Gå til innhold

Musikkanlegg - noen eksperter her?


Anbefalte innlegg

Når nøytrale magasiner/testpaneler over hele verden , roser noen kabler mens bannlyser andre, påstår du at dette bare er "reklame" stunts for at folk ska kjøpe de dyrere ? det er det bare ikke , men , det er MANGE andre faktorer som teller inn og .. en type kabel er ikke automatisk god til ditt anlegg, selv om den er dyr, det er mye tilpasninger frem og tilbake.. men men alt i alt, så lønner det seg å gå opp fra de absolutt billigste sytrådene på 2x 0,75 mm , uansett åssen anlegg man har stortsett.

 

Nei vel, som sagt, vis til blindtester/fysiske forklaringer på at forskjellen er til stede så skal jeg moderere meg, men inntil da så er jeg ikke overbevist, det er relativt lett å teste påstanden objektivt, så subjektive "bevis" er rett og slett ikke godt nok.

 

AtW

 

 

 

Les Lyd&BIlde sin test av dynabel sine euforia høytalere. De var først ikke fornøyde og kunne ikke fatte hva som var galt. De åpnet kassa og så at det var Supra Ply 3,4 kabel som var brukt (70 kr m?) De skiftet kabel og høytaleren var som en drøm!!! Nå er den nye kabelen standard....

Bra nok eks??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Disse høyttalerne så jeg til rundt 3000 over grensa, det var kvalitet!

http://www.proson.se/proson/proson.php?men...rosontwin1000nv

og denne forsterkeren

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=nadc370

og en eller annen cd-spiller til 1000..

 

Proson? Jeg ville nok ikke hatt det! Virker bra, solid og alt det der i begynnelse, men har hørt at flere har endt opp med ødelagte høytalere etter kort tid! Man skal jo kunne spille høyt! Nok en gang, QLN! Cerwin er jo også en mulighet da... (i kombinasjon med NAD)

 

http://www.genexxa.se/design2000reality/re...ty10limited.php har disse og det er utrolig fin lyd i de. bra bass og bra diskant . :D

Lenke til kommentar
Les Lyd&BIlde sin test av dynabel sine euforia høytalere. De var først ikke fornøyde og kunne ikke fatte hva som var galt. De åpnet kassa og så at det var Supra Ply 3,4 kabel som var brukt (70 kr m?) De skiftet kabel og høytaleren var som en drøm!!! Nå er den nye kabelen standard....  

Bra nok eks??

 

Jeg virker sikkert vond og vanskelig her, men det er jo fortsatt en subjektiv test, så det er ikke "bra nok", men det er jo i høyeste grad interresant hvis det er slik at de hørte at noe var galt med høytaleren pågrunn av en "dårlig" kabel. På den andre siden, hvis forskjellene virkelig er så store, skulle jeg ønske noen av de som hører forskjell, tok seg tid til å ta noen blindtester, så er det litt letere å tro på deres side av saken, men som sagt jeg har sagt mitt i denne diskusjonen, så jeg setter en strek her om det er greit for deg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å kjøpe HiFi uten å høre på det først, er som å sjekke damer når du er kanon: Veldig stor mulighet for at du får en dårlig overraskelse dagen etter!

:wink:

 

Og det med å konstruere og bygge egne høyttalere er ........? :-?

Lenke til kommentar

 

Mulig det...De låt jo ihvertfall ganske bra da.

Har egentlig ikke hørt så mye dritt om Proson. Men for all dell, styr unna slike billig-høyttalere slik som Dantax, Eltax, Genexxa osv.. Bare dritt, funker dårlig med store høyttalere til under 2000 for parret. Hvis man da ikke prater om de små mission m-71 da..

 

Designet på nad'en er ganske trasig, er man på utkikk etter design er vel h/k et bedre valg.

