Gå til innhold

FullHD til rundt 15000kr, hva bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

Driver å lurer litt på ny TV her. Sitter med en gammel 32" sak og i disse HD tider så er det vell bare å oppgradere. Irriterer meg at jeg ikke kan kjøpe HD filmer og få utnyttet dem fullt!

 

Jeg regner med å ha ca 15 laken til rådighet, men dersom forskjellen på en til 10k og en til 15k ikke merkes på annet en databladet så går jeg selvsagt for den billigste!

Planen var 52 tommer, da dette ser ut til å være det største av de "normale" størrelsene.

Den skal brukes primært til å se film på, men kansje litt Data/TV spill også.

 

Noen som har noen bra tips å komme med? Evt erfaringer eller tester?

 

Er noen av disse no å satse på?

Panasonic TX-P50X10Y

Samsung PS50A676

Samsung PS50A566

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med W4000 er at den hakker litt for mye.

Når bevegelsene blir for kjappe så blir det fort dobble bilder og dette ser ikke så bra ut.

 

Panasonic x10 er årets billigmodell og er vel den som tar over for PX8. Du burde heller gå for G10 siden den har et helt nytt panel, så og si null input lag, økt lysstyrke og ikke minst ekstremt bra sortnivå. Prismessig er den ganske gunstig, men vet ikke om den finnes i 50".

Lenke til kommentar

I den prisklassen ville jeg vurdert Samsung sin nye LED-TV, som bare er 3 cm tykk. Den koster 14979,- og knuser både plasma og LCD når det kommer til kontrast og farger. Det er riktignok en 40", noe som kanskje er litt for lite til ditt bruk.

 

Alternativt ville jeg ventet noen måneder og sett hva som skjedde med LED tv'ene. Regner med det er et segment som kommer til å eksplodere de neste halvåret. Det betyr jo økt konkuranse og dalende priser. Regner med at plasma og LCD synker tilsvarende når LED blir pop, og at du evt kan gjøre et røverkjøp av en "gammel" TV etter prisraset.

 

For the record: fordelen med LED er mange. 1. ingen bakbelysning = ultrasvart / høy kontrast. 2. syltynn og liten varmeutvikling. 3. Bruker halvparten så mye strøm.

 

Spesifikasjoner fra samsungs hjemmeside. Ganske imponerende.

 

b6050_dimage_20090330.jpg

 

EDIT: Se lengre ned i tråden for oppklaring i forskjellen mellom LED+LCD og OLED.

Endret av messo
Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig at det ikke er baklys for det er det, men det blir filtrert fra sidene slik at skjermen kan være ekstra flat.

 

LED bygger på den samme teknologien som vanlig LCD. Panelene må få lys bak for i det hele tatt å kunne vise et bilde.

 

Det kan også være greit å få med seg at denne serien til Samsung ikke bruker LED lys på samme måte som andre LED tv-er. Systemet skal nemlig lokaldimme og skru deler av baklyset av slik at det bli helt sort i de mørkeste delene av bildet. For at dette skal la seg gjøre må LED lysene stå bak skjermen. Det gjør de ikke på den nye serien til Samsung.

Allikevel produserer tv-en et imponerende sortnivå og dette skyldes blant annet "autodimming". Det vil si at tv-en stiller lyset selv slik den hele tiden holder det mørkeste sortnivået. Dette kommer ikke helt uten artefakter og du vil kunne se at lyset i bildet smeller litt i overgangen fra en mørk til en lys scene.

Lenke til kommentar
I den prisklassen ville jeg vurdert Samsung sin nye LED-TV, som bare er 3 cm tykk. Den koster 14979,- og knuser både plasma og LCD når det kommer til kontrast og farger. Det er riktignok en 40", noe som kanskje er litt for lite til ditt bruk.

 

Alternativt ville jeg ventet noen måneder og sett hva som skjedde med LED tv'ene. Regner med det er et segment som kommer til å eksplodere de neste halvåret. Det betyr jo økt konkuranse og dalende priser. Regner med at plasma og LCD synker tilsvarende når LED blir pop, og at du evt kan gjøre et røverkjøp av en "gammel" TV etter prisraset.

 

For the record: fordelen med LED er mange. 1. ingen bakbelysning = ultrasvart / høy kontrast. 2. syltynn og liten varmeutvikling. 3. Bruker halvparten så mye strøm.

 

Spesifikasjoner fra samsungs hjemmeside. Ganske imponerende.

 

b6050_dimage_20090330.jpg

 

Kansje et godt poeng der! Hadde måttet vente litt lengere mot sommeren uansett. Men nå skal jeg drøye enda litt lengere. Greit å få med seg de nye teknologiene når man først kjøper. Problemet er at mye penger på konto gjør at fingrene klør etter å bruke dem opp :D

Lenke til kommentar
Kansje et godt poeng der! Hadde måttet vente litt lengere mot sommeren uansett. Men nå skal jeg drøye enda litt lengere. Greit å få med seg de nye teknologiene når man først kjøper. Problemet er at mye penger på konto gjør at fingrene klør etter å bruke dem opp :D

Hehe. Kjenner godt til problemstillingen. Du får heller vente litt til, og bruke de ekstra oppstarte midlene på en bedre eller større modell :)

Lenke til kommentar
LED bygger på den samme teknologien som vanlig LCD. Panelene må få lys bak for i det hele tatt å kunne vise et bilde.

