Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Kan ikke surfe samtidig som jeg har utorrent i bakgrunnen


Anbefalte innlegg

Merkelig problem som har oppstått nylig. Av en eller annen grunn går all nettlesertrafikk uhyre sakte (og noen ganger stopper det helt opp) når jeg har på nedlastinger i programmet uTorrent. Er det noen som har vært borti lignende? Jeg har aldri hatt problemer med det før. Har 20Mbps linje fra NGT, så det skal ikke være det det står på. Jeg kan kjøre WoW uten noen som helst problemer når dette skjer, så det later til å kun ramme nettleserne. Har prøvd med både Firefox, Iexplorer og Chrome. Samme resultat overalt.

 

Noen som har vært borti dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, når du laster ned såpass fort, svekker det internetten. For meg er dette logisk.

Hvem har nevnt noe at det lastes ned fort? Og hvor er logikken i at kun nettleser rammes?

 

En 20mbit linje burde holde til og noen aktive torrents samtidig som man spiller, eller surfer på nettet. Har du siste versjon av uTorrent? Mangle aktive torrents?

Lenke til kommentar
Merkelig problem som har oppstått nylig. Av en eller annen grunn går all nettlesertrafikk uhyre sakte (og noen ganger stopper det helt opp) når jeg har på nedlastinger i programmet uTorrent. Er det noen som har vært borti lignende? Jeg har aldri hatt problemer med det før. Har 20Mbps linje fra NGT, så det skal ikke være det det står på. Jeg kan kjøre WoW uten noen som helst problemer når dette skjer, så det later til å kun ramme nettleserne. Har prøvd med både Firefox, Iexplorer og Chrome. Samme resultat overalt.

 

Noen som har vært borti dette?

Jeg hadde samme opplevelse når jeg hadde 5000/600 ADSL linje fra NGT for et par år siden.

Når jeg gikk over til Canal Digital kabel, forsvant problemet umiddlbart.

Jeg gjorde noen tester mens jeg fortsatt hadde begge linjene og konklusjonen var at når min kompis i Stockholm lastet ned fra min FTP (altså belastet min upload) hadde det en ekstrem innvirkning på min innhastighet med ADSL-linja. Det var vel omtrent slik at hvis han brukte 80% av uthastigheten forsvant også ca 80% av innhastigheten også.

Ved samme test samme dag på kabelmodem var det nesten ikke mulig å måle endrig i innhastighet. Jeg har i dag 20000/3600 kabelmodem og alt står på fult (ingen upload begrensning i Utorrent) Jeg merker ikke at U-torrent bruker 3000 av mine 3600 ut.

Lenke til kommentar
Merkelig problem som har oppstått nylig. Av en eller annen grunn går all nettlesertrafikk uhyre sakte (og noen ganger stopper det helt opp) når jeg har på nedlastinger i programmet uTorrent. Er det noen som har vært borti lignende? Jeg har aldri hatt problemer med det før. Har 20Mbps linje fra NGT, så det skal ikke være det det står på. Jeg kan kjøre WoW uten noen som helst problemer når dette skjer, så det later til å kun ramme nettleserne. Har prøvd med både Firefox, Iexplorer og Chrome. Samme resultat overalt.

 

Noen som har vært borti dette?

Hvilken router har du?

Har lest at noen routere må "tunes" for P2P trafikk.

Min WRT54GL har disse IP Filter Settings som ble lagt inn etter problem med treghet/crash i Utorrent:

IP Filter Settings (adjust these for P2P)

Maximum Ports : 4096 (Default: 4096, Range: 256 - 4096)

TCP Timeout (in seconds): 240 (Default: 3600, Range: 1 - 86400)

UDP Timeout (in seconds): 120 (Default: 120, Range: 1 - 86400)

Lenke til kommentar

Som Hille sier så er det routeren som får problemer når det blir for mye last på routeren.

I trådstarters tilfelle fører det til at oppslag av adresser (DNS) via router går tregt.

Det er flere måter å rette dette på.

 

1. Sett ned antall tilkoblinger i utorrent (connections globally) til f.eks 40 og slå av DHT.

2. Kjøp en moderne kraftig router a'la D-link DIR-655 som tåler flere hundre forbindelser.

3. Sett DNS på PC manuelt til DNS som din ISP har eller 195.159.0.100.

Lenke til kommentar
Problemet ligger ofte i rutertabellen. Torrentprogrammer er kjente for å rote til der. For hver peer som blir opprettet så startes en evig loop, og etter hver så blir det så mange at ruteren sliter med å plassere trafikk.

 

Hvilken ruter bruker du?

