ønsket ikke å kverulere på dette, jeg ønsket bare en avklaring på hvor de hjemlet dette gebyret. Jeg er ikke kar om å finne dette på lovdata så det hadde vært fint om du kunne linke til forskriften slik at jeg kan lese meg opp på den (kun for egen vinning)

 

Når det vises til en konkret lov er det for meg enklest å gå inn på loven, trykke på knappen øverst (Sentrale forskrifter), gå til paragraf som er oppgitt, og hokus pokus:

Aktuell forskrift

Lenke til kommentar

Er dette tilfeldigvis en bom i nærheten av Gardermoen?

 

Kjørte selv gjennom der en gang. Den klarte ikke å lese de to kortene jeg forsøkte (som begge fungerte utmerket, men det var et kjent problem med bommen), den var tom for fakturaer (noe som jo er forståelig når den ikke klarte å lese kort), så jeg trykket på ""Hjelp""-knappen, og fikk snakke med en dame. De beklaget og sa de skulle sende en faktura, og noterte bilnummeret mitt. Fakturaen kom aldri. Så kom purringen, den hadde også et svært høyt gebyr.

 

Jeg ringte, de lovet bot og bedring. Så kom inkassovarsel. Jeg sendte mail. Den svarte de ikke på, så kom inkasso.

Så sendte jeg dem en mail, ringte dem, ba om andrelinje/ansvarlig/, og ba vedkommende bekrefte at mailen var mottat. Den forrige mailen var sannsynligvis borte "på grunn av noen dataproblemer de hadde hatt", og i telefonsamtalen måtte det "ha skjedd en misforståelse". Etter en velfortjent utskjelling lovet han at dette skulle fikses fort. Først da fikk de det til. Jævla drittforetak.

 

Haha, det ligger et sinne på lur i forbindelse med den saken fortsatt, merker jeg. :p

 

Du må gjerne forklare hvorfor du skulle få en faktura på passeringen i utgangspunktet, om gebyret er kmorrekt eller ikke, avhenger av det.

Lenke til kommentar
Hvor er dette lovregulert?

 

Som jeg skrev over her, så er det i forskrift om tillegsavgift ved bompassering

(fastsatt av Samferdselsdepartementet 30. april 2004 med hjemmel i veglov 21. juni 1963 nr. 23 § 27 annet ledd).

Jeg ønsket ikke å kverulere på dette, jeg ønsket bare en avklaring på hvor de hjemlet dette gebyret. Jeg er ikke kar om å finne dette på lovdata så det hadde vært fint om du kunne linke til forskriften slik at jeg kan lese meg opp på den (kun for egen vinning)

 

Når det vises til en konkret lov er det for meg enklest å gå inn på loven, trykke på knappen øverst (Sentrale forskrifter), gå til paragraf som er oppgitt, og hokus pokus:

Aktuell forskrift

Takk, jeg søkte dog på bompassering og fant ingenting. Når han skrev forskrift om bompassering så var jeg ikke smartere enn at jeg søkte kun på dette. Men takk for hjelpen

 

edit: Slik jeg forstår det bestemmer Vegdirektoratet satsen på tilleggsavgiften. Hvor finner jeg at den er satt til 300,-?

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Det der er det mest facisitiske jeg har sett. Fikk en regning selv sendt til feil adresse for litt siden. Nå får jeg vel gebyr........4 1/2 mnd etter passering sendte de ut faktura. Jeg hadde betalt en alt, men de sender jo ut et brev pr. passering!!!

 

Nå må jeg bruke krefter på å ordne opp i det her også. Fantastisk.

 

 

De har selvsagt fått seg en spesialavtale med det helvetes samferdselsdepartementet som gir de lov til å omgå purring og alt av fornuft. Blir så forbanna, nå skal jeg hverfall stemme Frp.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...