Gå til innhold

[Løst]Hjelp med nyere musikkhistorie!


FridaE

Anbefalte innlegg

I morgen har jeg eksamen i nyere musikkhistorie (1900-tallet til i dag) og jeg trenger hjelp med forberedelsene.

 

Vi har fått som forberedelsesoppgave å diskutere problemstillinger i tilknytning til sjangerblanding. Vi må også finne lytteeksempler fra norske komponister, Bartok, og andre komponister som brukte stiltrekk fra andre sjangre i kunstmusikken.

 

Vi skal også finne eksempler på rockegrupper som siden slutten av 60-tallet har hentet inspirasjon fra klassisk musikk, jazz og folkemusikk.

 

Siste del er å finne lytteeksempler på jazzmusikere fra 60-tallet og senere som spilte jazz basert på/med utgangspunkt i annet enn standardlåter. "Det resulterte i en rekke nye jazzstiler og spennende nyskapninger" og det trenger jeg også eksempler på.

 

En ting jeg vet jeg sliter med er å beskrive stil og virkemidler ved hjelp av relevant fagterminologi. Retorisk stiller jeg som regel ganske sterkt, og min lærer har tidligere sagt at jeg er flink til å komme med selvstendige vurderinger, men hun sier også at jeg lett kan bli for subjektiv.

 

Hvis noen kan hjelpe meg blir jeg virkelig takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Miles Davis' Sketches of Spain fra '59 inneholder noen låter basert på det klassiske verket Concierto de Aranjuez fra '39. Kanskje det er noe du kan bruke? Miles Davis var sentral i skapelsen av en del nye stilretninger i jazzen, som hard bop og fusion/jazzrock.

 

Rockegrupper som har hentet inspirasjon fra jazz, klassisk og folkemusikk, tja... jeg kan fint lite om prog, men band som Yes har vel hentet en del fra klassisk. Norsk black metal har hentet mye fra folkemusikken, sjekk f.eks. band som Taake og tidlig Ulver. Enkelte amerikanske band har også latt seg inspirere av "bonderomantikk", som Agalloch. Når det gjelder jazz har f.eks. Steely Dan mikset jazz, funk og rock, mens band som Weather Report og Mahavishnu Orchestra er kjente fusion-band. Santana blander vel også rock og "folk", dvs. latinsk folkemusikk (salsa el.l.).

 

Frank Zappa kan kanskje nevnes, som en som blandet rock og jazz. Jeg vet ikke så mye om dette temaet, men håper du fikk et par nyttige tips du kan bygge videre på :-O

Lenke til kommentar

Tusen takk. :-)

Navnene er alle nevnt i boka, men greit å ha konkrete eksempler å gå etter. :-)

 

Vet også at Cream var sentrale i rocken på 60-tallet.

 

 

Et tillegg til hovedposten: Har fått en så kalt "sandwichliste" av det viktigste å lytte etter. På listen er ting som besetning og instrumentrolle, rytmikk, tempo, dynamikk og tonalitet. Dette skulle igrunn ikke være så vanskelig å høre, siden vi får egne plater med ukjente lytteeksempler som vi kan høre på så mye vi ønsker, men alle som har noe interessant å si om dette er velkomne til å dele dette. :-)

 

Ok Svinepelz; nok en gang takk. :-D

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er pensum eller ikke, jeg. Men jeg har lest igjennom ekko2 for en stund tilbake, som jo er nyere musikkhistorie, og hva gjelder jazz/pop/rock-delen vil jeg ikke si meg for fornøyd.

 

Uansett, når det gjelder sjangerblanding og lytteeksempler - brug Griegs "Sommeraften" (skrevet i 1901 - så der var du heldig). Der har du masse masse masse paralleller å trekke til norsk folkemusikk. Béla Bartók har jeg ikke så stor kjennskap til at jeg kan finne et passende lytteeksempel, men det kan ikke være store problemer med å finne.

 

Problemstillinger i tilknytting til sjangerblanding var litt vrient, for det virker for meg som om sjangerblanding ikke burde være negativt. Det må jo allikevel drøftes, for læreplanen er lagt opp for schizofrene, det vet jeg. Kanskje det kan anses som et problem at det dermed blir vanskeligere å båssette noe? Men da er jo selve sjangersystemet feil og ikke musikken. Kan det bli for lett å lage noe nytt med å bare blande sammen gamle sjangere? Nei ikke vet jeg, hater slike drøftingsbiter som virker som de bare er puttet inn dit.

