Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til Engelsk tentamen! "Personal Values"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tokler det som "hvordan formes verdisynet ditt"?

 

Jeg ville da tenkt på slike ting som:

-Familie og foreldres meniger og verdier. Dersom du kommer fra en svært religiøs familie kan det være at dette er verdier du føler er viktige.

-Kommer du fra en støttende familie kan familieverdier være viktig for deg, mens om du er "løsrevet" fra familien kan venner være noe du setter mer pris på.

-Dersom miljøet ditt legger opp til statusjag kan penger, rike bekjente osv være viktig for deg. Miljøet er med på å forme verdiene våre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ihvertfall trukket inn hvordan media (bevist?) former verdiene våre og vårt syn på omverden.

 

For de fleste av oss er ALT det vi tror om omverden basert på overskrifter fra Dagbladet, VG og Aftenposten, noe som igjen er med på å forme verdiene våre.

 

Et eksempel (sier ikke at akkurat denne saken har forandret hele Norges befolknings verdier) er den amerikanske valgkampen der mange av de norske avisene hadde en ganske så ensidig og positiv dekning av Obama, mens Mccain sjeldent ble omtalt. Og når han slapp til var det ofte pga noe negativt han hadde gjort.

 

Eller hvordan Hollywood har fortalt oss hvordan vi skal dra damer; selg sjela di, doner den til jenta, selg huset ditt, og kjøp diamanter for alle penga og følg etter henne og gjør alt for henne.

 

Hvordan tror du det var i USA under den kalde krigen? Tror du at innbyggerne fikk et godt bilde av resten av verden igjennom media, og en god og rettferdig presentasjon av det kommunistiske alternativet i øst?

 

Eller Ali Farah saken, der omtrent hele Norge etterhvert skulle lynsje en stakkars sjåfør som ikke fikk forsvart seg i media før lang tid etter den aktuelle hendelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vi fikk vite på skolen idag at oppgave 1 ikke blir tellende. :thumbdown: Lærerne hadde funnet ut at sensorveiledningen lå på nettet, og de hadde tilogmed vært inne på "diskusjonsforum" å sett at noen hadde tipsa flere om den :p Viss det var her på diskusjon.no de var er det liitt ubeleilig at jeg kaller meg SogndalRep, mtp at jeg faktisk bor i Sogndal :p

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...