Gå til innhold

8kps????


Anbefalte innlegg

Quote:


(som jeg _vet_ at har peiling. Han har vært crew på TG, har en modda stressless osv) hvor han hadde oppnådd 70kB/s på en enkel ISDN kanal. Hvordan skal man ellers forklare at 70MB kommer ned på noen få minutt? Fila var
ikke
cacha.


 

Han har modda en stressless hvordan....?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-01-22 12:06, Rocket skrev:


Han har modda en stressless hvordan....?



 

Han har modda en stressless slik at uansett hvilken stilling han sitter i så har han en tastatur og musehylle i passende stilling. Det gjør at du kan ligge eller sitte oppreist og dille med PC-en på en bekvem måte.

 

En cola holder er selvsagt et must på høyre side av stolen(montert på stolen).

 

Rett og slett en fantastisk god stol

 

Quote:


8000 B/s = 7,8125kB/s


Altså, teoretisk max download er ca 7,8kB/s... punktum.


 

Feil. 8000B = 8KB. Når vi snakker om overføringshastigheter er 1KB = 1000B og ikke 1024B.

 

btw. noen som vet hva som er den begrensende faktoren for isdn?

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-22 17:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Feil. 8000B = 8KB. Når vi snakker om overføringshastigheter er 1KB = 1000B og ikke 1024B.


 

Nei, det kan diskuteres hvorvidt en kilobit er 1000 eller 1024 bit, men en kilobyte er og har alltid vert 1024 byte.

 

Overføringshastigheten for ISDN er 64kbps fordi den er tilpasset 8bits/8kHz pcm-lyd som er kvaliteten på stemmene som overføres, der har man sagt at 64000 = 64k, men det gjelder ikke lenger enn dertil.

 

Det er en vanlig misforståelse at ISDN ble utviklet for data/digital fax, men dette ikke tilfelle i det heletatt.

 

ISDN var ment som en forbedring av lydkvaliteten på vanlig telefoni, spesielt i frankrike og spania var kvaliteten på det offentlige telenettet (PTSN) svært dårlig på slutten av 80-tallet.

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-01-22 18:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-22 18:16, MailMan13 skrev:


Nei, det kan diskuteres hvorvidt en kilo
bit
er 1000 eller 1024 bit, men en kilobyte er og har alltid vert 1024 byte.


 

Alt kan diskuteres og en diskusjon er mange personer som krangler i mange posts og til slutt vinner Anders N Leipsland :razz: let's go:

 

Når vi snakker om overføringshastigheter så bruker vi desimalsystemet og ikke det binære tallsystemet. Derfor er 1 kilobyte = 1000 byte. 1MB = 1000Kilobyte osv.

 

Kilde:

http://www.speedguide.net/Cable_modems/bandwidth.shtml

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-22 19:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Anders Leipsland:

Feil. 8000B = 8KB. Når vi snakker om overføringshastigheter er 1KB = 1000B og ikke 1024B.


 

Quote:


Anders Leipsland:

Når vi snakker om overføringshastigheter så bruker vi desimalsystemet og ikke det binære tallsystemet. Derfor er 1 kilobyte = 1000 byte. 1MB = 1000Kilobyte osv.


 

Du har totalt misforstått byte og bits.

Quote:


Sakset fra linken din:

1 bit (B) = 0 or 1 = one binary digit

1 kilobit ( kb) = 10^3 bits = 1,000 bits

1 Megabit (Mb) = 10^6 bits = 1,000,000 bits

1 Gigabit (Gb) = 10^9 bits = 1,000,000,000 bits


 

Da legger jeg til:

1 _byte_ = 8 bit

1 kilo_byte_ = 1024 _bits_

1 Mega_byte_ = 1048576 _bits_

osv....

 

Altså kilobyte er IKKE kilobit!!!

 

Det du, Anders, legger deg opp i, er at det ikke er "standardisert" hvordan bits (B) og bytes (B) skrives med liten eller stor bokstav.

Lenke til kommentar

Quote:


Du har totalt misforstått byte og bits.


