Gå til innhold

Hva skal vi med formueskatt?


Anbefalte innlegg

De som er rike nok tjener gode penger på investeringer, dessutten skattes de i mindre grad ved f.eks å eie aksjer. Formue skatten går først og fremst utover vanlige folk, mannen i gata. La oss si du arver et flott hus fra foreldrene dine til 10 millioner, ja, da har du værsegod å selge det. Dere glemmer også at inflasjonen er en skatt vi må betale i tillegg, i praksis betaler man altså mye mer en 1% i formueskatt. Derfor er man nødt til å aktivt investere om man skal beholde formuen sin, med den risiko som følger med. Samtlige skatter bør egentlig fjernes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sier ikke at de lider på noen måte, men det blir helt feil å si at det er greit å ta litt penger, bare fordi dem har så mye. Det blir det samme som å si at det er greit å stjele, så lenge man bare tar litt. De som er rike, er rike av en grunn, og uansett hvor urettferdig de mindre rike syns det er, så er det de rike selv som har skaffet seg den rikdommen, det blir aldri riktig å stjele, uansett.

 

Det er rart å se hvordan folk ikke klarer å se at det er mange av de rike i samfunnet som står for flesteparten av arbeidsplassene her i landet.

 

Men har du sett ! vi har jo flere av dem, til og med noen av verdens rikeste har vi og

 

Bare for å kommentere fort på den så er dette helt feil. Du må helt ned til 196 plass for å finne første nordmann, uten at det har noen enorm betydning for diskusjonen forøvrig.

 

Det er ikke snakk om stjeling, det er snakk om skattlegging. Det er vel liten grunn til å tro at rike lider noen nød selv om de skattes mer. FOr min del er det utelukkende snakk om potensiell negative bivirkninger for samfunnet.

 

Og hva betyr det at man "står for en arbeidsplass". Hadde rema forsvunnet uten reitan? Dagligvarebutikker i sin helhet blitt borte uten lederene for dagligvarekjedene? Ofte tilleges lederene alt for mye av æren for at det faktisk finnes produktive bedrifter her til lands.

 

AtW

 

De som er rike nok tjener gode penger på investeringer, dessutten skattes de i mindre grad ved f.eks å eie aksjer. Formue skatten går først og fremst utover vanlige folk, mannen i gata. La oss si du arver et flott hus fra foreldrene dine til 10 millioner, ja, da har du værsegod å selge det. Dere glemmer også at inflasjonen er en skatt vi må betale i tillegg, i praksis betaler man altså mye mer en 1% i formueskatt. Derfor er man nødt til å aktivt investere om man skal beholde formuen sin, med den risiko som følger med. Samtlige skatter bør egentlig fjernes.

 

Prøver du å si at det er synd på deg om du arver et hus til ti millioner? Formueskatten er allikevel lavere enn prisen for å leie en liten leilighet. Og om du må selge, så casher du inn, og har masse penger man kan kose seg med.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om stjeling, det er snakk om skattlegging. Det er vel liten grunn til å tro at rike lider noen nød selv om de skattes mer.
Men da kommer jeg en liten tur innom huset ditt og tar å forsyner meg litt av kjøleskapet ditt da. Til gjengjeld skal du få hva nå enn jeg velger å gi deg tilbake, om noe i det hele tatt, for du har jo tross alt råd til det.

 

Jeg glemte visst å legge til at du aldri kan forsyne deg av min rikdom på samme måte. Da blir du tafratt enda mer av din egen rikdom og muligens satt bak lås og slå for en viss tidsperiode.

Endret av 793
Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om stjeling, det er snakk om skattlegging. Det er vel liten grunn til å tro at rike lider noen nød selv om de skattes mer.
Men da kommer jeg en liten tur innom huset ditt og tar å forsyner meg litt av kjøleskapet ditt da. Til gjengjeld skal du få hva nå enn jeg velger å gi deg tilbake, om noe i det hele tatt, for du har jo tross alt råd til det.

