Gå til innhold

FOS BS 09 Kjevik


xcitu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjør jo det. Er ikke i militæret nå og har ikke vært det.

 

Følger med 1 brev der det står at jeg har søkt "Pri 1: HBS/BS alle linjer, kjevik", pluss at jeg mangler/må sende "Egenerklæring Helse og Karakterutskrift".

 

Så er det selve søknaden, en slags kopi av den jeg sendte på nettet, der en del er utfylt fra før, men jeg må fylle inn noe nytt som foresattes navn, hobbyer, osv., pluss en liste med 6 punkter som jeg MÅ sende med (selv om disse punktene ikke er nevnt i brevet som ting jeg må sende... rart), blandt annet bekreftelse på fødselsnummer.

 

I tillegg er egenerklæring for helse, et skjema fra Forsvarets Sanitet som er kopiert i en forkastelig kvalitet som så vidt er lesbar. Denne er ganske lik den man får i forkant av sesjon. På dette arket står også "Hvilken stilling søker du" og det jeg nevnte i forrige post.

 

Og til slutt er det et ark det det står at jeg må være ærlig og utfyllende osv.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har vært på akkurat det dere skal gjennom. Har ikke tenkt til å legge ut om alt dere skal fordi det er mer spennende å komme og ikke vite helt hva man skal. Men det jeg kan si er det viktigste med tanke på forberedelser er å kunne gå lenge med vond sekk som gnager veldig mot skuldrene, klare seg på lite mat og å være forberedt på kulde/nedkjøling. Dere skal antakeligvis gå med Ludvig sekken og en ting jeg fant ut var veldig smart på de lange marsjene var å ta en rem eller et tau som jeg fant ett eller annet sted og binde denne fast i ludvigen og ha rundt livet for å bære mer av vekten fra sekken med kroppen og ikek skuldrene. Akkurat som det er på moderne tursekker etc.

 

Lurer dere på noe konkret så bare spør i denne tråden.

Lenke til kommentar
Du sier at det viktigste med tanke på forberedelser å gåing med sekk. Hvor lenge er det snakk om ca? Er det ikke like viktig å terpe på kravene?

 

Hvis du sliter med å klare kravene på push, sit-ups etc. så har du ikke noe der å gjøre. Kravene er veldig lave, men husk at teknikken skal være prikkfri.

 

For å si det sånn så må du forberede deg på mye gåing. Og det som kanskje er aller viktigst er å ha motivasjon og vilje selv om man er ekstremt sliten og trøtt.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar

Har også søkt BS til sommeren, og har heller ikke mottatt noe inkalling enda. Har fått alle de andre brevene, ringte 03003 for to uker siden, og de sa jeg ville få brevet iløpet av forrige uke :$ Der sto jeg i piss-regn hver dag og ventet i timesvis fra klokken 3 om morgenen på postmannen, bare for å gå skuffet hjem igjen, og si at "jaja, det kommer nok imorgen". Huff og huff. Ringer dem igjen imorgen når det ikke er helligdag...

 

Men hva er det folk har søkt da? Selv søkte jeg CC LCHR som førstevalg. Har vært inne til førstgangstjeneste som CM LCHR allerede og fikk mersmak, var et par tøffe øvelser, men i ettertid har jeg nesten begynt å savne det...

Lenke til kommentar
Du sier at det viktigste med tanke på forberedelser å gåing med sekk. Hvor lenge er det snakk om ca? Er det ikke like viktig å terpe på kravene?

 

Hvis du sliter med å klare kravene på push, sit-ups etc. så har du ikke noe der å gjøre.

Neivel? Det aller, aller viktigste for en sersjant/kvartermester er selvfølgelig at han/hun løper veldig raskt og tar masse pushups.

Lenke til kommentar

Leser dere i det hele tatt det jeg skriver?

 

Jeg har hele tiden sagt at det viktigste med tanke på forberedelser til opptaket er å kunne gå lenge med vond sekk og å tåle å være våt/kald/sulten etc uten å miste all motivasjon.

 

Jeg skriver også at det ikke er noe vits å møte på opptaket hvis du har problemer med å klare de fysiske opptakskravene. Ikke fordi det er så sinnsykt viktig å kunne ta push-ups når du skal bli sersjant, men fordi det er jævlig kjipt å møte opp på Kjevik for så å bli sendt hjem på dag 3 fordi du dreit deg ut på de fysiske opptaksprøvene. Og ja, det er flere som faktisk ryker på dette selv om kravene står klart og tydelig på hjemmesiden til forsvaret.

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Leser dere i det hele tatt det jeg skriver?

 

Jeg har hele tiden sagt at det viktigste med tanke på forberedelser til opptaket er å kunne gå lenge med vond sekk og å tåle å være våt/kald/sulten etc uten å miste all motivasjon.

 

Jeg skriver også at det ikke er noe vits å møte på opptaket hvis du har problemer med å klare de fysiske opptakskravene. Ikke fordi det er så sinnsykt viktig å kunne ta push-ups når du skal bli sersjant, men fordi det er jævlig kjipt å møte opp på Kjevik for så å bli sendt hjem på dag 3 fordi du dreit deg ut på de fysiske opptaksprøvene. Og ja, det er flere som faktisk ryker på dette selv om kravene står klart og tydelig på hjemmesiden til forsvaret.

 

Må si meg enig. Jeg var på opptaket (og ble tatt opp) sommeren 2006. De var svært mange som hadde forbredt seg dårlig og ble kastet ut tidlig pga at de ikke bestod de fysiske testene. Ellers er teknikken svært viktig! De push ups, hang ups og sit ups som blir gjort feil, telles ikke! Dette tapper deg for krefter gangske fort!

 

Ellers vil nok uken dere skal gå i skogen være det største sjokket for de av dere som ikke har vært inne til førstegangstjeneste. Men her er det bare å tenke positivt og beholde roen, så vil det gå mye lettere! :) Etter endt BS vil dere se tilbake på opptaket som småtterier! :)

 

En annen ting jeg tror dere vil tjene på under opptaket er holdninger. Ikke vær den som stikker seg frem hele tiden og hele tiden skal prate og vise seg frem, men vær heller ikke den som trekker seg helt tilbake. Vær midt i mellom. Ellers er det viktig at du viser omsorg og sammarbeidsvilje med laget du skal tilbringe en uke i felt med. Hjelper ikke om du er sterk og klar og har gode ferdigheter om du glemmer å ta hånd om laget ditt!

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I skrivet om FOS 09 som jeg har fått står det at man må ha med seg et armbåndsur av rimelig type. Er det bare fordi vi ikke får ha med mobil i felten (slik jeg har skjønt)? :hmm:

 

Er det noen som har anbefalinger til en rimelig klokke jeg kan kjøpe? Bør jeg gå for en digital eller analog modell?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...