 

Dette høres riktigst ut. Jeg struper ofte upload på 15kbps. Har en speedtouch router fra NGT, samt en trådløs DIR655 fra D-Link mellom den og PC'en.

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt også være PC som er trøblete eller utorrent i ny versjon, nye parametre?

Evt andre som er tilkoblet trådløst til DIR-655 som belaster nettet ditt?

 

Du har et routermodem som kanskje tåler 100 forbindelser med bittorrent, mens DIR-655 tåler langt mere. Routermodemet er derfor en flaskehals hvis du øker belastningen.

Setter du det i bridge vil det tåle langt mere last fordi routerfunksjonen ikke brukes.

Det er ingen annen ulempe med bridge enn at du ikke får brukt switchen på routermodemet.

Dvs at alt må være koblet til etter DIR-655. Du må også sette router opp med pålogging PPPoE, bruker og passord.

Lenke til kommentar

Har du sjekket at antivirusprogrammet ditt ikke behandler µtorrent som en nettleser, altså at den ikke sjekker all trafikk som går gjennom µtorrent?

 

Hadde det samme problemet selv, og det kom av at NOD32 sjekket all trafikk som gikk gjennom µtorrent. Ved å endre innstillingene i NOD32 slik at programmet ikke lenger gjorde dette, forsvant problemet.

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar
Merkelig problem som har oppstått nylig. Av en eller annen grunn går all nettlesertrafikk uhyre sakte (og noen ganger stopper det helt opp) når jeg har på nedlastinger i programmet uTorrent. Er det noen som har vært borti lignende? Jeg har aldri hatt problemer med det før. Har 20Mbps linje fra NGT, så det skal ikke være det det står på. Jeg kan kjøre WoW uten noen som helst problemer når dette skjer, så det later til å kun ramme nettleserne. Har prøvd med både Firefox, Iexplorer og Chrome. Samme resultat overalt.

 

Noen som har vært borti dette?

 

Trolig skyldes dette at ruteren din, eller rutingen høyere i Nextgentels system ikke takler antallet simultane "connections". Gå inn i torrent klienten din og reduser antallet "connections" til det funker.

 

CD

Lenke til kommentar
Trolig skyldes dette at ruteren din, eller rutingen høyere i Nextgentels system ikke takler antallet simultane "connections". Gå inn i torrent klienten din og reduser antallet "connections" til det funker.

 

Men det forklarer fortsatt ikke hvordan jeg har kunnet bruke alt det samme utstyret og software i nærmere ett år uten at det har vært tilsvarende problemer tidligere.

 

Har du sjekket at antivirusprogrammet ditt ikke behandler µtorrent som en nettleser, altså at den ikke sjekker all trafikk som går gjennom µtorrent?

 

Hadde det samme problemet selv, og det kom av at NOD32 sjekket all trafikk som gikk gjennom µtorrent. Ved å endre innstillingene i NOD32 slik at programmet ikke lenger gjorde dette, forsvant problemet.

 

 

Dette kan være sannsynlig. Jeg bruker NOD32. Hvordan endret du det?

Lenke til kommentar

Når du har åpnet NOD32 trykker du F5 slik at du kommer til "advanced options". I det venstre panelet klikker du deg inn på: Antivirus and Antispyware -> Web Access Protection -> HTTP -> Web Browsers

 

Når du har valgt Web Browsers finner du µtorrent.exe filen, og klikker slik at det blir et rødt kryss ved denne (dette vil gjøre at NOD32 ikke lenger behandler programmet som en nettleser). Det er mulig du må ta en omstart etter at du har gjort dette.

 

Lykke til, håper det løser problemene dine. Si ifra dersom dette fungerer.

Har en mistanke om at det er flere som har problemer med µtorrent på grunn av dette ...

Lenke til kommentar
Når du har åpnet NOD32 trykker du F5 slik at du kommer til "advanced options". I det venstre panelet klikker du deg inn på: Antivirus and Antispyware -> Web Access Protection -> HTTP -> Web Browsers

 

Når du har valgt Web Browsers finner du µtorrent.exe filen, og klikker slik at det blir et rødt kryss ved denne (dette vil gjøre at NOD32 ikke lenger behandler programmet som en nettleser). Det er mulig du må ta en omstart etter at du har gjort dette.

 

Lykke til, håper det løser problemene dine. Si ifra dersom dette fungerer.

Har en mistanke om at det er flere som har problemer med µtorrent på grunn av dette ...

 

Yay. Det virker som om dette kan ha fikset det. Tusen takk for tipset.

 

Also: <3 Tom McRae

This fluorescent light will divide us

And dissolve to a flickering screen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...