 

Vil si at jeg har litt kunnskap, og basert på den kan jeg si at Genexxa er noen Meget gode høyttalere :evil: (opp i prisklasse altså)

Lenke til kommentar
Poenget her er at det er placebo, greit nok at det å være fornøyd med lyden er bra, men å være fornøyd med lyden til en billigere penge er enda bedre, og da kan man også bruke penger på komponenter der forskjellen er reell. Så slipper folk som skal kjøpe nytt anlegg å kaste bort penger slik jeg og mange andre har gjort.

 

AtW

 

"Placebo" er opprinnelig brukt om forhold knyttet til medisinering, mens noen "smartinger" har funnet ut at det også gjelder lyd. "Placebo" har med forventninger å gjøre (husk at forventningene styrer hvordan vi oppfører oss). Placebo handlet om pasienter som fikk piller uten "medisinsk virkning" ble bedre fordi de forventet at de skulle bli bedre. Dette er ikke helt ukontroversielt, for dersom det virkelig er sant (at det er noe som heter "placebo" og det virkelig fungerer) skulle det også gå an å bli frisk bare ved å tenke på det - altså tenke seg frisk.

 

Tenk da på mulighetene. Man snur fronten av høyttalerne mot taket fordi man forventer bedre lyd, bedre lydspredning og akustikk. Og lyden, ja, den blir bedre fordi man forventer det.

 

..............

Jeg stoler ikke på slike tester av ethvert produkt når det er snakk om "personlig opplevelse".

.....

 

Les siste nummer av norske "Fidelity" om konstruktørene bak "Patos" høyttalerne. Les om NAD forsterkeren også. Husk at NAD 3020 revolusjonerte hi-fi verdenen på et tidspunkt da alle produsentene av Hi-Fi utstyr brukte måleinstrumenter og ikke sine egne ører når de lagde forsterkere. Bla ble 8 ohm motstandere koblet på høyttalerreminalene når man målte forsterker effekten. Husker også at det ble reklamert for forsterkere som målte 0,0005 % forvregning, men låt det bra? Nei.

 

Selv om målemetodene kunne måle forskjeller, som i teorien skulle ha lydmessig effekt, førte det ikke lydmessige forbedringer. En Krell forsterker til titusenvis av kroner "måler" nødvendigvis ikke bedre enn f.eks. en NAD/HK forsterker, men jeg er temmelig sikker på at vi klarer å høre en forskjell.

 

Man får som regel det man betaler for. NAD brukte tidligere penger på å utvikle god lyd og mindre på designet, enn det som var(er?) tilfellet på 80 tallet. I dag er det ikke så stor forskjell mellom NAD og andre gode produsenter.

 

Til saken:

I disse "kringlyd" tider ville jeg sett etter en brukt forsterker og CD-spiller av god kvalitet sammen med to bokhøyttalere til ca to-tre tusen. Bygg i tillegg en subbass.

 

Kjøp gjerne lydprodukter uten å høre på dem. Så lenge du kjøper produktene utenom selgers faste utsalgssted (på døra, postordre, internett) har du angrefrist. Angrefrist gjelder ikke mellom privatpersoner. Det er en hake ved også: Høyttalere krever forholdsvis lang innspillingstid.

Lenke til kommentar

Har ikke helt gitt meg enda... :D

Noen målbare verdier kan finnes. Disse verdiene kan ikke finnes med et enkelt ampermeter, man trenger relativt avansert utstyr (som garantert ikke finnes hos noen Hifi-magasiner).

 

De to viktigste faktorene er:

impedansen (med hensyn opå reaktive ledd, særlig induktiviteten og konduktiviteten).

 

og

 

dispersjon (som enkelt fortalt er faselikhet ved ulike frekvenser - at alle frekvenser har samme hastighet gjennom kabelen).

 

Ellers er overflatestrøm, magnetfelt, etc., betydelige faktorer...

 

 

Nå skal det jo sies at det er ytterst sjelden du finner slike tall i tester, men det påviser iallefall at kabelen har påvirkning av lyden. Om du hører disse, kommer ann på dine ører...

 

På dette grunnlaget mener jeg at diskusjonen ikke bør handle være "om forskjellige kabler gjør forskjeller i lyden", men "hvor stor forskjellen er ved en gitt sum penger, og hvor mye det er verdt å bruke på det".

 

:smile:

Lenke til kommentar

"Placebo" er opprinnelig brukt om forhold knyttet til medisinering, mens noen "smartinger" har funnet ut at det også gjelder lyd. "Placebo" har med forventninger å gjøre (husk at forventningene styrer hvordan vi oppfører oss). Placebo handlet om pasienter som fikk piller uten "medisinsk virkning" ble bedre fordi de forventet at de skulle bli bedre. Dette er ikke helt ukontroversielt, for dersom det virkelig er sant (at det er noe som heter "placebo" og det virkelig fungerer) skulle det også gå an å bli frisk bare ved å tenke på det - altså tenke seg frisk.

 

 

Noen smartinger fant ut at det gjelder alt som skal måles, tidlig på 1900-tallet trodde forskerene at de hadde funnet en nye type bølger pga endringer i lyintensitet ved visse forsøk (og øyet er et utrolig presist måleinstrument), men det viste seg at forskjellen i intensitet var innbilt, det gjelder alle type målinger, våre forventninger spiller inn, derfor er det viktig å være mest mulig objektiv.

 

Når det gjelder placebo i medisinsk forstand er det vel få som tror at du kan bli kvitt kreft bare ved å tro du blir frisk, men en positiv holdning (feks at man tror man blir bedre), kan nok hjelpe til, fordi du blir "sprekere" av å være glad.

 

AtW

Lenke til kommentar

Riktig. Gi deg aldri.

 

Hvis vi skal forenkle en slik diskusjon, bør vi nok utelate kjøp av brukt utstyr, selv om det med ei ramme på 10.000 kan være mest fornuftig i forhold til maksimal lydkvalitet.

 

Er man opptatt av maksimal lydkvalitet, bør man heller se etter hodetelefoner i stedet for høyttalere, f.eks. et par Stax elektrostater. Da slipper man også problemer i forhold til romresonanser og valg av HT kabler.

Lenke til kommentar

 

Nå skal det jo sies at det er ytterst sjelden du finner slike tall i tester, men det påviser iallefall at kabelen har påvirkning av lyden. Om du hører disse, kommer ann på dine ører...

 

På dette grunnlaget mener jeg at diskusjonen ikke bør handle være "om forskjellige kabler gjør forskjeller i lyden", men "hvor stor forskjellen er ved en gitt sum penger, og hvor mye det er verdt å bruke på det".

 

:smile:

 

 

 

Hehe må nok kaste meg inn igjen, jeg vil heller omformulere det til: er forskjellen så stor at mennesker oppfatter den? For forskjeller er det alltid. Og det er ikke så stor forskjell på folks ører, det er feks en grense på hvor høye frekvenser vi hører, hvor store forskjeller i lydvolum vi kan høre, hvor høy lyd vi kan høre osv. På samme måte som uansett hvor gode øyne du har så ser du ikke infrarødt (likt søkt eksemperl men ok). Kunne ikke dy meg ;) men dette blir nok mitt siste innlegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Riktig. Gi deg aldri.

 

Hvis vi skal forenkle en slik diskusjon, bør vi nok utelate kjøp av brukt utstyr, selv om det med ei ramme på 10.000 kan være mest fornuftig i forhold til maksimal lydkvalitet.

 

Er man opptatt av maksimal lydkvalitet, bør man heller se etter hodetelefoner i stedet for høyttalere, f.eks. et par Stax elektrostater. Da slipper man også problemer i forhold til romresonanser og valg av HT kabler.

