Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Farlig å sveise dieseltank?


Anbefalte innlegg

Jeg trenger å modifisere et par dieseltanker fra en båt.

Jeg velger allikavel å poste dette spørsmålet under Bilteknisk, siden det er aktuellt i biler også.

 

Kan man trygt og sikkert bruke vinkelsliper og sveise på en dieseltank i stål?

Jeg har nemlig hørt at uansett hvor mye man vasker tanken, er det fortsatt nok dieseldamp i stålet til at det kan eksplodere og drepe meg.

 

Er det noe spesiellt vaskemiddel som kan fjerne ALT?

Eller er det trygt uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trenger å modifisere et par dieseltanker fra en båt.

Jeg velger allikavel å poste dette spørsmålet under Bilteknisk, siden det er aktuellt i biler også.

 

Kan man trygt og sikkert bruke vinkelsliper og sveise på en dieseltank i stål?

Jeg har nemlig hørt at uansett hvor mye man vasker tanken, er det fortsatt nok dieseldamp i stålet til at det kan eksplodere og drepe meg.

 

Er det noe spesiellt vaskemiddel som kan fjerne ALT?

Eller er det trygt uansett?

Har mekket endel på bensintanker, og der gjør jeg det så sikkert og enkelt som det kan gjøres: Fyll tanken med så mye vann som mulig, og gi gass både med kutter og sveis. Da vil du aldri få de store smellene iallfall :new_woot:

Lenke til kommentar
Har du opplevd smell i det hele tatt?

Blir sveisen dårlig hvis det skvalper inn litt vann der det skal sveises?

Ikke direkte smell, men noe småblaff. Ikke noe smart å skvalpe med vannet når du sveiser nei. Ei heller at det er så veldig mye dieselrester, vil jeg tro. Diesel er veldig fet, så det soter ganske mye i sveisen? Du får prøve deg fram!

Lenke til kommentar

jeg har pleid å fylle og skylle med vann flere ganger før jeg tilslutt setter propanflamme mot de største "hølet" i tanken. (normalt mot påfylling eller der tankmåleren skal stå)

 

deretter kan du gjøre whatever arbeid som skal gjøres. anbefaler sandblås før sveising og at du avslutter sveisingen med sølvlodd/slaglodd for å få tettet alle sprekker og porer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...