Gå til innhold

Hva mener dere om kommunismen?


Eloise

Anbefalte innlegg

Da jeg gikk på ungdomskole i Russland har lærerne fortalt at det var veldig bra før sovjetunionens oppløsning, det var lite kriminalitet, korrupsjon, mafia osv.. og de fleste russerne har en positiv syn på kommunismen, mens her på gvs har alle så negativ syn på kommunistene.

 

Hva mener dere om kommunismen og hva er det dere synes er positivt/negativt med kommunismen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Som nevnt ovenfor her. Det fungerer flott på papiret og i teorien, men det vil uansett bli maktpersoner som ødelegger og gjør det til en umulig ideologi i praksis.

Lenke til kommentar

Det er en jævla bra ide, men funker ikke så ofte men. selvsagt er det mange ganger folk får det bedre. i USA er man skikkelig anti-kommunister, det er derfor at ikke alle får være med på idrettslag fordi de kaller det kommunisme, eller på teater. ; )

Lenke til kommentar
Da jeg gikk på ungdomskole i Russland har lærerne fortalt at det var veldig bra før sovjetunionens oppløsning, det var lite kriminalitet, korrupsjon, mafia osv.. og de fleste russerne har en positiv syn på kommunismen, mens her på gvs har alle så negativ syn på kommunistene.

 

Hva mener dere om kommunismen og hva er det dere synes er positivt/negativt med kommunismen?

 

 

Du kommer ikke til å få et objektivt svar fra aktører som i majoriteten har bodd i Vesten hele sitt liv og praktisert demokratisk styresett. Du må huske på at majoriteten av nordmenn har aldri opplevd kommunistisk styresett på nært hold. De fleste i dette landet gir deg svaret ut i fra teoretiske tilnærminger som de har tilegnet seg gjennom utdanningssystemet. Samtidig er det slik at de er under sterk innflytelse av vestlige normer og verdier der den kommunistiske tankegangen ikke finner rom og plass. Man er blitt lært i alle år at kommunismen er nærmest lik totalitære regimer, noe som i stor grad skyldes den sterke propaganda fra USA og GB under kaldkrigen.

 

Jeg personlig har aldri vært kommunist, kommer aldri til å bli det heller, og til tross for at jeg anerkjenner Marx som dyktig teoretiker så er det de liberale verdier som danner mine grunnpilarer. Faktisk så tilhører jeg den høyre siden av det politiske landskapet. Men jeg har bodd lenge i land som praktiserte kommunistisk styresett. Ut i fra egen erfaring så vet jeg hva du snakker om når du sier at utdanningssystemet i Russland lengter etter kommunist tiden under Sovjet, perioden var tross alt gullalder for Russland der Sovjet var en av to supermaktene i verden. Det er helt riktig at organisert kriminalitet var mindre utbredt i denne perioden, men det hele henger sammen med kommunismens naturlige styresett som baserer seg på sterk statlig kontroll dvs. sentralismen.

 

Jugoslavia er kanskje et bedre eksempel enn Sovjet i dette tilfellet. Sovjet var for sentralisert for at vi kan bruke dette landet som et godt eksempel. Jugoslavia derimot praktiserte et styresett som betegnes som sosialistisk/kommunistisk og som ligger nærmest Marx sine ideer. Tito var flink til å utforme denne typen kommunismen der arbeidere faktisk var de som eide produksjonsmidler dvs. det var arbeidere på gulvet som satt i styret på de forskjellige fabrikker. Kommunismen i Jugoslavia hadde riktig nok ikke som mål å spre kommunismen til andre land slik som Sovjet hadde i utgangspunktet, og distanserte seg fra Moskva allerede i 1948, dermed fikk kommunismen i Jugoslavia enn mildere og moderat form. Religion var tillat men under private forhold, ytringsfrihet var innskrenket men ikke helt borte, og en liten del av privatsektor var tillat under restriksjoner eller så lenge den ikke ble for omfattende slik vi ser i de demokratiske systemene der frimarkedet råder.

