Gå til innhold

Problemer med å sette opp ubuntu-server som torrent-klient


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har ubuntu 9.04 og har litt problemer med å sette opp transmission til å laste ned torrents! Hvis jeg finner meg en helt tilfeldig torrentfil på internett (selvfølgelig med lovlig innhold), og setter den på nedlasting, går transmission så langt som å sette på nedlastningen, koble til peers, og så laste ned i 1-2kb/s, før det kommer opp "Permissions denied".

 

Hva kan dette skyldest? Med min windows-boks trenger jeg ikke gjøre noenting for å få torrents til å fungere. Jeg sitter bak en brannmur, men den er sånn noelunde åpen, hvertfall så åpen at jeg laster ned i OK hastighet på windowsboksen. Jeg hadde liksom tenkt å permitere windowsen som torrent-klient, så jeg håper på at noen kan hjelpe meg!

 

Hilsen

Arne ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løsning på problemet ditt har jeg ikke, men et alternativ da?

 

Kunne en modifisert versjon av torrentflux fungert for deg: torrentflux-b4rt

 

Info:

Torrentflux-b4rt is very easy to install on a web server and includes a simple setup script which can be accessed from a web browser. Just upload the files to your web server, run the setup script and your torrentflux-b4rt installation is ready to go.

Endret av sxxxe83
Lenke til kommentar

Mappen er (skal være) chmoddet til 0777.

 

Slik jeg gjør det nå, er at jeg har både desktopen og serveren på, slik at jeg laster ned til desktopen og overfører direkte til serveren... Veeeeeeeldig lite praktisk. ;)

 

Jeg har litt problemer med at hvis jeg chmodder en mappe rett, så blir ikke mappene under den aktuelle mappen chmoddet samtidig. Veldig lite praktisk når jeg uansett bare skal laste ned filer til mappen og dens undermapper. Jeg har ikke tid til å sjekke på serveren nå hva den er chmoddet til, skal sjekke det senere.

Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med at hvis jeg chmodder en mappe rett, så blir ikke mappene under den aktuelle mappen chmoddet samtidig. Veldig lite praktisk når jeg uansett bare skal laste ned filer til mappen og dens undermapper. Jeg har ikke tid til å sjekke på serveren nå hva den er chmoddet til, skal sjekke det senere.

Bruk -R for å få chmod til å rekursere igjennom underkataloger og filer.

Lenke til kommentar

Har selv en server som for det meste er en 24/7 torrent-klient for meg og noen venner. Bruker wTorrent som er et genialt multi-bruker web-frontend for rTorrent (som er en CLI-klient) som nytter seg av AJAX. Denne serveren kjører et minimalt system uten X (grafisk desktop).

 

wTorrent slår andre webklienter som torrentflux ned i støvlene på design og brukervennlighet, + at rTorrent som klient gir en masse funksjoner, f.eks scheduling (i løpet av døgnet f.eks), men er noe mer komplisert å sette opp (bruker XMLRPC til å kommunisere med rTorrent), og er under løpende utvikling.

 

http://www.wtorrent-project.org/trac/scree...s/8?format=html

 

http://www.wtorrent-project.org

 

Er du nybegynner så er dette ikke noe jeg anbefaler å begi deg utpå, men postet dette pga en nevnte torrentflux(b4rt).

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Jeg har litt problemer med at hvis jeg chmodder en mappe rett, så blir ikke mappene under den aktuelle mappen chmoddet samtidig. Veldig lite praktisk når jeg uansett bare skal laste ned filer til mappen og dens undermapper. Jeg har ikke tid til å sjekke på serveren nå hva den er chmoddet til, skal sjekke det senere.

Bruk -R for å få chmod til å rekursere igjennom underkataloger og filer.

Må jeg liksom gjøre dette hver gang jeg oppretter en mappe under den mappen jeg chmodder da? Eller gjelder det for alle fremtidige mapper?

 

Uansett, når jeg skriver "sudo chmod 0777 -r /nome/server", får jeg opp "chmod: cannot access `0777': No such file or directory".

 

Jeg ser for meg at jeg skriver inn -r på feil plass her..?

Lenke til kommentar

Hvis jeg skriver:

server@server:~$ sudo chmod -R 0777 /home/server

 

... så får jeg opp dette:

chmod: cannot access `/home/server/.gvfs': Permission denied

 

Ja, det er flott hvis folk kan fortelle meg om web-klienter som gjør det slik at jeg administrerer torrents på en annen pc eller fra skolen. Går det siste an forresten, og hvordan gjør jeg det i så tilfelle?

 

Hva er den beste out of box torrent-web-klienten?

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Ikke chmod til 0777, ihvertfall ikke hele filtrer! Bruk heller riktige eiere og 0755 (eller 0775). Hvem som helst skal ikke kunne skrive over filene dine. Det er et stort sikkerhetshull.

 

~/.gvfs håndteres av fuse, og den er forbudt for root. Den er helt sikkert irrelevant her uansett. Alle andre de andre mappene dine kan nå skrives av hvem som helst.

Lenke til kommentar
Hvorfor bruke wtorrent når du får tilgang til rtorrent i terminal via SSH? Det er et veldig lett brukergrensesnitt, som ikke skal mye til for og lære seg..

 

utorrent fungerer foresten kjempefint gjennom wine i linux om det var det du brukte før, og er vant til..

 

 

Fordi det er flere brukere av wTorrent, og flere av disse har ikke peil på SSH og terminal, mens wTorrent takler de 100% med en gang.

Lenke til kommentar

Det var jo så inni granskauen vanskelig å sette opp sånn LAMP-server og da! SÅ jeg tror jeg bare dropper hele greien og kjører rtorrent + ssh dersom det er mulig.

 

Det finst vel gode guider til rtorrent der ute? Hvordan jeg skal sette opp en såkalt "watch-mappe", der alle torrentene i mappen blir lastet ned? Sjekke statusen på downloads over ssh?

Lenke til kommentar

Åpne terminalen din og skriv

 

sudo apt-get install rtorrent

 

Deretter skriver du

nano .rtorrent.rc

 

og limer inn dette;

 

det er en standar .rtorrent.rc fil som

port_range = 6957-6960 bruker det som porter

og overvåker

 

/media/download/watch og lagrer alt i /media/download/download.. Om du leser litt i den så ser du hvor du må endre for og få dine egene mapper..

 

# This is an example resource file for rTorrent. Copy to
# ~/.rtorrent.rc and enable/modify the options as needed. Remember to
# uncomment the options you wish to enable.

# Maximum and minimum number of peers to connect to per torrent.
#min_peers = 40
#max_peers = 100

# Same as above but for seeding completed torrents (-1 = same as downloading)
#min_peers_seed = 10
#max_peers_seed = 50

# Maximum number of simultanious uploads per torrent.
#max_uploads = 15

# Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited.
download_rate = 0
upload_rate = 0

# Default directory to save the downloaded torrents.
directory = /media/download/download

# Default session directory. Make sure you don't run multiple instance
# of rtorrent using the same session directory. Perhaps using a
# relative path?
#session = /home/stian/.session/

# Watch a directory for new torrents, and stop those that have been
# deleted.
schedule = watch_directory,5,5,load_start=/media/download/watch/*.torrent
#schedule = untied_directory,5,5,stop_untied=

# Close torrents when diskspace is low.
#schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M

# Stop torrents when reaching upload ratio in percent,
# when also reaching total upload in bytes, or when
# reaching final upload ratio in percent.
# example: stop at ratio 2.0 with at least 200 MB uploaded, or else ratio 20.0
#schedule = ratio,60,60,stop_on_ratio=200,200M,2000

# The ip address reported to the tracker.
#ip = 127.0.0.1
#ip = rakshasa.no

# The ip address the listening socket and outgoing connections is
# bound to.
#bind = 127.0.0.1
#bind = rakshasa.no

# Port range to use for listening.
port_range = 6957-6960

# Start opening ports at a random position within the port range.
#port_random = no

# Check hash for finished torrents. Might be usefull until the bug is
# fixed that causes lack of diskspace not to be properly reported.
check_hash = no

# Set whetever the client should try to connect to UDP trackers.
#use_udp_trackers = yes

# Alternative calls to bind and ip that should handle dynamic ip's.
#schedule = ip_tick,0,1800,ip=rakshasa
#schedule = bind_tick,0,1800,bind=rakshasa

# Encryption options, set to none (default) or any combination of the following:
# allow_incoming, try_outgoing, require, require_RC4, enable_retry, prefer_plaintext
#
# The example value allows incoming encrypted connections, starts unencrypted
# outgoing connections but retries with encryption if they fail, preferring
# plaintext to RC4 encryption after the encrypted handshake
#
# encryption = allow_incoming,enable_retry,prefer_plaintext

#
# Do not modify the following parameters unless you know what you're doing.
#

# Hash read-ahead controls how many MB to request the kernel to read
# ahead. If the value is too low the disk may not be fully utilized,
# while if too high the kernel might not be able to keep the read
# pages in memory thus end up trashing.
#hash_read_ahead = 10