 

Rockegrupper som liker folkemusikk? Psykedeliaen! Major point. Jefferson Airplane, The Byrds, noen Beatles-sanger og Love. Denne retningen hadde også stor fokus på improv, noe som åpnet opp for progrocken. F.eks Pink Floyd (som også gjorde sære ting som kan plasseres innen "samtidskunstmusikk" - Ummagumma. Sikkert litt score der). King Crimsons "In the Court of the Crimson King" er det både folkemusikk, klassisk musikk og jazz i en og samme smørje, og er garantert en nøkkelplate hva dette gjelder.

 

Andre folkerock-grupper er jo Dylan, Neil Young, tidlig Leonard Cohen og Nick Drake. Dette her er fundamentet da, og ikke noe av det det har utviklet seg til i dag.

 

Og når det gjelder jazz: Davis. Skal det først være en, så er det bare å finne ut hva Miles Davis har gjort. Forresten vet jeg ikke så mye om hvilke nyskapninger som videreførte jazzen fra standardlåter til eksperimentering, men dette står sikkert godt og treffsikkert forklart i boka di?

 

Og allmusic.com er en flott kilde du kan rote rundt i.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Kjenner virkelig igjen hva du mener med schizofreni kravet. Oppgaven om problemstillinger er vanskelig å forstå på forhånd, men jeg regner med at jeg finner ut mer når jeg får selve eksamensoppgaven i morgen.

 

Jeg takker universet for Spotify og min fars platesamling (siden Beatles og Pink Floyd ikke er på Spotify), og ja boka er ganske flink. Det er egentlig lyttinga jeg sliter mest med. Og forståelsen av den alt for store og kjipe oppgaven.

 

Men takk for hjelp. :-) Miles Davis står mye nevnt i boka, og de kapitlene kommer definitivt til å leses over og over. Også viktige folk som står er Holiday (selv om hun for det meste holdte seg til kjipe standardlåter med enkelte unntak. Snakk om sløsing av nydelig stemme!"), Ella Fitzgerald (jazzdronning som bopet!) og så klart Louis Armstrong. De fleste bandene dere nevner høres kjent ut og skal sjekkes mer ut både i boka, på nettet og på Spotify.

 

 

 

Også har jeg nok et spørsmål, som for noen sikkert er åpenlyst, men som for meg ikke er fullt så åpenlyst... Periodisk og asymmetrisk musikk kontra asymmetrisk taktart... Er det en sammenheng mellom disse? Kan ikke musikk med asymmetriske taktarter (f.eks. 7/8 eller 5/8) være periodisk? Eller er asymmetrisk taktart og asymmetrisk musikk det samme?

Lenke til kommentar
Hva gjør asymmetrisk musikk annerledes enn musikk uten symmetrisk takt, forresten?

 

Slik som jeg forsto det på læreren min var asymmetrisk musikk musikk som ikke var bygd opp med like lage fraser. Hun sa at musikk som "bæ, bæ lille lam" var periodisk fordi det er 4 linjer med 4 takter i hver. Typisk asymmetrisk musikk var norsk folkemusikk. Etter google-søk er alt jeg finner om asymmetrisk oppbygging der i mot om Eivind Groven og slåtter, også står det masse om asymmetriske taktarter, så jeg lurte litt på om det egentlig bare var det samme... I grunn er det hele ganske forvirrende for meg.

Lenke til kommentar
Et tillegg til hovedposten: Har fått en så kalt "sandwichliste" av det viktigste å lytte etter. På listen er ting som besetning og instrumentrolle, rytmikk, tempo, dynamikk og tonalitet. Dette skulle igrunn ikke være så vanskelig å høre, siden vi får egne plater med ukjente lytteeksempler som vi kan høre på så mye vi ønsker, men alle som har noe interessant å si om dette er velkomne til å dele dette. :-)

Har hørt om den ordningen. Du får en verkliste som skal innsnevre det du skal høre på. Da skal du kun få lytteeksempler fra denne lista, også skal du identifisere verkene og se etter kjennetegn på både musikkstil og komponist.

 

Dette er jo bare hvis du kom opp i skriftlig da kanskje. Var det skriftlig du kom opp i? btw, hvilken linje går du (altså, hvor)?

 

:hmm:

 

Er det naturlig å nevne Jethro Tull her?

For all del, men de er kanskje ikke så viktige i et musikkhistorisk perspektiv da.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Har hørt om den ordningen. Du får en verkliste som skal innsnevre det du skal høre på. Da skal du kun få lytteeksempler fra denne lista, også skal du identifisere verkene og se etter kjennetegn på både musikkstil og komponist.

