Gå til innhold

Opptak av akustisk piano med Zoom H2


Kapli

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette?

Jeg har et akustisk piano og en Zoom H2 og jeg vil gjerne ta opp så god lyd som mulig, men det er så utrolig mange innstillinger og diverse jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få til dette. Noen forslag? Hvor mange channels bør jeg bruke? Hvor bør jeg plassere den? (Inni pianoet er ikke mulig) osv..

 

Takker på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koblet den til PC når du gjør opptak, eller bruker du den som bærbar? Det er jo fullt mulig å legge den inni pianoet når den ikke er koblet til PC, det eneste problemet er at det kan være vanskelig å få bra opptak da, siden det ikke er så lett å høre hvordan lyden blir og justere den. Det enkleste er nok som Jnz skriver, å åpne en luke og plassere den der.

Lenke til kommentar

Nei jeg har vunnet ut at det er best å ikke bruke den som mikrofon tilkoblet til PC'n.

Men er det noe annet jeg kan gjøre enn plassering? Akkurat nå bruker jeg den på gulvet siden det er vel der lyden kommer ut på mitt piano tror jeg ;P Skal prøve å åpne opp lokket på toppen og se om jeg kan plassere den der et sted

Lenke til kommentar

Jeg har en H4, og den kan av en eller annen grunn kun ta opp 16-bit når den er tilkoblet PC, mens den tar opp 24 bit uten å være tilkoblet. Kanskje samme som er med din H2, siden den tar opp bedre lyd når den ikke er tilkoblet PC :p

 

Sliter du med dårlig lyd generelt, vrenger det, eller har du andre problemer med lyden? Vrenger det, så kan du jo skru ned signalstyrken på mikrofonen =)

Lenke til kommentar

Ja, riktig, jeg får bare 24bit når den ikke er koblet til PC'n

Her er et eksempel på lyden jeg har fått tatt opp når den har stått på bakken:

 

Det er god lyd, men jeg husker at før jeg kjøpte H2 så søkte jeg rundt etter eksempler på lydkvaliteten, jeg husker at jeg fant en side hvor de hadde testet mange forskjellige digitale opptakere med flere forskjellige instrumenter og jeg husker at akustisk piano med H2 hørtes helt utrolig ut. Så jeg vet at det går an å få bedre lyd ut av H2'en min. Det som er problemet er vel at jeg syns at lyden blir for lav, hvis jeg setter opp recording level til high så blir det bare skurring som gjør vondt å høre på, så jeg sliter egentlig med å finne noe som er midt i mellom. Jeg har ikke fått testet med et åpent lokk enda, siden det er så masse ting oppå pianoet mitt så jeg må flytte det for å åpne lokket ;P

Lenke til kommentar
Det som er problemet er vel at jeg syns at lyden blir for lav, hvis jeg setter opp recording level til high så blir det bare skurring som gjør vondt å høre på, så jeg sliter egentlig med å finne noe som er midt i mellom.

La volumet ligge lavt ved opptak, og normaliser på data etterpå. Å la signalet ligge helt mot toppen er ikke noen god idè, da du risikerer peaking av signalet. Blir volumet fortsatt for lavt etter du har normalisert det på dataen, så må du bruke en limiter for å kunne nå høyere, uten å peake. Dette må du uansett ha gjort om du så brukte høy lyd på Zoomen også.

 

Når det skal sies, så var det et absolutt grei opptak du har gjort. Lyden er ren og klar. Bare fortsett å prøv deg fram til du har funnet "sweet spot'en"!

Lenke til kommentar

Lav, middels og høy på opptakeren er kun noen forhåndsinnstillinger. Du kan endre de, slik at du får en mellomting mellom f.eks. middels og høy. Men jeg er ikke helt sikker på hvor du endrer dette :p

 

Å endre lydnivået på PC-en kan føre til tap av kvalitet dersom det er stor endring. Men dersom lyden er alt for lav uansett hva du gjør, så er det jo den eneste måten å gjøre det på ...

Lenke til kommentar
Å endre lydnivået på PC-en kan føre til tap av kvalitet dersom det er stor endring. Men dersom lyden er alt for lav uansett hva du gjør, så er det jo den eneste måten å gjøre det på ...

Man skal alltid gjøre opptak med litt ledig headroom, for så å normalisere etterpå. Du kommer ikke til å merke forskjellen, det lover jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På Zoom H2 kan du jo også stille innspillingvolumet ved å bruke "neste sang" knappene eller de med piler på (husker ikke helt). Så kan du jo eksprimentere med lav på bryteren på siden av h2 og høyt i firmware eller middels på bryteren og lavt i firmware...

 

Men selvfølgelig må du jo normalisere etterpå, eksprimentere med klang og lignende

Endret av olsen_st
Lenke til kommentar
På Zoom H2 kan du jo også stille innspillingvolumet ved å bruke "neste sang" knappene eller de med piler på (husker ikke helt). Så kan du jo eksprimentere med lav på bryteren på siden av h2 og høyt i firmware eller middels på bryteren og lavt i firmware...

 

Men selvfølgelig må du jo normalisere etterpå, eksprimentere med klang og lignende

 

Hva mener du med normalisere etterpå?

Lenke til kommentar
vil det ikke bli mindre støy om en tar opp med maksimalt volum, enn om en tar opp med mindre sensitivitet og skrur opp etterpå? Eller tenker du kompressor, når du sier normalisere?

Teoretisk blir det riktignok mindre støy i forhold til signal, jo høyere volum du bruker, men man skal ikke ha volumet lavere enn at dette ikke blir merkbart. En liten promille mere støy er mere å foretrekke enn et klippet signal, da et klippet signal som regel vil være ubrukelig. Zoom H2 har lav egenstøy, så det burde ikke være et problem i det hele tatt på et 2-spors opptak.

 

Og nei, jeg tenker ikke på kompressor, da det ikke har noe særlig med normalisering å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Wooow jeg fant akkurat ut at H2'en har jo en normalize feature og det var jo akkurat det jeg trengte!

Det tar litt tid, men å først bruke normalize og så stereo encode så har man jo mp3'en helt perfekt og klar til bruk! :D

 

Edit: Eller ikke.. normalize gjorde lyden bedre for det meste, men noen steder blir lyden sånn vrengt :/ vetke helt hvordan jeg skal fikse

 

Edit2: Endte opp med å bare ta opp igjen, denne gangen flyttet jeg H2 fra bakken og opp i høyden rett bak meg (men over hodet mitt), og brukte bare front mikrofonene. Resultatet ble, etter normalisering i audacity noe bedre syns jeg og jeg tror jeg kommer til å bruke denne metoden fremover. Jeg brukte medium og 100 som recording levels.

Resultat:

Forrige gang (på gulvet):

Endret av Kapli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...