Gå til innhold

Godt teleobjektiv til EOS350D


Anbefalte innlegg

Finnes det noe godt (og rimeligere) alternativ til Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM? Har en sikker 15 år gamme Canon EF 100-300mm Ultrasonic som sikkert er helt ok, men hvor jeg synes jeg mangler det lille ekstra. Har f.eks. Sigma noen gode alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det noe godt (og rimeligere) alternativ til Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM? Har en sikker 15 år gamme Canon EF 100-300mm Ultrasonic som sikkert er helt ok, men hvor jeg synes jeg mangler det lille ekstra. Har f.eks. Sigma noen gode alternativer?
Hva er "det lille ekstra" du mangler? Er det kvalitet eller rekkevidde du savner?

 

Dersom det er kvalitet, vil en Canon EF-S 55-250IS være et fint valg, evt. EF 70-200 f/4L.

 

Savner du rekkevidde er Tokina 80-400 regnet for å være et godt objektiv, selv om du ikke har stabilisering. Ønsker du det, har Sigma 120-400 OS som skal fungere greit. Helt sikkert bedre enn 100-300, og helt sikkert dårligere enn 100-400L. Sigma har også 150-500OS som har fått gode tilbakemeldinger av de to som har lagt igjen kommentarer i produktguiden i hvert fall. Kvaliteten på alle disse er bedre enn 100-300, men ingen holder nok L-kvalitet. Nærmeste vil jeg tro er Tokina 80-400, de har i hvert fall svært god byggekvalitet, og optisk pleier de også å holde mål. Typisk også jevn produktkvalitet, i motsetning til Sigma som har svært stor eksemplarvariasjon.

Lenke til kommentar

Og et annet spørsmål; må det være zoom? :)

 

Canon's 400mm f/5.6L

 

(~ 11 000)

 

Sigma 300mm f/2.8

 

(~ 28 000)

 

Tamron 300mm f/2.8]

 

(~ 25 000)

 

Canon 300mm f/4L IS

 

(~ 12 000)

 

Alle disse gir deg gode telemuligheter, og til mer eller mindre rimelige priser.

 

På 400mm skal det godt gjøres å matche pris/kvalitet/byggekvaliteten til 400/5.6L. Det er dog tregt.

 

På 300mm er 300/4L IS et svært godt objektiv. Jeg har benyttet versjonen uten IS via avisen min, og den er sylskarp. Vel verdt pengene.

 

Sigmaen og Tamronen er med i listen av den enkle grunn at de bør være mer egnede for bruk med en teleconverter, med tanke på autofokus. Jeg tror du vil være bedre tjent med enten 300/4L IS eller 400/5.6L.

 

Men dette er kun gjerninger fra min side. Du sier nemlig ingenting om prisleiet du er villig til å legge deg til. :)

Endret av Simon Aldra
Tasteleif.
Lenke til kommentar
Finnes det noe godt (og rimeligere) alternativ til Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM?

Ja, f.eks. disse to:

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.p...lign=Sammenlign

EF 200/2,8 suppleres med telekonvertere: 1,4x som gir 280/4 og 2x som gir 400/5,6. Du kan forvente minimalt med forringelse av kvaliteten ved bruk av 1,4x og 2x telekonvertere med dette objektivet. Ellers er EF 300/4 IS som er nevnt et glimrende alternativ i kombinasjon med 1,4x telekonverter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...