Gå til innhold

Har tatt jegerprøve, men hvilken hagle skal jeg kjøpe meg?


Anbefalte innlegg

Heisann ;)

Jeg har nettopp tatt jegerprøven og har planer om å begynne å jakte nå til høsten, da blir det hovedsaklig jakt på gås og rype. Hvilken hagle er det da som passer, tenker at jeg skal kjøpe meg en over / under hagle, men hvilken?? Har sett litt på Star Baikal, men tar gjerne imot andre tips. Jeg har tenkt å legge i mellom 3-5000 kroner :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg kan også anbefale en baikal over & under, noe som jeg eier en av selv. Den er haglenes kalasnikov, den er kanskje ikke den aller beste haglen. Men den er billig, enkel og veldig pålitlig. Og er dermed et godt valg for en nybegynner.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar

Men jeg har fått høre at Baikal haglene er utrygge, ikke fått noen spesiell grunn for hvorfor de er det.. Men jeg har spurt Wingevåpen om hva de syntes, de sa at det var en bra førstegangshagle, de tåler mye osv..

Men en halvauto hagle har også slått meg nå, men vil helst starte med en o/u hagle..

 

Så, er Baikal haglene utrygge ? ;)

Lenke til kommentar

Baikal-haglene er vel noe av det mest utprøvde og trygge og hardtslående (^^) du kan få tak i. Jeg har en selv, det var første haglen jeg kjøpte, og jeg angrer ikke på det. De funker i tykt og tynt, og koster bare mellom 2 og fire tusen. :)

 

Men om du er liten og spinkel (eller jente), ville jeg kanskje gått for en pen liten halvauto.. .:) For litt sparker den da.

 

Har du en leirduebane i nærheten kanskje? Med litt sånn lokalmiljø, slik at du kanskje kan få prøve litt forskjellig? Baikalen passer nemlig ikke til alle, selv om den passer til meg! ;)

Lenke til kommentar
Baikal-haglene er vel noe av det mest utprøvde og trygge og hardtslående (^^) du kan få tak i. Jeg har en selv, det var første haglen jeg kjøpte, og jeg angrer ikke på det. De funker i tykt og tynt, og koster bare mellom 2 og fire tusen. :)

 

Men om du er liten og spinkel (eller jente), ville jeg kanskje gått for en pen liten halvauto.. .:) For litt sparker den da.

 

Har du en leirduebane i nærheten kanskje? Med litt sånn lokalmiljø, slik at du kanskje kan få prøve litt forskjellig? Baikalen passer nemlig ikke til alle, selv om den passer til meg! ;)

 

 

Det jeg har hørt og, er ikke spinkel, og er heller ikke en jente :p

Star haglene er billige de ja:)

Men jeg får se til høsten, kanskje jeg går for en dyrere og. Franchi haglene er jo rimilige gode de og har jeg hørt. Far min har en av de, en Franchi Falconet, han er bra fornøyd:)

Lenke til kommentar
Du bør jo ikke vente helt til høsten da du må søke.. Lønner seg å være i noenlunde god tid. :)

 

hehe, sant det, men etter sommeren, så har jeg jobbet og sikkert tjent inn litt penger, så da kan jeg kanskje legge litt mere i ei hagle. Men skal til Tønsberg i sommer nå da, kanskje jeg kjøper meg noe der.

 

Men vet du noe om våpentillatelsen, jeg er under 16 år og må sikkert kjøpe våpenet på foresatte, men må jeg det samme med våpentillatelsen. Og kan jeg skaffe meg våpentillatelse nå selv om jeg kjøper meg ei hagle senere i år? :S

Lenke til kommentar

1:

Fra fylte 16 år kan du selv søke om dispensasjon fra 18-årsregelen ved søking om ervervelse av våpen som er godkjent til jakt (dvs. rifle og hagle i "alle" kaliber).

 

2:

Når denne søknaden blir innvilget (og det blir den, med mindre du har mye på rullebladet allerede), kan du kjøpe deg våpen innen 6 måneder, før bevilgningen "går ut på dato".

 

3:

Å registrere våpenet på en foresatt er uansett helt out of question, med mindre foreldrene dine har jegerprøven. Som du sikkert vet (eller bør vite, du har jo tross alt tatt jegerprøven), må man ta jegerprøven før man kan kjøpe våpen.

 

4:

Du må være noe spesifikk ang. kaliber osv. hvis du skal søke om våpen, så det er greit å vite noelunde hva man skal ha før man søker. Ved butikk-kjøp av hagle trenger du bare å oppgi kaliberet og noe generell informasjon dersom du kjøper 2-løper, mens ved kjøp av halvautomat må du fylle inn informasjon som løpslengde og noen andre ting jeg ikke har i hodet. Ved kjøp av privatperson blir dette noe annerledes, spesielt mht. våpen som ikke er halvautomatiske.

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar
Heisann ;)

Jeg har nettopp tatt jegerprøven og har planer om å begynne å jakte nå til høsten, da blir det hovedsaklig jakt på gås og rype. Hvilken hagle er det da som passer, tenker at jeg skal kjøpe meg en over / under hagle, men hvilken?? Har sett litt på Star Baikal, men tar gjerne imot andre tips. Jeg har tenkt å legge i mellom 3-5000 kroner :)

 

I den prisklassen ville jeg gått for Star Baikal eller en Hawk Black 103D :p

Lenke til kommentar
Heisann ;)

Jeg har nettopp tatt jegerprøven og har planer om å begynne å jakte nå til høsten, da blir det hovedsaklig jakt på gås og rype. Hvilken hagle er det da som passer, tenker at jeg skal kjøpe meg en over / under hagle, men hvilken?? Har sett litt på Star Baikal, men tar gjerne imot andre tips. Jeg har tenkt å legge i mellom 3-5000 kroner :)

 

I den prisklassen ville jeg gått for Star Baikal eller en Hawk Black 103D :p

 

Jeg har aldri prøvd en Hawk selv, men da jeg nylig kjøpte hagle selv, ble jeg stadig vekk frarådet Hawk, da folk sa at det var veldig mye kluss med dem!

Lenke til kommentar

Så på det at over det var nevnt noe om å søke på dispensasjon av hagler så jeg bare spytter det inn her;

Hvis man er 16 og skal søke på dispensasjon på hagle. Hva er det eventuelt politi ber om i søknaden?

Har to foreldre som begge driver med jakt, de er da skilt så hadde vært greit med eget våpen jeg kan flytte med meg.

 

Anyone? :hmm:

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Du må ha underskriften til begge foreldrene dine.

 

Da registreres våpenet på deg, våpenet med andre ord ditt, ikke foreldrene dine sitt. Likevel står foreldrene dine som verge. Uansett, du kan bruke våpenet som du vil, så lenge du ikke skyter noen. :)

 

Flytte det kan du og, så lenge du ikke lar våpenet ligge helt utildekket i bilen (ligg jakke eller teppe over), og hvis du skal en tur på butikken, så må du ta med deg forskjeftet (/vital del) inn, slik at ikke evt. tyver kan stjele en brukbar hagle.

Lenke til kommentar

Er nybegynner selv, men det vi ble "opplært" til på mitt kurs var at uansett hvilke merke haglen var, er det viktigste hvordan den passer akkurat DEG! Se derfor ikke bare på merke, men gå i butikken og prøv å holde haglen, sikte med den og se hvordan du liker den.

 

edit: Selvfølgelig er det også foretrukket å ha et kjent, godt merke! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...