 

Jugoslavia slet heller ikke med kriminalitet under kommunismen, statlig makt var utvidet slik at de effektivt kunne stoppe et hvert forsøk på kriminell virksomhet, dette fordi myndighetene ikke hadde behov å vente på lange parlamentariske prosesser for å iverksette de nødvendige tiltak slik som vi ser i de demokratiske systemene. Sentralisering i form av kommunisme var den eneste veien for Jugoslavia til å overleve som føderasjon fordi man kunne effektivt undertrykke gammel-nasjonalisme som var et separatistisk problem. Med en gang kommunismen kollapset i Jugoslavia, og man innførte demokratisk flerparti-system, startet også den forferdelig borgekrigen. Forklaringen ligger i landets heterogene samfunnsstruktur. Demokrati i slike samfunn kan faktisk være meget farlig fordi det gir mulighet for radikale krefter til å komme til makta og missbruke den, fordi samfunnet er splittet og støtter opp mot disse radikale kreftene.

 

Slike problemer har ikke Norge fordi det norske samfunnet er så homogent som du kan få det. Dette er en del av forklaringen på hvorfor dette landet har opplevd en rolig historie etter den endelige samlingen på 1200-tallet – når den siste borgekrigen i Norge fant sted. En rolig historie uten store kriger og ødeleggelser dannet grunnlaget for gradvis overgang til demokratisk styresett her i landet. I tillegg anser jeg dette som den viktigste faktoren for Norges velstand, og ikke olje eller fisk.

 

Enkelte land, spesielt land der samfunnet er preget av dype forskjeller i form av etnisitet, religion eller sosiale forskjeller, egner seg ikke for demokratisk styresett hvis målet er å holde landet samlet. Da er sentraliserte regimer, slik som det kommunistiske regimet, bedre egnet til fred, ro og orden. Fredlige tilstander kan også bidra til økonomisk utvikling. Derfor finnes det også krefter i området av den tidligere Jugoslavia som lengter etter gamle tilstander under kommunist regimet der samfunnet levde i fred og uten den omfattende kriminaliteten som preger området i dag. ”Alt var bedre før” sier mange eks-jugoslavare til meg i dag.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Kommunismen som IKKJE blir innført med makt i eit samfunn der alle ønskte den hadde funka fett! Det at nokon få maktpersonar sitter på toppen av kommunismen ødelegger heile ideologien(Ta og gi osv.) Då kommunismen blei innført i eit land(dårlig hukomelse) ved makt sa Marx; Viss dei er marxistar er ikkje eg det. Altså bygger den originale marxismen på å ikkje innføra det via makt.

 

Det er umulig å styra eit land etter kommunisme av den enkle grunn at alle må vera for det for at det skal fungera. Det perfekte kommunistiske samfunn er eit samfunn der du kan flytta ut og inn etter eige ønske.

 

-Viss eg har oppfatta noko feil, vær so snill å sei i frå!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Da jeg gikk på ungdomskole i Russland har lærerne fortalt at det var veldig bra før sovjetunionens oppløsning, det var lite kriminalitet, korrupsjon, mafia osv.. og de fleste russerne har en positiv syn på kommunismen, mens her på gvs har alle så negativ syn på kommunistene.

 

Hva mener dere om kommunismen og hva er det dere synes er positivt/negativt med kommunismen?

 

Jeg vil tippe at det var minst like mye kriminalitet, korrupsjon og mafiavirksomhet i Sovjetunionen som i det moderne Russland, men det er nok mulig at det var betydelig mindre synlig den gangen. Under Sovjet var folk muligens mer likestilte i det at alle hadde like lite, hvilket også kan ha medført mindre kriminalitet siden de færreste hadde noe som var verdt å stjele. Det er min gjetning, men jeg har ikke studert sovjetisk kriminalstatistikk, så det kan naturligvis være jeg tar feil.

 

Personlig har jeg mest tro på en blandingsøkonomi, der staten tar seg av samfunnskritiske funksjoner som helsevesen, kriminalomsorg, forsvar og slike ting. Hverken rendyrket kommunisme eller kapitalisme fungerer helt i praksis, førstnevnte er for tungrodd, og sistnevnte for sårbar for akkumulert ubalanse i systemet.