# Interval between attempts to check the hash, in milliseconds.
#hash_interval = 100

# Number of attempts to check the hash while using the mincore status,
# before forcing. Overworked systems might need lower values to get a
# decent hash checking rate.
#hash_max_tries = 10

# Max number of files to keep open simultaniously.
#max_open_files = 128

# Number of sockets to simultaneously keep open.
#max_open_sockets = <no default>


# Example of scheduling commands: Switch between two ip's every 5
# seconds.
#schedule = "ip_tick1,5,10,ip=torretta"
#schedule = "ip_tick2,10,10,ip=lampedusa"

# Remove a scheduled event.
#schedule_remove = "ip_tick1"

 

For og starte rtorrent skriver du:

 

rtorrent..

 

Om du ønsker og la rtorrent kjøre i bakgrunn, slik at du har den tilgjenngelig overalt skriver du

 

screen -S rtorrent rtorrent ( første rtorrent er for og sette navn på rtorrent, i tilfelle vi bruker flere screens, screen er foresten et program for og kjøre ting i bakgrunnen, for mer info skriv "man screen" i terminalen..

 

Da vil rtorrent starte, for og avslutte rtorrent og screen trykk CTRL+Q., For og lukke rtorrent/skjule den og la den ligge i bakgrunnen trykker du CTRL+A+D.. Du åpner rtorrent via terminal igjen ved og skrive "screen -r rtorrent" i terminalen din.. Du bruker piltastene nedover for og bla gjennom torrent listen.. Og bil høyre/venstre for og gå inn i den valgte torrenten.. CTRL+D stopper torrenten, CTRL+D fjerner torrenten fra rtorrent. CTRL+S starter torrenten igjen om den er satt på pause.. CTRL+R kjører hash sjekk på torrenten etter at du har lastet ned.. Om du trenger noe mer kan du sjekke ut

http://libtorrent.rakshasa.no/wiki/RTorrentUserGuide

 

Der bruker dem ^ for CTRL..

Lenke til kommentar
Det var jo så inni granskauen vanskelig å sette opp sånn LAMP-server og da! SÅ jeg tror jeg bare dropper hele greien og kjører rtorrent + ssh dersom det er mulig.

 

Det finst vel gode guider til rtorrent der ute? Hvordan jeg skal sette opp en såkalt "watch-mappe", der alle torrentene i mappen blir lastet ned? Sjekke statusen på downloads over ssh?

 

Guidene som ligger ute til rtorrent + wtorrent er unødvendig kompliserte. Man trenger ikke kompilere noe på en Ubuntu-boks, f.eks, og LAMP er veldig kjapt oppe, men uansett er det klart at det krever litt innsikt.

Lenke til kommentar
Det var jo så inni granskauen vanskelig å sette opp sånn LAMP-server og da! SÅ jeg tror jeg bare dropper hele greien og kjører rtorrent + ssh dersom det er mulig.

 

LAMP delen på ubuntu skal jo i utgangspunktet være oppe å gå på et par taste trykk, så hvis du finner dette vanskelig så må du ha brukt noen snåle oppskrifter :)

Lenke til kommentar
Joda, LAMP fikk jeg til, men det var vanskelig å sette det opp mot wtorrent og så måtte jeg ha en ny database, og så gikk det litt skeis.

 

 

Jeg er egentlig mer konfortabel med rtorrent, og skal prøve det når jeg kommer hem.

Trenger ikke MySQL for wTorrent. Den bruker SQLit.

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt opp rtorrents i lag med ssh, og det funker brillefint! :)

 

Men hvordan gjør jeg det når jeg er ferdig å laste ned torrents? Skal jeg trykke på ^d to ganger? Eller ^d og ^k? Hvis jeg har en torrent som ikke er ferdig nedlastet, der jeg vil remove torrenten og slette alt innhold så langt, hva gjør jeg da? Hva gjør ^k egentlig?

 

EDIT: En ting til, hvordan skal jeg chmodde mappene mine? Slik jeg har det nå, må jeg som bruker i samba (når jeg prøver å få tilgang til mappene via en annen maskin) ha 777 for å slette og endre de. Det har jeg forstått er lite lurt. Hva skal jeg gjøre?

 

Mappen filene blir lagret i er /home/bruker/. Det som er litt dumt, er at når jeg slår på serveren, får jeg etter å ha skrevet inn brukernavn og passord opp en feilmelding/warning, der det står at /home/ ikke bør være chmoddet til 777.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...