shlong2long Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Har akkurat kjøpt meg et nytt hovedkort og en ram brikke... Nå har jeg montert det inn i kabinettet og koblet til alle komponentene. Alt skulle tilsynelatende vere ok, men når jeg trykker på power knappen skjer det ikke noe annet enn at viftene begynner og surre, jeg kommer ikke en gang inn i bios (har prøvd cmos knappen). Har prøvd med flere grafikk kort og har skjekka ide kabla... noen her som har peiling på hva som er galt eller har vert borti noe lignende før`??? HK::MSI K7N2-L Hovedkort Socket A Dual-DDR nForce2-SPP/MCP, ATX, ATA133, LAN, 8X Ram::TwinMOS PC2700 DDR-DIMM 512MB CL2 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC333MHz) Cpu::xp1800+ mvh lars
aurstad Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Står rammen i skikkelig? CPU vifte koblet til? Knust kjerne?
bambam Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Sikker på at du ikke var litt hard når du tok på cpu kjøler (hvis du i det hele tatt har tatt den på)? Kan du ha knust kjernen?
shlong2long Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Skrevet 1. mai 2003 Står rammen i skikkelig?CPU vifte koblet til? Knust kjerne? -------------------- Rammen er skikkelig koblet til har prlvd alle 3 portene. Cpu vifta går som bare det! Knust kjerne??? forklar???
bambam Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Kan ikke alle de vanskelige ordene, men knust kjerne = ødelagd prosessor. Kan oppstå når man setter på kjøler og bruker for mye kraft.
It's me Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Kjernen tåler ganske lite, og det er et velkjent problem at den kan knuses. Hvordan man ser dette aner jeg ikke. Har du trippeltsjekket at ram'en er dyttet hardt og skikkelig i? Prøvdt alle minnekort-slots'ene? Vet du om ram'en fungerer? Kan være lurt å teste den i en annen maskin. Har selv hatt det samme problemet, og da var problemet at jeg ikke hadde satt i cpu'en riktig og bøyd noen pins (P4). Andre gangen var problemet at det var kjølepasta på noen pins (mikroskopisk lite).
shlong2long Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Skrevet 1. mai 2003 Skal teste u t litt mer nå, men bios burde jeg vel komme inn i selv om kjernen er knust eller rammen sitter litt dårlig??
bambam Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Skal teste u t litt mer nå, men bios burde jeg vel komme inn i selv om kjernen er knust eller rammen sitter litt dårlig?? Hvis kjernen er knust, er maskinen død. Kjerne kan sammenliknes med et menneskehode. Knuser det, er mennesket dødt, fatter? (Ja, litt teit sammenlikning ) Og den starter heller ikke uten ram. Så prøv med annen ram, cpu og skjermkort. Så finner du fort ut hva som er galt.
guttorm Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Heisann Syns at problemet med knust kjerne er sterkt overdrevet er på hardware.no.Det kan godt hende det er noe i det,selv har jeg montert ca 15-20 prossesorer og aldri vert borti det,verken på mine eller noen jeg kjenner sine maskiner. Har mer tro på at rammen kan være død,elller ikke sitter godtnok. Det kan også være dårlig kontakt,dra ut alt av ledninger på hovedkortet,for så og sette det på plass igjen. Selv glemte jeg en av disse messing pinnene som står bak og støtterhovedkortet første gang jeg bygget pc.Dette førte til at denne traff en komponet på hovedkortet,og jeg fikk veldig mye startproblemer :smile: .Det gjikk en stund før jeg fant ut av den kortslutningen,maskina startet nemelig etter 4-9 forsøk. det var ivertfall noen tips........
shlong2long Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Skrevet 1. mai 2003 registrerer at det kankje er liten sansynlighet for at det er knust kjerne.. men hvis det er det kan dette kanskje ha skjedd når det forrige hovedkortet gikk til h******.. Det forrige kortet ble nemlig sterkt forbrent i strømtilkoblinga til hovedkortet???!!!
guttorm Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 og du bruker samme psu nå :o ?finn framm multimeteret,men også en eletriker :smile:
C0bra Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 koble til powerswitch? :smile: Han skriver jo at viftene går rundt!
ola555 Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 har også hatt et lignende problem, den gangen var det fordi CPU:DRAM frequency jumpersene var stilt feil. Så hvis du har jumpere på hovedkortet ditt så tror jeg jeg ville ha sjekket om de satt riktig.
Lef Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Lite sannsynlig at det er kjernen som er knust tror jeg. Prøv heller å reset BIOS. 1. Dra ut strømkontakten av pc. 2. Ta ut det lille runde batteriet på hovedkortet, vent ca. 1 minutt. 3. Sett i batteri. 4. Plugg i strømkontakten. 5. Slå på PC :wink:
Lef Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 Nå må dere lese da,han kommer IKKE inn i bios! Hvis det var meg du siktet til guttorm, kan jeg opplyse om at man IKKE trenger å komme inn BIOS for å resette den. Tror heller DU må tenke deg om et par ganger før du poster
guttorm Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 så vidt jeg vet har cmos,og di steppa du beskriver samme virkningen,mulig jeg tar feil.Men tror ikke det.Så cmos har han alerede prøvd...
Lef Skrevet 1. mai 2003 Skrevet 1. mai 2003 så vidt jeg vet har cmos,og di steppa du beskriver samme virkningen,mulig jeg tar feil.Men tror ikke det.Så cmos har han alerede prøvd... Ikke nødvendigvis, enkelte ganger holder det med å ta ut batteriet på hovedkortet, andre ganger flytte CMOS jumperen. I enkelte tilfeller har jeg opplevd at man må gjøre begge de to ovennevnte. Dessuten er det viktig at strømkontakten blir tatt ut i den rekkefølgen jeg nevnte, hvis ikke blir ikke BIOS/CMOS resetta uansett.
shlong2long Skrevet 1. mai 2003 Forfatter Skrevet 1. mai 2003 kom meg faktisk inn i bios en gang etter å ha prøvd dette med batteriet... men etter et par sekunder hang det seg og ville ikke gå¨videre.. det ble også med denne ene gangen at jeg kom inn i bios, for de neste gangene hendte det ingenting da heller!! :-? :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå