Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Ny pc, helt død!?


Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg ny pc som jeg bygde selv i dag. Men da jeg skulle starte den lyste det bare så vidt i viftene og ingenting skjedde... Prøvde et par ganger, men med samme utfall..

 

Tenkte kansje noe var feil med "på knappen" utenpå kabinettet, så brukte en knapp som er på hovedkortet slik at man kan slå på med et "åpent" kabinett..

Da smalt det fra cd-romen eller i nerheten og luktet litt svidd, og samme utfall som før...

 

Lurer på om PSU er for dårlig, eller noe er blitt ødelagt...!

 

Komponentene

Hvedkort: Asus M4A79 Deluxe

CPU: AMD Phenom II X4 AM2+

PSU: Thermaltake 850W Qfan Toughpower

GPU: Shappire Radeon HD4870X2

Ram: 4GB Crsair DHX.

 

 

Det som er merkelig er at når jeg setter på strømmen nå, lyser det på hovedkortet. Og hvis jeg prøver å starte beveger vifta til strømforsyningen seg en millimeter og ingenting skjer.... hjelp! D:

 

 

Ok... Har nå skrudd ut alt, og byttet CPU viften med den originale som kom med prosesoren... monterte alt annet helt normalt, trykket start og HEY! pc'n starter! MEN... alltid den jævla men...! CPU vifta starter IKKE! som da fører til at jeg selv slår av pc'n ved å holde inne power knappen... Tør ikke fortsette uten den viften :S

Har koblet den til hovedkortet på CPU-Fan kontakten..

 

Og ja.. Rekker ikke å komme opp noe på skjermen, helt svart og står "no signal" før jeg slår av igjen....

 

Uff :(

Endret av arZic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder en god knapp på hovedkortet. Grunnen til at den startet når du byttet vifta kan være pga. press på hovedkortet (har opplevd det flere ganger med store tunge cpu-vifter). Er alle opphøyerne under hovedkortet på riktig plass (det er ekstremt viktig)?

Lenke til kommentar

takk for svar, fant ut at det var prosessoren som var ødelagt... fiksa en ny i dag! =) nå funker pc'n..!

 

Men... Kobla til originale vifta som fulgte med denne med en gang. Når pc'n starter får jeg "CPU Fan Error" og vifta går ikke rundt! Den er kobla til hovedkortet på "CPU_FAN" med 4 pins kontakten..

 

Sjekka i bios om det muligens var "AMD Cool'n Quiet" som var aktivert og kansje ikke kjørte vifta siden prosessoren ikke var så varm.. Men det var deaktivert... prøvde å aktivere, men vifta starter fremdeles ikke...

 

Tar ikke sjangsen på å kjøre uten CPU vifta.. Temperaturen kom opp i 70 grader før jeg slo den av.. Men så ikke ut som det var noe liv i vifta..

 

Mener erroren kommer på grunn av for lav RPM, men siden vifta ikke går er det ikke så rart...

 

 

Er det noe jeg har oversett? eller er kontakten kansje ødelagt siden det ble kortslutning??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...