 

Isj æsj, hodetelefoner ekke gøy. Hva er det som er så farlig med litt romresonanser da? Får du en kompis til å spille gitar på rommet ditt blir det masse ressonanser da og. Men det låter bra til 1000 for det.( hvis ikke kompisen heter Sputnik)

Lenke til kommentar
Disse høyttalerne så jeg til rundt 3000 over grensa, det var kvalitet!

http://www.proson.se/proson/proson.php?men...rosontwin1000nv

og denne forsterkeren

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=nadc370

og en eller annen cd-spiller til 1000..

 

Proson? Jeg ville nok ikke hatt det! Virker bra, solid og alt det der i begynnelse, men har hørt at flere har endt opp med ødelagte høytalere etter kort tid! Man skal jo kunne spille høyt! Nok en gang, QLN! Cerwin er jo også en mulighet da... (i kombinasjon med NAD)

 

http://www.genexxa.se/design2000reality/re...ty10limited.php har disse og det er utrolig fin lyd i de. bra bass og bra diskant . :D

 

Hehe.. de høytalerne var jo så og si like de vi selger til 2495,-

http://www.genexxa.se/genexxa/genexxa_gx1000.php3

Lenke til kommentar

 

Mulig det...De låt jo ihvertfall ganske bra da.

Har egentlig ikke hørt så mye dritt om Proson. Men for all dell, styr unna slike billig-høyttalere slik som Dantax, Eltax, Genexxa osv.. Bare dritt, funker dårlig med store høyttalere til under 2000 for parret. Hvis man da ikke prater om de små mission m-71 da..

 

Designet på nad'en er ganske trasig, er man på utkikk etter design er vel h/k et bedre valg.

 

Vil si at jeg har litt kunnskap, og basert på den kan jeg si at Genexxa er noen Meget gode høyttalere :evil: (opp i prisklasse altså)

 

 

Proson / Genexxa lages av samme produsent/fabrikker , sjekk www.jws.se Men genexxa lager nesten ikke noe mer ,mens det kommer nye modeller fra proson hele tia. De nye SA modellene til proson med super audio diskanter, spiller faktisk meget bra. Hadde slikt opsett i stua.

Lenke til kommentar
er forskjellen så stor at mennesker oppfatter den?
Ja, for f*en!

 

Jeg kan høre det, og kan fortelle deg forskjeller på kabler ved blindtesting! Ved blindtesting så er jo den såkalte "placebo"-effekten minimert til det ubetydelige (siden det er derfor man gjør blindtester, ikke sant?), og det går jo ikke ann å skylde på flaks flere enn én person klarer å plukke ut den "dyre" kabelen.

 

Og dobbel-blindtester er faktisk ikke noe du finner ute rundt på nettet, de aller fleste tilhører et eller annet institutt et eller annet sted, og du kan betale for å få tak i rapporten. Du har sikkert hatt nok statistikk til å vite at det trengs mer enn 1000 personer for å kunne bruke statistiske modeller, som standard normal fordeling.

 

Jeg forteller deg at 1 dB er et liiite tall, og du godtar det ikke. Jeg presenterer deg tall for kabel-kvalitet, og det er heller ikke godtatt som hørbar forskjell?

 

 

Det er nå diskusjonen begynner å bli ekkel, fordi jeg har gjort alt jeg kan for å overbevise deg, men det går jo tydeligvis ikke, for du har jo egentlig bestemt deg på forhånd fordi du ikke hører forskjell...

 

 

Da er det lite jeg kan gjøre for deg, min venn.... :wink:

Lenke til kommentar

heh, tilogmed på elektrofag så har vi jo regna på det der at er forskjell på kabler , signal tap , støyfaktor, impedans osv.. tilogmed jeg da kunne si at er forskjell , lederevne , og masse masse sån rart.. så det er jo nødt å vøre forskjell , for det er jo åssen elektronene kommer seg gjennom kablene på raskest / best mulig måte,og ikke ha no signaltap/forringelse. Den beste kabelen er jo den som ikke gjør NOE med signalet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...