Gå til innhold

Trenger hjelp til stopmotion animasjon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver for tiden med en stopmotion animasjon men har støtt på endel problemer som irriterer.

Når jeg skal legge inn en del av filmen som er en lang bildeserie, 150bilder, støter jeg på feilmeldingen "not enough memory". Har bare 2gb RAM men har skrudd opp virtuelt minne med 5gb men alikevel kommer feilmeldingen. Dette har ført til at jeg må dele opp videoen i enda flere deler. Men det skal vel gå fint å merge alle videoene tilslutt?

 

Har også et spørsmål angående bildeoppløsningen. Har brukt 1200x900 på bildene men har lurt litt på om dette kanskje er for mye? Har ikke lyst og tape så mye på bildekvaliteten da filmen skal vises på skjerm i slutten.

 

Til nå har jeg brukt ImageReady til å få alle bildene i riktig rekkefølge og sette fps. Deretter lagrer jeg delene i gif. Så åpner jeg Flash og laster inn gif-delene og setter sammen til et klipp i swf. Som sagt så satser jeg da på og merge alle klippene slik at jeg ender med en ferdig film som jeg da kan legge lyd på... Hørtes kanskje ganske stress ut og ja det er det..

 

Planen tilslutt er å få lagt filmen inn på en dvd.

 

Håper på svar og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke lage dem til GIF animasjoner hvis du vil animere i Flash.

 

Bare lag filnavn som er sekvensielle: bilde1, bilde2, bilde3, bilde4 osv. Så kan du ta import til Flash og velge første bilde. Så vil den spørre deg om du vil importere resten av sekvensen som en animasjon. Da legger dem seg på rekke og rad. NB! Husk å sett Flash til 25 frames per sekund.

 

Vel, hvordan skal du vise animasjonen til slutt?

 

DVD er jo PAL som er 720x576 pixler oppløsning. Fint å ta bildene i høyere oppløsning, men så bør du batch crope de til riktig oppløsning da Flash IKKE er særlig bra til å skalere bitmap grafikk.

 

Men ideelt sett så er jo ikke flash verktøyet du skal jobbe i. Du burde jobbe i Premier eller After Effects, Sony Vegas, Final Cut...eller lignende.

 

Men for gudsskyld stop å lag GIF animasjoner...du trenger ikke det.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Når jeg laget GIFs og la dem over i Flash kom jeg rundt feilmeldingene pluss da gikk det kjapt og sette sammen til større hele klipp. Høres jo tullete ut men det fungerte :\

Dropper og jobbe i Flash da det tydeligvis er mer stress. Har jobbet med Final Cut før og tror vel det vil fungere bedre som du sier. Syns ImageReady gjorde det lett og stable på bilder og velge tidsrammer. Kan også exportere i Quicktime så da kan jeg jo bare importere inn i et videoredigeringsprogram.

 

Ser nå at jeg har gjort mye mer arbeid enn nødvendig men skylder på feilmeldingene som har stressa meg mye. Har ikke så god tid på meg på prosjektet så masse feilmeldinger hjelper ikke akkurat på... :p

 

Videoen skal bli vist på en tv antar jeg. Så da croper jeg bildene enda mer da det ikke er vits med 1200x900.

 

Takk for info :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jau, var endel tull i starten men fant frem til et program som heter AnimatorDV. Aller beste er å koble til et videokamera og bruke et program som feks AnimatorDV. Men jeg hadde bare tilgang på fotokamera. Brukte litt ImageReady for å stokke på bildeserier og ordne på frames. Gjorde det om til film i AnimatorDV etterpå. Funka ganske så bra.

Endret av Skinnhesten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...