Gå til innhold

Alienware Area 51m


Anbefalte innlegg

Hei,

Har så sinnsykt lyst på Area 51m maskinen! http://www.alienware.com/Configurator_Page.../area-51m.aspx#

 

Noen som har en eller kjenner noen som kjenner noen som har den?

 

Hører skumle rykter om at en bærbar maskin ikke er like bra som en stasjonær med samme spesifikasjonene. Grunnet strømsparing eller.no, men denne har en desktop CPU ikke mobile.

 

Sikle sikle, drømme drømme :roll:

 

Chris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er ikke en m prossessor en vanlig prossessor som slår ned hastigheten når den ikke blir brukt eller.no sånt?

 

Skjønner ikke helt forskjellen jeg. En cpu er vel stort sett en cpu.

 

Men om en bærbar maskin med vanlig cpu funker like bra som en stasjonær med samme specs.... :D Saftig :D Da begynner jeg å spare.

Lenke til kommentar

Det er flere begrensninger i en bærbar, og dette med strøm er den største, så kommer vekt/størelse.

 

Når man vet at en moderne desktop PC leveres med 250-450W (normal nå er vel kanskje 360w, om man bygger selv i alle fall), så kan man jo tenke seg at det er NOE forskjell.

 

Harddiskens spinn hastighet er normalt mellom 4-5400rpm på en bærbar, og 5400-7200rpm på en desktop. Litt high-end maskiner har også 10.000-15.000 rpm på diskene.

 

Skjermkortet som utgjør mye av opplevelsen og forskjellen på en desktop og en bærbar PC. Disse desktop kortene drar strøm som rudolf drar nissens slede...

 

så er det chip-set, minne (fsb)...

 

CPU er ikke alt som betyr noe.

 

Om man alikevel skal snakke litt om CPU så er det som det er sagt her at Prosessorer for mobile maskiner (de som er dedikert til dette da ;) ) har strømsparings teknologi. Intel kaller det bl.a. Speedstep. Velger man å bruke denne funksjonaliteten fult ut så vil CPU hastigheten være lavere når man kjører på batteri, men også varier etter hva behovet er. Det er i og forseg ikke CPU hastigheten som endres direkte, men FSB hastigheten, altså hastigheten mellom chipsetet og prosessor. Dette påvirker nesten all kommunikasjon på PCen internt mellom minne, harddisker og andre i/o enheter.

 

Ser man på Intel Pentium 4-m og den nye Intel Pentium M, så er den største forskjellen cache størelsen.

Siden denne bufferen er større på M prosessoren, så jobber den mer efektivt. Av denne grunn kan man sette ned hastigheten på prosessoren litt uten at den blir tregere. Pluss at det er enda mer strømsparende...

Tror noen her har sagt at Pentium M 1,4 Ghz er like rask som P4-m på 1,8-2,0Ghz....

 

Håper du finner det du behøver...

 

les mer her: http://www.intel.com/products/browse/proce...me+browse_proc&

 

 

;)

Lenke til kommentar

ok,sagt det før men.... i fare for at hylekoret skal begynne igjen om at jeg er en hemmelig agent for whitebox. Det er en identisk maskin til whitebox CL5. sånn er det bare.... rett og slett. Ikke i grønn eller andre kule farger dog, men likevel. Jeg har hatt den i en stund. Veldig ok. litt plastikk, men rå

Lenke til kommentar

ok,sagt det før men.... i fare for at hylekoret skal begynne igjen om at jeg er en hemmelig agent for whitebox. Det er en identisk maskin til whitebox CL5. sånn er det bare.... rett og slett. Ikke i grønn eller andre kule farger dog, men likevel. Jeg har hatt den i en stund. Veldig ok. litt plastikk, men rå

Lenke til kommentar

yes da. battlefield 1942, UT2003, Unreal2 osv osv

Kjørt alle i høy oppløsning uten hakking eller noe som lkan minne om det.

Ellers veldig bra grafisk, og det er jo det jeg bruker den til. Har også kjøpt en Maxtor 160gb firewire disk utenom som fungerer perfekt til video og lagringsplass.

Lenke til kommentar
Det er en identisk maskin til whitebox CL5.

Jepp... omtrent

MEN: Alienware litt billigere med "Maks-konfig'en" SELV med moms (24%) Elektronikk betaler man ikke toll på.

Jeg satte opp hos begge (Alienware.com og Whitebox.no)

3.06 GHZ P4

1024 MB DDR RAM

128MB Raedon Mobility

60GB HD (i AlienWare sitt tilfelle 5400rpm, hva Whitebox bruker, vet ikke jeg)

WLAN kort (AlienWare støtter 802.11 a og b, Whitebox kun B)

Ellers likt med CD-R/RW og DVD combo.

1 ekstra batteri til Media-bay

ingen bæreveske (vet ikke om Whitebox inkluder det uten videre -sto ikke)

Windows XP Pro (engelsk for Alienware)

2 års garanti

Alienware: 26740 (u/frakt) Frakt inkl moms: 595 kr :(

Whitebox: 29871 (u/frakt) Frakt: 100 kr ?

Det går forresten å få Alienware i en "kjedeligere" farge, med prisreduksjon på: 510 kr(inkl. moms)

 

+ For Alienware: en kul finish på produktet, mulig å ha matchende tastatur/mus, flere valgmuligheter på oppsettet både farger og komponenter, følger med småsnaks: T-shorte, 1 års abbonement på "Computer Games Magazine" Man kan utvide garantien til 3 år for litt mer spenn, de betaler frakta på garantisaker.

- For Alienware: Har de norsk tastatur/Power supply? (jeg har sendt dem mail om dette) Ikke mulig å velge bort OS.

 

+ For Whitebox: En lokal forhandler, mindre fraktkostnader. Norske programpakker, mulig å bestille helt uten OS og software. Norsk tastatur og power garantert.

- For Whitebox: WLAN korter støtter kun 802.11b, Mer "Kjedelig" design, færre muligheter til å skreddersy...

 

Når jeg får svarene på mailene jeg har sendt i hytt og pine ;-) så skal jeg oppdatere denne posten (og kanskje bestille meg en Laptop :D )

 

Edit: Oppdatert Pris, da Alienware ikke har toll, som jeg hadde regnet med før. (fikk svar fra Tollvesenet etter ca 1 time, ikke dårlig...)

 

Edit2: oppdaget PCtorque.com som har en modell de kaller Sager 5670 som ser identisk ut (samme specs, men en bedre skjerm er mulig å kjøpe) kostet da: kr 21 345,88 for samme konfig som over (eks. frakt).

Jeg skriver mer om dem i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...