Gå til innhold

Spørsmål om form / shoutbox


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lager en liten "shoutbox" eller hva enn du vil kalle det.

echo "<form method='post' action=" . $PHP_SELF. ">
<br />
<i><small>Your name here!</small></i>
<br />
<input type='text' name='user'  />
<br />
<i><small>Leave a small message!</small></i>
<br  />
<input type='text' name='shout'   />
<br  />
<br  />
<input type='submit' value='Shout it!' />
<br  />
<br  />
</form>
<br  />";

 

Greia er det at når jeg bruker det på den måten her er det svært utsatt for spam.. bare et enkelt refresh trykk gjør så innlegget blir lagt til på nytt.. Noen som har noen pointere eller tips til hvordan jeg kan redusere eller hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Be om å sende med mail, og lag et lite system slik at samme mail kan ikke sende en melding mer enn 1 gang i minuttet eller noe sånn?

Hvorfor gjøre det unødvendig avansert? Enklere å bare sjekke om samme melding er blitt postet enn om en melding med samme email er blitt postet.

 

Edit: Finnes også andre måter. Sammenlikning av siste melding reduserer ufrivillig dobbelposting, men man vil fortsatt kunne lage scripts som poster litt forskjellig hver gang, evt. bare masse random content. For å hindre dette kan man f.eks. begrense posting til et antall per tidsenhet per IP. Da vil man allikevel kunne motta spam og reklame, bare i begrensede mengder. Bruk isåfall en eller annen form for captcha.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
En captcha jeg bruker på siden min er et bilde med bokstavene "æøå", ingen spambotter har overlistet denne til tross for at dette er en statisk captcha.

 

Tekstfeltet sjekkes bare mot "æøå" i php-koden. Veldig enkelt å lage.

Når du sier at ingen spambots har overslitet den, betyr det at du faktisk har sjekket at noen av de har vært innom, eller antar du at de har det og feilet mens det i virkeligheten ikke har vært en eneste en innom?

Lenke til kommentar
Når du sier at ingen spambots har overslitet den, betyr det at du faktisk har sjekket at noen av de har vært innom, eller antar du at de har det og feilet mens det i virkeligheten ikke har vært en eneste en innom?

 

Ja. Logger all trafikk på siden min. Før den simple captchaen ble jeg spammet i senk.

 

Føler meg undervurdert...

Endret av J-Core
Lenke til kommentar

Vel, det var ikke stygt ment hvis du tolket det sånn, jeg bare lurte på om det faktisk var noe i påstanden. Jeg har sett folk påstå at spambots kan unngåes med ganske mye rart, men når jeg selv tester det så fungerer det veldig dårlig.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...