 

Jeg glemte visst å legge til at du aldri kan forsyne deg av min rikdom på samme måte. Da blir du tafratt enda mer av din egen rikdom og muligens satt bak lås og slå for en viss tidsperiode.

 

Hva er det du vil fram til? FOlk vet forskjellen på stjeling og skattlegging, og er klar over hva skattlegging innebærer, dårlige kjølskapsanalogier eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil vel eigentleg seie at «kjøleskapsanalogien» er ganske god. Etter god sosial«demokratisk» tankegang skal «dei dumme» belønnast, medan dei smarte, eller dei heldige skal straffast. Folk vil aldri forvalte pengane sine betre enn det dei vil sjølv, og når ein attpåtil blir straffa for å forvalte dei godt så er det på ingen måte ein ideell situasjon.

 

Det er uansett skatt på renteinntekter, så argumentet med at folk ikkje skal «få lov» til å til leve på (renteinntektene til) formuen sin, fell litt vekk her. Formueskatten er tufta på sjalusi, og ikkje noko meir enn det. Lav rente, saman med inflasjonsmålet på to prosent, og ingen formueskatt vil i større grad tene samfunnet.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om stjeling, det er snakk om skattlegging. Det er vel liten grunn til å tro at rike lider noen nød selv om de skattes mer. FOr min del er det utelukkende snakk om potensiell negative bivirkninger for samfunnet.

 

Og hva betyr det at man "står for en arbeidsplass". Hadde rema forsvunnet uten reitan? Dagligvarebutikker i sin helhet blitt borte uten lederene for dagligvarekjedene? Ofte tilleges lederene alt for mye av æren for at det faktisk finnes produktive bedrifter her til lands.

 

AtW

 

Som flere allerede har nevnt her, kan skattelegging i stor grad sammenlignes med stjeling, I praksis er det akkurat DET som skjer. Hvorfor skal staten kunne ta akkurat hva den vil, hvis ikke alle andre kan det?

 

Det er faktisk utrolig frekt å påstå at bedrifter og nye løsninger ikke hadde vært til stede hvis det ikke hadde vært for skaperene av bedriftene. Det virker som du har misforstått ganske kraftig.

 

Jeg syns saken med kjøleskapet var glimrende. Det er latterlig å si at man kan ta mer av de rike bare fordi de har mer. Det blir som å si at det er greit å stjele, så lenge man bare stjeler litt.

 

Det er heller ikke snakk om at det er synd på noen som arver et hus til 10 millioner, men hvis foreldrene mine forvalter pengene sine godt og ender opp med å kunne arve bort et hus til 10 millioner, er det faktisk ikke en eneste fornuftig grunn til at staten skal kreve både arveavgift OG formueskatt på dette.

Lenke til kommentar
Hva er det du vil fram til? FOlk vet forskjellen på stjeling og skattlegging, og er klar over hva skattlegging innebærer, dårlige kjølskapsanalogier eller ikke.

Jeg vil fram til at folk ikke veit forskjellen på stjæling og skattelegging, i alle fall ikke bevisst. Man kan ikke ha det andre uten den første.

Endret av 793
Lenke til kommentar
Vil vel eigentleg seie at «kjøleskapsanalogien» er ganske god. Etter god sosial«demokratisk» tankegang skal «dei dumme» belønnast, medan dei smarte, eller dei heldige skal straffast. Folk vil aldri forvalte pengane sine betre enn det dei vil sjølv, og når ein attpåtil blir straffa for å forvalte dei godt så er det på ingen måte ein ideell situasjon.

 

Det er uansett skatt på renteinntekter, så argumentet med at folk ikkje skal «få lov» til å til leve på (renteinntektene til) formuen sin, fell litt vekk her. Formueskatten er tufta på sjalusi, og ikkje noko meir enn det. Lav rente, saman med inflasjonsmålet på to prosent, og ingen formueskatt vil i større grad tene samfunnet.

