Gå til innhold

Lest for mye tester..forslag til nytt kamera.


Anbefalte innlegg

Angående kulde problemet til Pentax K20D, det er BS. Brukte mitt kamera i 15 minus og ramla med kamera og objektiv i halvmeter nysnø. Ingen problemer her.

Denne slags utsagn klarer jeg ikke å la være å kommentere.

 

"Fokusproblemene til Sigma er BS. Jeg har nemlig et Sigma-objektiv som fokuserer feilfritt."

 

Når man skal dra generelle slutninger er som regel egne erfaringer temmelig verdiløse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Likevel er jo Sony litt sær, bare se på deres løsning når det gjelder blitssko.

 

Det ville utvilsomt vært mer forbrukerfiendtlig å droppe Minolta's geniale blitssko. Dessuten har det svært lite å si i praksis at den er anderledes enn de andre, da blitsene ikke bør brukes om hverandre.

Lenke til kommentar
Det ville utvilsomt vært mer forbrukerfiendtlig å droppe Minolta's geniale blitssko. Dessuten har det svært lite å si i praksis at den er anderledes enn de andre, da blitsene ikke bør brukes om hverandre.

Du har helt rett her, selv om skoen ser særdeles sær ut. Det er egentlig en ikke-sak da det finnes overganger til generiske blitser.

 

Det som jeg ikke har likt hos Sony er ytelsen på 18-70 kit'et; men der kommer det nye saker nå, såvidt jeg har skjønt. Og man har alltids Tamron 17-50mm f/2.8

 

Tom

Lenke til kommentar
Likevel er jo Sony litt sær, bare se på deres løsning når det gjelder blitssko.

 

Det ville utvilsomt vært mer forbrukerfiendtlig å droppe Minolta's geniale blitssko. Dessuten har det svært lite å si i praksis at den er anderledes enn de andre, da blitsene ikke bør brukes om hverandre.

 

Jeg har Sony, men har aldri oppdaget det geniale med deres blistsko, fortell meg hva jeg har gått glipp av alle disse årene.

Lenke til kommentar
Angående kulde problemet til Pentax K20D, det er BS. Brukte mitt kamera i 15 minus og ramla med kamera og objektiv i halvmeter nysnø. Ingen problemer her.

Denne slags utsagn klarer jeg ikke å la være å kommentere.

 

"Fokusproblemene til Sigma er BS. Jeg har nemlig et Sigma-objektiv som fokuserer feilfritt."

 

Når man skal dra generelle slutninger er som regel egne erfaringer temmelig verdiløse.

 

Men Sigma objektiver er ofte plaget med feilfokusering.

Du er kanskje en av de heldige?

 

Har ikke hørt mye om K20D og kulde problemer. Det jeg har funnet, er flere innlegg og tråder angående det problemet jeg har med min K20D. Derfor er den på service i Tyskland. Også her er det en liten andel som får dette problemet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Da jeg skulle velge mitt første dslr, tengte jeg slik:Hvis dette er noe je vil holde på med i lengre tid,(noe som er mye sansynlig siden en har de tankene)vil jeg gjerne slippe å kjøpe nytt hus med det første. Både fordi jeg ikke vil lære meg nye betjeninger og fordi det tar tid å selge/kjøpe nytt. Hvorfor ikke begynne med noe skikkelig, så dyrt som mulig. Det er faktisk litt artigere med bestmulig utstyr, og kansje en liker hobbyen enda bedre.

Hvis det skulle vise seg at dette ikke er noe å holde på med, er det vel så lett og selge dyrere utstyr. Etter hva jeg har fått med meg er det også mer holdbart/tåler fler eksponeringer.

Slik handler jeg til alle hobbyene mine.

Lenke til kommentar

Det der med værtetting er vel mest et poeng i regnvær. Selv har jeg blant annet dratt med meg et Canon 30D over innlandsisen på Grønland. Selv om kameraet var nedfrosset i en mnd funket det som snus hele turen (og mange andre kalde turer). Brukte heller ikke pose for å forhindre kondens. Mitt kamera har blitt systematisk mishandlet de siste årene men holder fremdeles koken.

 

Nå skal det sies at jeg ikke har peiling på andre merker, men har fått et inntrykk av at alle tåler mer enn man skulle tro. Det gjelder i alle fall mitt kamera. Lykke til med valget. Du kommer sikkert til å ende opp med å kjøpe på impuls som alle oss andre og bli godt fornøyd med valget uansett!

Lenke til kommentar
Noe jeg savner og som jeg lurer på når kommer er en videofunksjon som faktisk har autofokus funksjonalitet som er sammenlignbar med den på et ordentlig videokamera, eller om det er ting med formatet som gjør det vanskelig å få til i praksis.

 

Nettopp, og dette er kanskje den tingen som gjør videofunksjonen på DSLR mer eller mindre ubrukelig for "folk flest".

 

Årsaken ligger jo delvis i AF mekanismen som ikke er optimalisert for video, dvs den er rett og slett ikke rask nok for video. Dernest så må man jo forholde seg til ulike objektiver som jo også har forskjellige egenskaper når det gjelder autofokus og hastighet.

 

Jeg tror det vil ta enda et "per generasjoner" DSLR (dvs ca 2 år) før AF i kamerahusene er mere optimalisert for video. Deretter så tror jeg vi gradvis vil se en innfasing av nyutviklede objektiver som egner seg spesielt godt for video (rask AF blant annet).

 

Selv så bruker jeg videokamera når jeg skal filme og fotografiapparat når jeg skal ta bilder :=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...