Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nyformatert pc er ekstremt treg!


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nettopp installert xp på en ny harddisk, men har ekstremt mye problemer. Pcen er rett og slett et helvete å jobbe med, den er treg, henger, omtrent alle spill lagger, filmer hakker (til og med på youtube lagger det med bestemte intervaller). Tar jeg alt-ctrl-del så ser jeg at omtrent 100% av cpuen alltid er i bruk og jeg er ganske sikker på at det er dette som forårsaker laggingen. Det er alle mulige programmer som tar systemkraft, mcafee tar noen ganger en del, ellers så er helt vanlige programmer som azureus, winamp, wmp, IE eller firefox som tar all systemkraften. Lukker jeg alle disse programmene er det mulig å se film eller spille spill, men ytelsen er fortsatt helt forferdelig (endring av grafikkinstillinger har ingenting å si). Jeg har byttet s-ata kabel bare for å utelukke det. Har også tatt full virussjekk uten å finne noe. Hva kan være galt her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du opplevd såkalt "stuttering"? At maskinen fryser, for så to-tre sekunder senere å fortsette som om ingenting hadde hendt? Jeg har hatt flere av de samme symptomene, og da har det som oftest vært harddisken som har vært problemet. Uten at det er nødvendigvis er problemet her..

Har du hørt noen klikke-/knitre-lyder fra harddisken?

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar
Et par spørsmål;

 

* hva slags CPU

* hvor mye RAM

* i Oppgavebehandling->Ytelse, hva er "Bruk av vekslefil"

 

Gammel P4 3,4 GHZ S775 CPU.

 

Har nå 1gb ram (har satt inn og ut alle mulige rambrikker i alle slottene uten at det hjalp).

 

505mb er bruken av vekslefil (hva er dette egentlig?), nå har jeg ikke annet enn en del firefox sider samt wmp oppe.

 

Har du opplevd såkalt "stuttering"? At maskinen fryser, for så to-tre sekunder senere å fortsette som om ingenting hadde hendt? Jeg har hatt flere av de samme symptomene, og da har det som oftest vært harddisken som har vært problemet. Uten at det er nødvendigvis er problemet her..

Har du hørt noen klikke-/knitre-lyder fra harddisken?

 

Harddisken durer og går den, lager jevnt en knitrende høyfrekvent lyd, men høres ikke ut som den ikke klarer å lese av e.l. Nei, pcen lagger og er treg, fryser aldri (henger seg noen ganger, men det er i forbindelse med at jeg vil kjøre tusen opperasjoner samtidig :p)

Lenke til kommentar
Jeg har byttet s-ata kabel bare for å utelukke det. Har også tatt full virussjekk uten å finne noe. Hva kan være galt her?

Jeg hadde samme problem på en maskin for en tid tilbake. For å si det enkelt så flyttet jeg SATA-kabelen fra rød til sort kontakt på hovedkortet og maskinen var i orden igjen.

Lenke til kommentar

Du. Jeg kom på en sak som kan være kritisk.

Hvis hovedkortet ditt støtter maks 150 per sec, og harddisken din er 300 meg per sec, så må du sette en jumper på harddisken som senker maks hastigheta til 150 per sec. Ellers vil du kunne få slike symptomer.

Har du sjekket dette?

Lenke til kommentar

Ser ut til at begge takler 3GB/s (dette kan vel umulig være riktig? Å overføre data til og fra en harddisk med 3 gb per sekund er jo absurd). Det er 8 pinner på harddisken uten jumper. Jeg vet ikke om å sette en jumper her for å senke hastigheten kan hjelpe, i så fall aner jeg ikke hvor jeg skal sette jumperen :p Harddisken er en Samsung HD161HJ

Lenke til kommentar

Da har problemet løst seg litt. Kjørte full malware scan og fikk senket temperaturen på skjermkortet. Pcen har faktisk ikke så mye problemer igjen nå, men den lagger fortsatt unormalt mye på spill. Bytting av skjermkort gjorde ingen forskjell. Det er tydelig at pcen er kraftig nok til spillene fordi den har ofte rundt 4-6 fps der det er mest krevende, men plutselig kan laggen forsvinne helt og havne på 40-50fps i en 10-sekunders tid før den begynner å lagge igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...