Gå til innhold

Obskurt tv-motiv søkes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg beveger meg i grenseland for hva som hører hjemme i dette forumet her nå, og jeg sliter med å sette ord på hva jeg leter etter, men bær med meg :)

Utenom NRKs sendeskjema så pleide det å være - kan være sånn fremdeles for alt jeg vet - et "pausebilde" eller noe slikt som fylte skjermen. Det var en slags sirkel med mange felt i forskjellige farger og tall og greier. Som sagt, vanskelig å forklare, heh. Noen som skjønner hva jeg snakker om og har et .jpg eller lignende av dette motivet?

Takk for hjelp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du mener "prøvebilde", det som NRK sendte hver natt sammen med en pipelyd hver natt da jeg var liten? Wikipedia har det.

Philips_PM5544.gif

engelsk heter der tydeligvis test card, der finner man flere, bl.a. i 16:9 1920*1080:

PM5644-1920x1080.gif

Endret av Svinks
Skrevet (endret)

Meningen med prøvebilde - med pipelyd - på DVD er nostalgi:

For oss som savner det gode, gamle prøvebildet fra NRK!

...

La fjernsynsapparatet vise prøvebildet slik det var før i tiden,

det genuine prøvebildet med 810 Hz pipetone!

NRK hadde også "pausefisk" for ennå lenger siden. De satt kameraet på et akvarium innimellom sendingene. De som husker og savner det får kjøpt akvarium-DVD på Clas Ohlson. Selv kunne jeg godt tenkt meg en DVD med ikke bare prøvebilde, men gamle TV-klokker og Dagsrevy-vignetter. Og "teknisk-feil"-stjerna. Ja, mye av det finnes på nett, men en DVD hadde også gjort seg.

Endret av Svinks
Skrevet
Meningen med prøvebilde - med pipelyd - på DVD er nostalgi:
For oss som savner det gode, gamle prøvebildet fra NRK!

...

La fjernsynsapparatet vise prøvebildet slik det var før i tiden,

det genuine prøvebildet med 810 Hz pipetone!

NRK hadde også "pausefisk" for ennå lenger siden. De satt kameraet på et akvarium innimellom sendingene. De som husker og savner det får kjøpt akvarium-DVD på Clas Ohlson. Selv kunne jeg godt tenkt meg en DVD med ikke bare prøvebilde, men gamle TV-klokker og Dagsrevy-vignetter. Og "teknisk-feil"-stjerna. Ja, mye av det finnes på nett, men en DVD hadde også gjort seg.

Det er da å noe å savne, men vi er vel forskjellige :p

Skrevet (endret)

Alt det nevnte er kulturhistorie.

Men den egentlig meningen med prøvebilde var vel

1: å kalibrere kamera og sende-utstyr

2: å ha et bilde (og lyd) å søke etter når man skulle stille inn kanaler på et TV-apparat på dagtid når det ikke var TV-sendinger

3: kalibrere TV-apparatet, ikke minst sjekke at bildet traff rett, hadde riktige proporsjoner og rette linjer på CRT-skjermer

4: i riktig gammel tid, ha noe som man kunne ha på skjermen mens man varmet opp apparatet før kveldingens sendinger begynte.

Endret av Svinks
Skrevet
4: i riktig gammel tid, ha noe som man kunne ha på skjermen mens man varmet opp apparatet før kveldingens sendinger begynte.

Hva, måtte man varme opp tven før i tiden? :p

Skrevet

Det var før min tid:

1937 saw the beginning of the BBC Tuning Signal. This was used to identify the station, and provide something for viewers to look at whilst waiting for the equipment to warm up. It was usually a simple pattern, which aided the viewer whilst adjusting the numerous knobs that controlled all of the fine tuning on their sets. Not that there were many viewers in 1937, it is estimated that only a few hundred people received these early transmissions.

Fra http://www.meldrum.co.uk/mhp/testcard/history.html

Skrevet

Det var før min tid:

1937 saw the beginning of the BBC Tuning Signal. This was used to identify the station, and provide something for viewers to look at whilst waiting for the equipment to warm up. It was usually a simple pattern, which aided the viewer whilst adjusting the numerous knobs that controlled all of the fine tuning on their sets. Not that there were many viewers in 1937, it is estimated that only a few hundred people received these early transmissions.

Fra http://www.meldrum.co.uk/mhp/testcard/history.html

Ja ja, glad teknologien har gått fremover :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...