Gå til innhold

– Excels ODF-støtte dårlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"screencast", ikke "skjermskudd". Altså mente neppe nercix et enkelt bilde av resultatet, men video/screencast av hele gjennomførelsen. :yes:

Stemmer. Måtte vel lage en slik video for at kjeklulf skal forstå at han tar feil. Vedlagt ligger filmen (zippet da jeg ikke fikk «lov» å laste opp .ogv direkte). Om du ser noen feil i fremgangsmåten - gi beskjed, og så skal jeg prøve på nytt!

 

Man ser ganske tydelig at 3 er resultatet.

out_2.ogv.zip

Endret av nercix
Lenke til kommentar

Vel, da er det åpenbart forskjell på hvilket OS du bruker til og med. Jeg kjører samme build av OO.org som deg men på Windows og der er resultatet slik jeg har beskrevet det. Siden du sa du også hadde testet på MS Office antok jeg at testen var gjort i Windows for alle programmene. Slike tilleggsopplysninger er jo bortkastet. ;)

 

Men: Dette illustrerer jo bare enda tydeligere problematikken når formatet ikke har noen innebygget og standardisert måte å behandle formler.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Vel, da er det åpenbart forskjell på hvilket OS du bruker til og med. Jeg kjører samme build av OO.org som deg men på Windows og der er resultatet slik jeg har beskrevet det. Siden du sa du også hadde testet på MS Office antok jeg at testen var gjort i Windows for alle programmene. Slike tilleggsopplysninger er jo bortkastet. ;)

 

Men: Dette illustrerer jo bare enda tydeligere problematikken når formatet ikke har noen innebygget og standardisert måte å behandle formler.

Fantastisk! Da er dette en bug som bør meldes inn, da resultatet enten skal vel være 3 eller gi feilmeldingen #VERDI! ("#VALUE!")... MS Office var testet på en terminal-server jeg har tilgang på, da jeg ikke kjører Windows lokalt. Linux versjonen fungerer iallefall slik den skal. Har ingen mulighet til å teste Windowsversjonen nå, siden den ikke er installert på serveren.

Lenke til kommentar

Vel, dette er uansett et problem og en illustrasjon av manglene i gjeldende versjon av ODF. Man ser jo også hva som skjer om man lagrer et slik regneark i OO.org og åpner det i Symphony. I stedet for summen vises "of:=A1+A2". Lagrer man på samme måte i Office 2007 vises "msoxl:=A1+A2". Det er altså ikke noen forskjell i hvordan disse programmene opptrer mot hverandre og mot MS Office i denne sammenheng. (Grunnen til at Rob Weir fikk bedre resultater for Symphony (som hans firma produserer) er at han brukte en beta-utgave som ikke er offentlig tilgjengelig).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Måtte bare vekke denne til live igjen.

 

Den 13. oktober 2008 var Bob Sutor fra IBM på ODF User Workshop i Sør-Afrika. Han blogget om dette og skrev blant annet:

 

About the least positive thing I heard was that in Microsoft’s implementation of ODF 1.1 they are planning to use the ECMA OOXML definition of formulas instead of the more logical and forwardly compatible OpenFormula definition in ODF 1.2.

 

http://www.sutor.com/newsite/blog-open/?p=2671

 

7 måneder etterpå, noen dager etter at MS hadde lagt ut Office 2007 SP2, kommer altså Rob Weir (også fra IBM) med sitt blogg-innlegg hvor han kritiserer MS sine valg. Det er dette innlegget som er utgangspunkt for HW.no sin artikkel.

 

Altså: Man kan mene hva man vil om MS sine valg i denne saken. Jeg har forståelse for begge siders argumenter men mener MS valgte den løsningen som lettest lar seg implementere på en trygg måte, samtidig som de kunne gjort mer i forhold til å ivareta elementer fra OO.org.

 

Men: Dette viser tydelig at Rob Weir, IBM og en del øvrige OOXML/MS-motstandere overhodet ikke er opptatt av interoperabilitet mellom de ulike kontorapplikasjonene og formatene. Rob Weir ventet i 7 måneder før han publiserte noe han har visst hele tiden, og uten å på noe som helst tidspunkt ta dette opp med MS, i sin blogg eller i OASIS Open Document Format Interoperability and Conformance TC i Oasis (som har ansvaret for ODF-standarden), hvor både MS og IBM er representert.

 

Er det fortsatt noen som virkelig tror at det /bare/ er MS som er den store, stygge ulven som ødelegger her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...