Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel på 20-25m?


Anbefalte innlegg

Vil jeg få et hastighetstap dersom jeg bruker en så lang kabel fra ruter til pc?

 

Jeg har planer om å bruke den på en linje fra get.no med følgende hastigheter Inntil 26000 kbps nedlastning og Inntil 2000 kbps opplastning.

 

Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt rimelig nettverks kabel 20-25m (hvit)? bør den være skjermet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabelen skal klare full hastighet på opptil gigabit. Hastigheten vil ikke på noe som helst vis bli påvirket av en kabel på den lengden, i alle fall ikke så lenge pluggene er korrekt terminert og det ikke er noen "knekk" på kabelen noe sted.

 

Så lenge ikke kabelen skal trekkes gjennom omgivelser med mye elektromagnetisk støy, går det helt greit å bruke uskjermet kabel.

Endret av Wayshot
Lenke til kommentar

Jeg har sikkert 30 meter strekk med uskjermet Cat 5e hjemme. Ligger i all hovedsak parallelt med alt fra 2 til 7 230V-ledere inne i trang kanal.Masse svinger, trekt gjennom vegger, tatt ut i forbindelse med oppussing. Satte seg fast en gang inne i veggen og måtte trekkes ut med knipetang, isolasjonen delvis revet av på ett sted. Tidligere festet med TCer. Blitt lagt om i forbindelse med oppussing.

 

Resulatat: Ytelse på ca 95MBit testet med iperf - dvs at jeg har full ytelse siden ene punktet på LANet mitt kun yter 100MBit. jeg regner med kabelen takler mye større hastighet men det finner jeg ikke ut før jeg får gigabit-switch på begge sider. Til hjemmebruk funker stort sett alt, og uansett vil LAN-kabelen aldri være den begrensede faktoren for internett-ytelsen din.

 

Kjør på.

Endret av nb
Lenke til kommentar

Nå har det seg slik at både den vanlige uskjermede kabelen og den skjermede er tvunnet. Tvinning av lederene gir kostnadsmessig en mye bedre beskyttelse mot elekro-magnetiskstøy enn en enkelt skjerm. Skjermen kan også i visse tilfeller indusere mer støy. Siden begge typene nettverkskabler er tvunnet gir skjermingen bare bedre ytelse i visse spesielle områder. (Eks. skjermen beskytter også mot elektro-statiskstøy)

 

I praksis skal man derfor være litt klar over hva man gjør før man velger en "dyr" skjermet og tvunnet kabel isteden for en som bare er tvunnet.

Lenke til kommentar
Nå har det seg slik at både den vanlige uskjermede kabelen og den skjermede er tvunnet. Tvinning av lederene gir kostnadsmessig en mye bedre beskyttelse mot elekro-magnetiskstøy enn en enkelt skjerm. Skjermen kan også i visse tilfeller indusere mer støy. Siden begge typene nettverkskabler er tvunnet gir skjermingen bare bedre ytelse i visse spesielle områder. (Eks. skjermen beskytter også mot elektro-statiskstøy)

 

I praksis skal man derfor være litt klar over hva man gjør før man velger en "dyr" skjermet og tvunnet kabel isteden for en som bare er tvunnet.

 

Jeg spurte en telematikk-fyr på jobben før jeg gjorde installasjonen hjemme. Han sa at uskjermet Cat5e holdt i lange baner til alt som skulle installeres i en privatbolig. Fyren på Elfa som solgte meg 100 meter kabel sa akkurat det samme. På Elfa i Oslo hadde de lagt uskjermet Cat5e parallelt med hur mange som helst sterkstrømledninger. Null problem.

Lenke til kommentar
Jeg spurte en telematikk-fyr på jobben før jeg gjorde installasjonen hjemme. Han sa at uskjermet Cat5e holdt i lange baner til alt som skulle installeres i en privatbolig. Fyren på Elfa som solgte meg 100 meter kabel sa akkurat det samme. På Elfa i Oslo hadde de lagt uskjermet Cat5e parallelt med hur mange som helst sterkstrømledninger. Null problem.

 

Akkurat.

 

Nettstøy altså 50-60Hz brumming har lite innvirkning. Det er i mer spesielle omgivelser at skjermen får nytte.

Lenke til kommentar

Skal man ha skjermet kabel så må skjermen termineres i begge ender for å virke optimalt.

Det er mao dårlig løsning å bruke standardplugger uten jord når man har skjermet kabel.

Selv driver jeg med kraftige sendere nær nettverkskabel uten skjerming og det eneste problemet jeg har sett så langt er støy fra nettverkskabelen (opprinnelse i PC).

Tvunnede par kanseller absolutt det meste av strålingen de blir utsatt for.

 

CAT5E_STPMolded_Boot350MHz_Gray.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...