Lenke til kommentar

Kommunisme er ikke nødvendigvis at en paranoid diktator (f.eks Josef Stalin eller Mao Zedong) styrer eneveldig, dreper folk i styret sitt, sørger for sult på store områder og får generalene sine til å angripe fiendene sine slik at millioner folk dør. Kommunisme kan også være kombinert med demokrati. Sovjetunionens forsøk på å ha kommunisme feilet antakeligvis pga. det var kombinert med diktatur. Det kan være helt praktisk at staten eier alle skoler, sykehus og slike ting i samfunnet i mindre land, men i store land med masse kriminalitet, korrupsjon, fattigdom og slikt, går det som regel dritt. :!:

Lenke til kommentar

Har alltid funnet kommunismens ide som fasinerende, men som mange har nevnt før, det fungerer ikke helt i praksis, om alle mennesker hadde vært 100 % ærlige, og "ytt etter evne" of "fått etter behov" så hadde det kanskje fungert, men langt fra alle mennesker er 100 % ærlige,.

Tror dessuten kommunismen gir alt for mye makt til en liten gruppe mennesker.

Makt som kan misbrukes.

Lenke til kommentar
Da jeg gikk på ungdomskole i Russland har lærerne fortalt at det var veldig bra før sovjetunionens oppløsning, det var lite kriminalitet, korrupsjon, mafia osv.. og de fleste russerne har en positiv syn på kommunismen, mens her på gvs har alle så negativ syn på kommunistene.

 

Hva mener dere om kommunismen og hva er det dere synes er positivt/negativt med kommunismen?

 

 

Du kommer ikke til å få et objektivt svar fra aktører som i majoriteten har bodd i Vesten hele sitt liv og praktisert demokratisk styresett. Du må huske på at majoriteten av nordmenn har aldri opplevd kommunistisk styresett på nært hold. De fleste i dette landet gir deg svaret ut i fra teoretiske tilnærminger som de har tilegnet seg gjennom utdanningssystemet. Samtidig er det slik at de er under sterk innflytelse av vestlige normer og verdier der den kommunistiske tankegangen ikke finner rom og plass. Man er blitt lært i alle år at kommunismen er nærmest lik totalitære regimer, noe som i stor grad skyldes den sterke propaganda fra USA og GB under kaldkrigen.

 

Jeg personlig har aldri vært kommunist, kommer aldri til å bli det heller, og til tross for at jeg anerkjenner Marx som dyktig teoretiker så er det de liberale verdier som danner mine grunnpilarer. Faktisk så tilhører jeg den høyre siden av det politiske landskapet. Men jeg har bodd lenge i land som praktiserte kommunistisk styresett. Ut i fra egen erfaring så vet jeg hva du snakker om når du sier at utdanningssystemet i Russland lengter etter kommunist tiden under Sovjet, perioden var tross alt gullalder for Russland der Sovjet var en av to supermaktene i verden. Det er helt riktig at organisert kriminalitet var mindre utbredt i denne perioden, men det hele henger sammen med kommunismens naturlige styresett som baserer seg på sterk statlig kontroll dvs. sentralismen.

 

Jugoslavia er kanskje et bedre eksempel enn Sovjet i dette tilfellet. Sovjet var for sentralisert for at vi kan bruke dette landet som et godt eksempel. Jugoslavia derimot praktiserte et styresett som betegnes som sosialistisk/kommunistisk og som ligger nærmest Marx sine ideer. Tito var flink til å utforme denne typen kommunismen der arbeidere faktisk var de som eide produksjonsmidler dvs. det var arbeidere på gulvet som satt i styret på de forskjellige fabrikker. Kommunismen i Jugoslavia hadde riktig nok ikke som mål å spre kommunismen til andre land slik som Sovjet hadde i utgangspunktet, og distanserte seg fra Moskva allerede i 1948, dermed fikk kommunismen i Jugoslavia enn mildere og moderat form. Religion var tillat men under private forhold, ytringsfrihet var innskrenket men ikke helt borte, og en liten del av privatsektor var tillat under restriksjoner eller så lenge den ikke ble for omfattende slik vi ser i de demokratiske systemene der frimarkedet råder.

