Gå til innhold

- Piratjakt hjelper ikke Somalia


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=543241

 

 

- Det er lov å spørre seg om behovet for å beskytte egne nasjonale interesser nå går på bekostning av vårt ansvar for å hjelpe Somalia, et av verdens fattigste land.

 

 

Er det virkelig slik at vi har ansvar for å hjelpe Somalia (og andre u-land)? Sist jeg sjekket var ikke Somalia en norsk koloni, de betaler ikke skatt til den norske staten og vi har ikke satt dem i den situasjonen de er i. Jeg ser ingen grunn til at vi skulle hatt ansvar for å hjelpe dem. Det er ikke dermed sagt at jeg automatisk er negativ til å hjelpe u-land, men det blir isåfall som gave/lån/whatever, rett og slett for å være snill eller i bytte mot noe annet (f.eks. muligheten til å utnytte naturressurser). Føler det er rimelig drøyt å kritisere staten for å beskytte nasjonale interesser og påstå at vi har ansvar for å hjelpe Somalia.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=543241

 

 

- Det er lov å spørre seg om behovet for å beskytte egne nasjonale interesser nå går på bekostning av vårt ansvar for å hjelpe Somalia, et av verdens fattigste land.

 

 

Er det virkelig slik at vi har ansvar for å hjelpe Somalia (og andre u-land)? Sist jeg sjekket var ikke Somalia en norsk koloni, de betaler ikke skatt til den norske staten og vi har ikke satt dem i den situasjonen de er i. Jeg ser ingen grunn til at vi skulle hatt ansvar for å hjelpe dem. Det er ikke dermed sagt at jeg automatisk er negativ til å hjelpe u-land, men det blir isåfall som gave/lån/whatever, rett og slett for å være snill eller i bytte mot noe annet (f.eks. muligheten til å utnytte naturressurser). Føler det er rimelig drøyt å kritisere staten for å beskytte nasjonale interesser og påstå at vi har ansvar for å hjelpe Somalia.

 

Jeg har selv tenkt på akkuratt det samme. Slik jeg ser det, er det så kaotiske tilstander i Somalia at Europa ser ut til å vende ryggen til Somalia. BIstanden Norge gir, kan umulig ha så stor effekt.

Jeg vil tro det er viktig å beskytte nasjonale interesser ute i farvannet der piratene opererer, men nå er det først og fremst på land at fattigdomsproblemet må bekjempes.

 

Før de får på plass en ordentlig regjering og klarer å kutte ut på våpensalget, ser jeg ingen løsning slik det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...