Gå til innhold

Ny allround PC til 10.000,-


Anbefalte innlegg

Hei å hå,

 

Skal bygge meg PC i en av de nærmeste ukene og trenger så mange tips & råd jeg kan få av dere.

Det har blitt et par år siden jeg har bygget PC nå (6 år) og har ikke fulgt med på mye av utviklingen.

Trenger kun tips når det gjelder hardware, støy og varme.

 

Kriteriene for PC'en jeg skal bygge er:

 

- Lite støy & varmeutvikling (kjører nok et Lian Li kabinett, et dere anbefaler?)

- Meget god til redigering (foto spesielt v. bruk av adobe photoshop CS4 etc.)

- Spill må kunne kjøres fint, men ikke CRYSIS-style på full guffe.

- SSD HDD til Windows? eller er dette unødvendig? vil en raptor bråke mye?

- Budsjettet mitt ligger på rundt 10.000,-

 

Er det ATI&AMD eller INTEL&NVIDIA dere anbefaler nå pr. dags dato?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lian Li er uten tvil gode kabinetter. Men de kan også være dyre og det finnes bedre kabinetter som reduserer støy. Raptor er ikke noe man velger om støy er en viktig faktor. Dog er SSD fremdeles svært dyre.

En SSD disk og lian Li kabinett vil antaglivis slute så pass mye av budsjettet, at du ikke vil ha penger igjen til noe brukbar innmat.

 

Her har du et raskt eksempel på en støyreduserende og stilren PC oppsett (u/skjerm)

Kabinett

Strømforsyning

Hovedkort

Prosessor

CPU kjøler

Skjermkort

Ram

Harddisk

Leser/Brenner

Opperativsystem

Pris: ~~ 9500 kroner.

 

Ønsker du med skjerm, kan du ta en titt på følgende:

Kabinett

Strømforsyning

Hovedkort

Prosessor (Alternativ)

CPU kjøler

Skjermkort (Alternativ)

Ram

Harddisk

Leser/Brenner

Opperativsystem

LCD Skjerm

Pris: ~~ 9800 > 9200 Kroner.

 

Beklager jeg valgte enkle linker. Jeg kunne listet opp alt i prisguiden, men den er litt out of order så og si. Hver bidig gang jeg skal liste opp produktene enkelt tilgjengelig fra prisguiden, så er det enten et produkt som ikke er oppført eller så stemmer ikke pris eller lagerbeholdningen. Jeg beklager at valgt metode fører til litt mer arbeid for deg.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Beklager at jeg ikke har svart før nå.

 

Tusen takk for svar Svenni212000.

Jeg har bestemt meg for at jeg skal gå for P45 eller X58 -chipsetet.

Hva ville dere sagt er de største forskjellene mellom disse chipsetene?

Noen som kunne satt opp et par systemløsninger u/ skjerm til ca 8-10.000 med disse chipsetene?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

X58 oppsettet ser bra ut. Det er dog noen endringer som kan utføres.

> Du kan ta en titt på Oppgraderingspakken 396675 istedet for CPU, HK og Ram løst.

> Bytt til Sapphire VAPOR-X HD 4870. Dette er det mest stillegående og kjøligste HD 4870 kortet.

> Du kan også vuredere Cooler Master Hyper Z600, for å redusere støykilden fra CPU kjøler. Grunnet kjøleløsningen til Silverstone Fortress, skal det ikke være problem å kjøre Hyper Z600 passiv (uten vifte)

 

Sprøtt det enn må høres ut, så er prisen ved disse endringene på øret det samme som på ditt X58 oppsett.

Edit.. Jeg fant en komponent til som kan byttes ut. Du kan bytte til Samsung DVD±RW burner SH-S223B SATA er mye bedre enn IDE, særlig med tanke på kjøling/luftflyt i kabinettet.

Med denne endringen blir min noen kroner billigere.

 

PS: Du kan også vurdere kabinettene til Antec.

Særlig kabinettene Antec Performance One P183 og Antec Performance One P193

PPS: Til disse kabinettene kan Antec CP-850 anbefales.

Disse er ikke lansert enda her i landet dessverre, men de er rett rundt hjørnet.

 

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for veldig flotte svar, Svenni! :)

 

Virker som en veldig god løsning dette, men er det verdt å spare de 1000 kr å ikke gå for Asus P6T Deluxe V2 ?

