Gå til innhold

Hva begrenser harddisk størrelse? OS eller HK?


Anbefalte innlegg

Har en gammel Fujitsu-SIemens maskin med DFI-hk, CW35-L-revC.

 

Tenker å kjøpe større harddisk, men er usikker på hvor stor jeg kan ha.

 

Hva bestemmer størrelsen? HK eller OS?

 

Har winXP pro, Celeron 667Mhz cpu og 320MB SD-ram

 

mvh

espmas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er jo stort sett ikke et problem. Selv har jeg kjørt 120 GB på en gammel Compaq 166 MMX for en liten periode. Tror alle HD-fabrikanter har egne drivere som du kan laste i oppstarten av maskinen for så å kunne bruke en hvilken som helst HD.

Det er ikke sikkert du får støtte for større HDer ved å flashe BIOS. Det er nemlig ikke alle fabrikanter som gidder å sørge for at gamle maskiner kan henge med helt opp til i dag. Vet i allefall at du ved å kjøpe Seagate kan laste ned "Seagate tool" som gir deg mulighet til å kjøre en hvilke som helst HD uavhengig av BIOS støtte.

Lenke til kommentar

Det er pr. idag tre "grenser" når det gjelder harddisk størrelse.

Den første, som ikke er så veldig akktuell lengre var på 512mb. Den neste er på 8GB og den tredje er på 128GB.

 

Hvis du i dag kjører på en harddisk av en bestemt størrelse, så er "tommelfingerregelen" at IDE kontrolleren din støtter harddisker opp til neste grense.

 

Dvs. at hvis du i dag bruker f.eks en 20gb disk på maskinen din, så så bør det ikke være noe problem å installere en på 120gb, men hvis du kun har en harddisk på 6gb, så kan det være litt usikkerhet om maskinen støtter disker større enn 8gb.

 

Som nevnt tidligere så finnes det software løsninger for å "komme rundt" disse grensene. Jeg vil ikke anbefale dette, da jeg min erfaring er at dette halverer ytelsen på disken.

 

Har du problemer med en slik grense vil jeg først sjekket om det finnes noen ny Bios til hovedkortet, eller spandert noen få hundrelapper på en ny IDE-kontroller, hvis du har en ledig PCI-slot.

Lenke til kommentar
Det er pr. idag tre "grenser" når det gjelder harddisk størrelse.

Den første, som ikke er så veldig akktuell lengre var på 512mb. Den neste er på 8GB og den tredje er på 128GB

 

Du glemte 32 GB. En av maskinene mine takler bare opp til 65 GB selv etter bios oppdatering. Det er et Epox slot 1 hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...