 

Det er vel en overdrivelse å kalle det en straff? Jeg vil si det er mer presist å si de uhelidge i mindre grad straffes, og de heldige i mindre grad belønnes. De heldige som betaler høyere skatt har det fortsatt bedre enn de uheldige som betaler mindre. Man straffes ikke for å være heldig, man bare belønnes ikke rikt som man kunne ha blitt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om stjeling, det er snakk om skattlegging. Det er vel liten grunn til å tro at rike lider noen nød selv om de skattes mer. FOr min del er det utelukkende snakk om potensiell negative bivirkninger for samfunnet.

 

Og hva betyr det at man "står for en arbeidsplass". Hadde rema forsvunnet uten reitan? Dagligvarebutikker i sin helhet blitt borte uten lederene for dagligvarekjedene? Ofte tilleges lederene alt for mye av æren for at det faktisk finnes produktive bedrifter her til lands.

 

AtW

 

Som flere allerede har nevnt her, kan skattelegging i stor grad sammenlignes med stjeling, I praksis er det akkurat DET som skjer. Hvorfor skal staten kunne ta akkurat hva den vil, hvis ikke alle andre kan det?

 

Det er faktisk utrolig frekt å påstå at bedrifter og nye løsninger ikke hadde vært til stede hvis det ikke hadde vært for skaperene av bedriftene. Det virker som du har misforstått ganske kraftig.

 

Jeg syns saken med kjøleskapet var glimrende. Det er latterlig å si at man kan ta mer av de rike bare fordi de har mer. Det blir som å si at det er greit å stjele, så lenge man bare stjeler litt.

 

Det er heller ikke snakk om at det er synd på noen som arver et hus til 10 millioner, men hvis foreldrene mine forvalter pengene sine godt og ender opp med å kunne arve bort et hus til 10 millioner, er det faktisk ikke en eneste fornuftig grunn til at staten skal kreve både arveavgift OG formueskatt på dette.

 

Hvorfors skal akkurat staten ha rett til å døme folk mens andre ikke kan det? Eller rett til å føre krig mens andre ikke kan det? Eller drive politi mens andre ikke kan det? Eller rett til å bestemme lover og regler, mens andre ikke kan det? Kan det være fordi det fungerer best? Det er ikke det samme som stjeling, hverken juridisk, i praksis, eller slik det brukes i dagligtalen.

 

Og hvorfor skal ikke staten kunne kreve begge deler? Arv er jo en av tingene som i størst grad gjør skeivfordelinger i samfunnet om til et spørsmål om flaks og uflaks. Personlig synes jeg arv er av de mest rettferdige tingene å skattlegge.

 

"Det er faktisk utrolig frekt å påstå at bedrifter og nye løsninger ikke hadde vært til stede hvis det ikke hadde vært for skaperene av bedriftene. Det virker som du har misforstått ganske kraftig. "

 

Det er sant, det er utrolig frekt, frekt mot alle arbeiderene som skaper verdier i en bedrift, og resten av samfunnet. Det er derfor jeg mener folk ofte tilegner lederene for mye ære for hva en bedrift har fått til, i et samfunnsmessig perspektiv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
De som er rike nok tjener gode penger på investeringer, dessutten skattes de i mindre grad ved f.eks å eie aksjer. Formue skatten går først og fremst utover vanlige folk, mannen i gata. La oss si du arver et flott hus fra foreldrene dine til 10 millioner, ja, da har du værsegod å selge det. Dere glemmer også at inflasjonen er en skatt vi må betale i tillegg, i praksis betaler man altså mye mer en 1% i formueskatt. Derfor er man nødt til å aktivt investere om man skal beholde formuen sin, med den risiko som følger med. Samtlige skatter bør egentlig fjernes.