 

Dette er jo bare hvis du kom opp i skriftlig da kanskje. Var det skriftlig du kom opp i? btw, hvilken linje går du (altså, hvor)?

 

Jeg får vel gjerne ei cd med eksemplene og oppgaver til, ikke bare ei liste. Kom opp i skriftlig. Går musikklinja på Bodø vgs. (i Bodø, logisk nok) og eksamen er lokallaget, så i motsetning til alle allmennfagene med sentralgitte oppgaver og forberedelsestid finnes det ikke store tråder om det vi skal ha om. (Typen min som kom opp i sosialkunnskap fant en tråd som tok opp nøyaktig det samme som hans forberedelsestid går ut på. Enkelte er heldigere enn andre!)

 

Jeg får vite hvem komponist/artist er og hva verket heter, muligens til og med når det kom ut, men ja; Jeg må identifisere musikkstil og se etter kjennetegn og virkelig beskrive musikken med "korrekt fakterminologi."

 

:hmm:

 

Er det naturlig å nevne Jethro Tull her?

 

Jetrhro Tull er ikke nevnt i oversikten bak i boka, altså er det ingen viktige referanser til dem i boka, men de kan jo alltids brukes som eget eksempel.

 

Jeg setter pris på all hjelpen. Det eneste som jeg virkelig mangler er de klassiske eksemplene, fordi det virker som om alle har populærmusikkens sjangerblandere på plass. :-D

 

Skal nå sjekke ut det jeg kan finne om Finn Mortensen, Egil Hovland og Arne Nordheim, som alle reiste ut i Europa etter andre verdenskrig og hvistnok lot seg påvirke av klangflatestil, osv. Med det samme skal jeg også sjekke de som brukte Griegs arv....Det står noe i boka om Geirr Tveitt.

 

[off topic] "Analoge" bøker skulle hatt ctrl+f i seg, på alle ord og ikke bare sånn navneliste bakerst i boka.

Lenke til kommentar

The Nice er f.eks en 60-talls rockegruppe som har hentet mye inspirasjon fra klassisk. Men det blir feil siden de også har fått mye inspirasjon fra jazz?

 

Edit: The Moody Blues og deres sammensmelting med klassisk musikk kan vel også nevnes.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar
The Nice er f.eks en 60-talls rockegruppe som har hentet mye inspirasjon fra klassisk. Men det blir feil siden de også har fått mye inspirasjon fra jazz?

 

Det at de har hentet inspirasjon fra både klassisk og jazz er definitivt ikke feil i forhold til oppgaven, og jeg takker for tipset. Sjekker dem ut akkurat nå. :-)

Lenke til kommentar
[off topic] "Analoge" bøker skulle hatt ctrl+f i seg, på alle ord og ikke bare sånn navneliste bakerst i boka.

Enig! Selv om jeg alltid minner meg selv på at jeg bruker for mye tid på dataen når jeg tenker det.

 

Rock som er inspirert av både folk, jazz og klassisk finner du eksempler på i progrocken, men det virker som du har fått de svarene du trenger.

Lenke til kommentar

Kraftwerk er også en interessant case. En uttalelse fra Karl Barthos plasserer dem i den klassiske tradisjonen heller enn i blues-tradisjonen (rock):

 

http://www.synthtopia.com/content/2009/03/...aftwerks-music/

 

John Cage nevnes, men jeg er usikker på om du kan bruke ham til noe, da han vel heller var en innovator enn en som drev med noen voldsom sjangerblanding.

 

Se også http://en.wikipedia.org/wiki/Symphonic_rock

 

...The Kronos Quartet kan også være verdt å sjekke ut.

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar
Så Grieg blir feil å bruke, selv om sommeraften var skrevet i 01? Greit nok, ettersom romantikken er en 1800-tallsgreie. Jeg har nemlig god kontroll på alt som er klassisk, men når det kommer til nyere "kunstmusikk" er jeg litt mer off.

 

Høres ut som om du og jeg har det der til felles. Jeg har stålpeiling på alt fra gregoriansk sang til romantikken, og har også noe peiling om tradisjonell norsk folkemusikk, men så kom liksom nyere pensum, og der datt jeg litt av lasset. Helt fram til jazzen og rocken, hvor jeg igjen plukka meg opp litt og kunne noe og lærte enda mer...

 

Men for å svare på spørsmålet: ja, Grieg blir for romantisk. Det er heller folk som gjør Griegs stykker om til noe nytt som er interessant for oppgaven. Uheldigvis hang Norge så evig langt etter og var alt for opptatt av å være nasjonalistiske og tysker-hatende til å utvikle oss og blande inn andre sjangre enn den vi allerede levde i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...