Aha. Dette var jeg ikke klar over. Har lest om LED at hver pixel lyser "av seg selv" uten behov for ekstra belysning bakfra. Er denne modellen fra Samsung en mellomting, med LED lys bak og med LCD panel forran? Tror Panasonic har hatt en slik en stund, med LED belysning. Den kunne ihvertfall dempe lyset lokalt på skjermen (men hadde problemer med etterslep av dempingen).

 

Intressert i å høre mer om du er litt opplyst rundt emnet :)

Lenke til kommentar

Enig med flertallet her! Vent på en GOD LED-modell og bruk pengene du sparer opp i mellomtiden på god lyd. Lyden betyr mye mer for film/spill/TV-opplevelsen enn et godt bilde og en stor skjerm. Dersom du bare sitter 2-3 meter fra skjermen vil en 40" være mer enn nok, og pengene du sparer på å redusere skjermarealet stapper du i godlyd :)

Lenke til kommentar
LED bygger på den samme teknologien som vanlig LCD. Panelene må få lys bak for i det hele tatt å kunne vise et bilde.

Aha. Dette var jeg ikke klar over. Har lest om LED at hver pixel lyser "av seg selv" uten behov for ekstra belysning bakfra. Er denne modellen fra Samsung en mellomting, med LED lys bak og med LCD panel forran? Tror Panasonic har hatt en slik en stund, med LED belysning. Den kunne ihvertfall dempe lyset lokalt på skjermen (men hadde problemer med etterslep av dempingen).

 

Intressert i å høre mer om du er litt opplyst rundt emnet :)

Her blander du med OLED, som ikke er helt klart for markedet enda. Et par produsenter har små, svindyre skjermer på markedet, med kort levetid. Det tar nok enda noen år før OLED kommer til å konkurrere med LCD og plasma.

 

I OLED-skjermene danner hvær pixel sitt eget lys. Skjermene som finne på markedet i dag (markedsføres under LED-TV) har rett og slett bare byttet de vanlige lysrørene (CCFL) med LEDs. LED har flere fortrinn over lysrør. For det første bruker de mindre strøm og har lenger levetid. En svært viktig effekt av LEDs er at fargerommet øker. Lysrør har dårlig fargegjengivelse, og når i tillegg mange LEDs er bygget opp av RGB deler gir det rom for overlegne farger (kontra CCFL).

 

 

LED-TVer ble kjent for lokaldimming. Det vil si at når over 1000 LEDs er plassert bak TVen, kan en skru av/dimme de områdene som skal være mørke for å oppnå en vesentlig høyere kontrast. Normalt styres LEDs i 128 soner à 9 LEDs. Årets modeller fra samsung er derimot edge-lit. For å muliggjøre svært tynne skjermer droppes rett og sledd baklyset, og flyttes ut på siden. Det sier seg selv at lokaldimming blir en umulighet, men øvrige kvaliteter fra LED er beholt.

Lenke til kommentar

Klarer ikke å stoppe å kikke :D

https://prisguiden.no/product.php?product_id=99449

 

Får gode tilbakemeldinger den der jeg har lest. Recomendet hos Trustedreviews.

 

Noen formeninger om denne? Ser at den ikke har 100Hz? hva vil det egentlig si? at den opdaterer 60 ganger per sek i steden for 100? er vell godt over hva øyet klarer å oppfatte uansett?

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Bortsett fra Pioneer så vil de fleste se litt retention fra tid til annen på en plasmaskjerm. Dette er en svakhet med selve teknologien og ikke noe som er særegent med Ps8000 serien til LG. Det kan riktignok være Ps8 er litt ekstra sensitiv og da er det lurt å passe på de første 100 - 200 timene skjermen er i bruk.

 

Panasonic har kommet med sitt nye NeoPDP system som skal være mer eller mindre imun mot retention og G10 modellen deres er både billig, bra og har det samme sortnivået som en Pioneer Kuro 8 gen. Den har også et økt lysutbytte som særlig gir seg utslag når det er lys i rommet.

Lenke til kommentar

Bare synd G10 også scorer dårlig på tv sendinger. Er vist mange skjermer som sliter her

 

Edit: leste litt fort. Den scoret ikke så dårlig som jeg trodde, men Video processing SD/HD får bare "average" i avforums testen. Å burde det ikke være MPEG4 på nye tver? Trodde dette var viktig.

 

Testen jeg snakker om er: http://www.avforums.com/reviews/Panasonic-...G10-Review.html

 

Rekner med denne også gjelder for TX-P46G10 siden dette er samme serien.

Endret av Dj Frost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...