 

Prøver du å si at det er synd på deg om du arver et hus til ti millioner? Formueskatten er allikevel lavere enn prisen for å leie en liten leilighet. Og om du må selge, så casher du inn, og har masse penger man kan kose seg med.

 

AtW

 

 

Akkurat det er ett arveavgiftsproblem, ikke formueskattproblem. Det er en god, men helt annen diskusjon :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Å si at det fungerer best at staten fører krig, at staten stjeler pengene til hardtarbeidende folk er virkelig trist å høre. Hvordan vet vi egentlig det? Har vi prøvd noe annet? nei.

 

Folk gjør en bedre jobb om man blir belønnet for det, ikke om man blir straffet. Det er fakta

Lenke til kommentar
Å si at det fungerer best at staten fører krig, at staten stjeler pengene til hardtarbeidende folk er virkelig trist å høre. Hvordan vet vi egentlig det? Har vi prøvd noe annet? nei.

 

Folk gjør en bedre jobb om man blir belønnet for det, ikke om man blir straffet. Det er fakta

 

Folk blir belønnet for det. Eller prøver du å si at skattesystemet gjlør at man får mindre utbetalt om man får høyere lønn?

 

Det har vært prøvd annet oppigjennom hsitorien ihvertfall, tilsynelatende uten speiselt høy suksess. Vi rekker uansett ikke å prøve alt som er mulig å prøve, så man bør bare prøve ting som det er god grunn til å anta er en suksess. Jeg føler ikke at å tillate at privatpersoner inndrar skatt etter eget forgodtbefinnende oppsyller det kriteriet.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Å si at det fungerer best at staten fører krig, at staten stjeler pengene til hardtarbeidende folk er virkelig trist å høre. Hvordan vet vi egentlig det? Har vi prøvd noe annet? nei.

Dagens system kalles demokrati. Alternativet, som er prøvd mange steder, er å ikke ha demokrati. Det er ikke praktisk gjennomførbart å ha demokrati uten skattelegging. Da måtte i tilfellet alle bare være enige om å følge det demokratiet bestemmer uten noen form for trusler, og sånn er ikke virkeligheten.

Lenke til kommentar
Å si at det fungerer best at staten fører krig, at staten stjeler pengene til hardtarbeidende folk er virkelig trist å høre. Hvordan vet vi egentlig det? Har vi prøvd noe annet? nei.

Dagens system kalles demokrati. Alternativet, som er prøvd mange steder, er å ikke ha demokrati. Det er ikke praktisk gjennomførbart å ha demokrati uten skattelegging. Da måtte i tilfellet alle bare være enige om å følge det demokratiet bestemmer uten noen form for trusler, og sånn er ikke virkeligheten.

Det går ann og ha et demokrati uten å overfalle innbyggere da.

Lenke til kommentar
"Overfalle" er temmelig vagt, men hvordan får man noen som ikke vil betale skatt til å betale hvis man ikke har noen sanksjonsmuligheter?

Hvorfor skal disse menneskene som ikke ønsker å betale skatt tvinges til det? Hvor ligger respekten i det?

Lenke til kommentar
Hva er det du vil fram til? FOlk vet forskjellen på stjeling og skattlegging, og er klar over hva skattlegging innebærer, dårlige kjølskapsanalogier eller ikke.

 

AtW

 

 

Så hvis jeg kommer og tar fra deg 50% av alt du eier og sier at dette må du betale i skatt. Så vil du altså ikke protestere, eller kalle det tyveri ?

Lenke til kommentar

Formueskatt er en glimrende måte å sørge for at det blir dyrt for førstegangsetablerere å kjøpe seg en egen bolig.

Det er ikke rent få som tar opp et lån og kjøper en leilighet når de begynner å nærme seg innslagspunktet for formueskatt.

 

Arveavgift er ikke mer enn en artig måte for å sørge for at hus og hytter skifter eiere når arvinger i familier med mindre resursser ikke har økonomi til å cashe ut staten i arveoppgjøret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...