 

Jugoslavia slet heller ikke med kriminalitet under kommunismen, statlig makt var utvidet slik at de effektivt kunne stoppe et hvert forsøk på kriminell virksomhet, dette fordi myndighetene ikke hadde behov å vente på lange parlamentariske prosesser for å iverksette de nødvendige tiltak slik som vi ser i de demokratiske systemene. Sentralisering i form av kommunisme var den eneste veien for Jugoslavia til å overleve som føderasjon fordi man kunne effektivt undertrykke gammel-nasjonalisme som var et separatistisk problem. Med en gang kommunismen kollapset i Jugoslavia, og man innførte demokratisk flerparti-system, startet også den forferdelig borgekrigen. Forklaringen ligger i landets heterogene samfunnsstruktur. Demokrati i slike samfunn kan faktisk være meget farlig fordi det gir mulighet for radikale krefter til å komme til makta og missbruke den, fordi samfunnet er splittet og støtter opp mot disse radikale kreftene.

 

Slike problemer har ikke Norge fordi det norske samfunnet er så homogent som du kan få det. Dette er en del av forklaringen på hvorfor dette landet har opplevd en rolig historie etter den endelige samlingen på 1200-tallet – når den siste borgekrigen i Norge fant sted. En rolig historie uten store kriger og ødeleggelser dannet grunnlaget for gradvis overgang til demokratisk styresett her i landet. I tillegg anser jeg dette som den viktigste faktoren for Norges velstand, og ikke olje eller fisk.

 

Enkelte land, spesielt land der samfunnet er preget av dype forskjeller i form av etnisitet, religion eller sosiale forskjeller, egner seg ikke for demokratisk styresett hvis målet er å holde landet samlet. Da er sentraliserte regimer, slik som det kommunistiske regimet, bedre egnet til fred, ro og orden. Fredlige tilstander kan også bidra til økonomisk utvikling. Derfor finnes det også krefter i området av den tidligere Jugoslavia som lengter etter gamle tilstander under kommunist regimet der samfunnet levde i fred og uten den omfattende kriminaliteten som preger området i dag. ”Alt var bedre før” sier mange eks-jugoslavare til meg i dag.

et svært godt svar. lærte en hel del :)

Lenke til kommentar

Den fine tanken stopper jo ved "alle skal ha det like bra". De som er villige til å jobbe hardt for å komme seg noe sted skal ikke ligge på samme nivå som de som gir faen. Klasseløst samfunn, supersøt tanke, men hvorfor skal jeg jobbe femten timer i døgnet når naboen jobber fire og tjener like mye?

 

Og forresten folkens: Finnes det ikke late folk i teorien? Er alle helt like der da? :love:

Lenke til kommentar

Det at kommunismen har stor støtte i øst-eurpoa er tull!

 

Under den kalde krigen, etter Jaltakonferansen i 1945, tok kommunismen makten i store deler av Øst-Europa!

Også da, sa folk at den hadde stor støtte, men sannheten er/var at kommunismen ALDRI har vunnet et fritt valg i noe land i Øst-Europa.

 

Den kommunistiske "planøkonomien" (slå det opp hvis du ikke vet hva det betyr) fungerer heller ikke serlig bra!

Da blir det staten som bestemmer hva smo skal produseres, hvor mange, hvem som skal lage det, og hva det skal koste.

 

Noe som fører til at det blir produsert mange varer som ingen vil ha, sammtidig som det er mangel på varer som folk VIL ha!

 

(I motsettning til det kapitalistiske merkedet, hvor det er tilbud- etterspørsel som bestemmer markedet)

 

Siden staten styrer allt av industri og marked i planøkonomien, blir det ingen privatpersoner, som for å tjene penger, utvikler og gjør produktene bedre,. Og siden staten da ikke har noen konkurranse, blir utviklingen nermest stoppet. S

Lenke til kommentar

hah, kommunisme er et perfekt system på papiret, grunnen til at det ikke virker i praksis er fordi mennesker er forskjellige...

funker flott i maurtua og termitt husene, men hos mennesker vil det nok ikke funke. Vi tenker for mye på oss selv.

 

 

... etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...