 

Hvor leste du at Sapphire VAPOR-X HD 4870 var det mest stillegående og kjølige 4870 kortet?

 

Vet du sånn ca. når Antec lanserer CP-850 og P183? fant ingenting i lanseringsguiden..

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Nettbutikkene Amentio og NetShop har lagt til P183 i sitt sortiment, men er ikke på lager enda. Men når varene blir listet opp, betyr det vanligvis at det kun er snakk om dager før de er på lager.

 

Jeg er dessverre usiker på Antec CP-850.

Du har dog Antec Signatur PSUene.. Nå vil nok de fleste være skeptisk til PSU med 80mm vifter når det angår støynivå. Dog etter det jeg har lest, så er ikke alltid det tilfelle. Grunnen til det kan du blandt annet lese her:

http://www.pcpower.com/downloads/S75EPS_noise.pdf

 

Når det gjelder Vapor X:

^^

http://www.tweaknews.net/reviews/sapphire_vapor-x_hd4850/

Fan although thin, is very quiet, but still pushes a lot of air when pushed to the limit. But with such an efficient cooler, the fan barely spins up beyond ambient room noise.

^^

http://www.bigbruin.com/content/4850vaporx_1

The data above shows that the Vapor-X card runs fairly cool at all times. So, it has been documented that the card runs cool and is relatively energy efficient, but what we have not yet discussed is noise. By also producing minimal noise at all times, the Sapphire Vapor-X Radeon HD4850 512MB graphics card scores the hat trick in terms of being 'green'. While low noise, low heat, and low power consumption

^^

http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=737

The performance of the Vapor-X cooler is excellent at its default/auto settings. Idle temperatures are lower than the reference design by four degrees Celsius with load temperatures an impressive twelve degrees lower. When we set the Sapphire fan speed to 100% in the driver control panel the noise levels do not increase significantly and we are rewarded with a huge drop in temperatures. The end result is a card which is 28 degrees lower than the reference model under full load! Sapphire have taken ATI's reference board as far as possible with the superb 4870 Vapor-X. They have all of the standard Radeon features present such as 7.1 audio over HDMI, Blu-Ray acceleration and DirectX 10.1 but the addition of a brilliant cooler keeps noise and heat to a minimum.

^^

http://www.overclockersclub.com/reviews/sa...hd4870_vapor_x/

The fan used on the HD4870 Vapor-X is near dead silent when running. Bumping up the fan speed to 100% via the CCC didn't bring the noise even though the fan spins up to 4600+ RPM.

^^

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...9&Itemid=40

We see that Sapphire changed almost every aspect of the reference model, but the mighty Vapor-X cooling is something that will surely catch your eye first. This dual slot cooling looks quite massive, but taking off the hood reveals that it’s simple and quite small. The aluminum part resembles Intel’s reference CPU cooling, with the addition of Sapphire’s Vapor-X chamber on the bottom. Still, we’d always put silence before looks, and we must admit that on many occasions we wondered whether the fan is spinning at all, that’s how quiet it is.

Lenke til kommentar

Hadde litt lyst til å prøve meg på et stillegående oppsett. :)

 

PerformanceP182.png

 

Kabinett: Antec Performance P182 (1180,-)

Strømforsyning: Corsair HX 620W (1150,-)

Hovedkort: Gigabyte GA-MA790X-UD4 (890,-)

Prosessor: AMD Phenom II X3 720 (1125,-)

CPU-kjøler: Cooler Master Hyper Z600 (350,-)

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870 Vapor-X (1590,-)

Harddisk: Intel X-25M 80GB SSD (2750,-)

Minne: OCZ PC2-8500 Reaper 4 GB (550,-)

Optisk Drev: Samsung SH-S223F (190,-)

 

Totalt: 9775 kroner

 

Operativsystem anbefaler jeg å laste ned 64-bit utgaven av Windows 7 RC1. Denne er gratis i et helt år og Windows Vista overlegen.

 

Oppsettet fungerer helt perfekt til det du forespør. Det er ikke en ekstrem gamer, men den drar da de nyeste spillene på høye innstillinger. SSD som harddisk gjør også at OS-et føles veldig responsivt. Ytelsen i forhold til en harddisk med bevegelige deler er enorm.

 

Det beste er derimot faktorene ytelse og varme. På det feltet skal det godt gjøres å lage noe bedre for samme pengesum. Dersom dette er viktig, synes jeg du burde gå for mitt oppsett. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...