Gå til innhold

Anbefalinger til kjøp av makro/micro objektiv


Anbefalte innlegg

Hvilket macro/micro objektiv vil dere anbefale? Skal hovedsakelig brukes til blomster/insekt/portrett fotogragering. Makspris rundt 5000 kr

 

Har sett litt på nikon sin Micro AF-S 60 f/2.8, hvordan er det i forhold til 105 mm'en?

 

Har andre produsenter noe bra å by på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket macro/micro objektiv vil dere anbefale? Skal hovedsakelig brukes til blomster/insekt/portrett fotogragering. Makspris rundt 5000 kr

Har sett litt på nikon sin Micro AF-S 60 f/2.8, hvordan er det i forhold til 105 mm'en?

Har andre produsenter noe bra å by på?

Jeg kan bare uttale meg om 60mm'n, har Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro og er strålende fornøyd med den. Brukes mest til planter hos meg. (Men den er også meget bra til portrett) Brukte den i hele April-festen, da med extension tubes i tillegg noen ganger.

RandiA

Lenke til kommentar

Husk at Nikon har 2 utgaver av 60mm, en AF-D og en AF-S.

Den siste har autofokusmotor innbygd og skal være bedre optisk

Selv har jeg AF-D utgaven, og den er helt ok.

 

Eller har de gamle utgavene, Nikon Micro 55mm AIS med manuell fokus, blitt "på mote" igjen.

Er enig med RandiA i at 60mm er et meget anvendelig objektiv.

Lenke til kommentar

Har 60'en også og er fornøyd med den. Planter, sopp og stillesittende insekter går helt fint. Det alternativet man imidlertid bør vurdere hvis man har råd er 50 f/1.4/1.8 + 90-105mm macro. Kjøper man 60mm blir 50mm på et seinere tidspunkt litt smør på flesk. Når det er sagt blir jeg å beholde 60'en lenge. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...