 

Nope, jeg har ikke misfortstått noe. Jeg har 100% rett. Vi har tatt denne diskusjonen mange ganger på forumet her og fasiten er at dersom det er snakk om overføringshastigheter så bruker man desimalsystemet og dermed står K for 1000 og ikke for 1024.

 

Quote:


Det du, Anders, legger deg opp i, er at det ikke er "standardisert" hvordan bits (B) og bytes (B) skrives med liten eller stor bokstav.


 

Nei, det jeg legger meg opp i er at når man snakker om størrelse på harddisker og overføringshastigheter så bruker 1 kilobyte = 1000 bytes.

 

Sakser fra speedguide

Quote:


When used to describe Data Transfer Rate, bits/bytes are calculated as in the metric system


 

og så sakser vi fra pcworld.no

 

Quote:


Snakker man om overføringshastighet eller kapasiteten til en harddisk el.l. er en MB det samme som 1 million bytes


 

og så sakser vi fra IT avisen

 

Quote:


Nå bruker vi i stedet kilo = 1000, som er det riktige når det gjelder hastighetsmålinger


 

Quote:


Da legger jeg til:

1 _byte_ = 8 bit

1 kilo_byte_ = 1024 _bits_

1 Mega_byte_ = 1048576 _bits_

osv....


 

Vel her har du jo helt klart bomma. 1 kilobyte er ikke under noen omstendigheter 1024 bits. 1 kilobyte er derimot lik 1024 bytes dersom vi snakker om datalagring som f.eks RAM.

 

 

Men det er egentlig det samme om vi snakker om bits eller bytes(det relevante er hva K'en står for). I alle tilfeller er 1byte = 8 bit, men K'en står ikke alltid for 1024.

 

Quote:


Uansett... Jeg har sendt mail til Telenor for å høre hva som kan forårsake en kontinuerlig hastighet på ISDN langt over hva spesifikasjonene egentlig tilsier. Får se hvor mange dager det tar, så kan jeg komme tilbake med et "svar".


 

Skal bli spennende å høre. Selv fatter jeg ikke bæret av hvorfor så mange rapporterer om ISDN hastigheter langt over 64kbps. Var mye enklere da jeg kategorisk avviste at noe sånnt var mulig :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-01-22 20:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:


borre skrev (2002-01-22 19:38):


Da legger jeg til:

1 _byte_ = 8 bit

1 kilo_byte_ = 1024 _bits_

1 Mega_byte_ = 1048576 _bits_

osv....


Altså kilobyte er IKKE kilobit!!!


hmmm, jeg går ut fra at du snakker litt rundt deg selv akkurat nå.

 

Første linje er riktig.

Andre linje glemmer du faktor 8 (kilo erstattes med 1024 og 1byte = 8bit) 1 kilo_byte_ = 1024*8_bits_

samme med linje 3.

Går ut fra at du mente å skrive byte på høyre side også.

 

Quote:


Det du, Anders, legger deg opp i, er at det ikke er "standardisert" hvordan bits (B) og bytes (B) skrives med liten eller stor bokstav.


 

Det er vel standardisert. det er bare at det er så mange mensker som prater om bits og bytes yten å vite at man skal skille mellom stor og liten bokstav. Det som ikke er standardisert er bruken av binær-tallsystem og decimal-tallsystemet. Men det blir, som bemerket tidligere i tråden, gjennomført brukt decimal for overføringshastigheter og binær for lager kapasiteter. Det er egentlig veldig logisk hvis man har regnet mye på de forskelige egenskapene.

Lenke til kommentar

Quote:


[LOST]Snik skrev (2002-01-22 20:13):


k = 10^3

Ki = 2^10





 

Siden du refererer til er fra en amerikansk undervisnings instutisjon, og amerikanerene er kjent for å skulle ha sine egene standarder i den digitale verden. Jeg har holdt på med digital elektronikk i 6 år nå og det er fakrisk første gangen jeg har sett Ki. Jeg har aldri sett det brukt aktivt i faglitteratur eller artikler.

 

Derimot skiller man på betydningen av k utfra om det er snakk om overføringshastigheter eller lagrings kapasitet. Overførings hastigheter bruker decimal (k = 10^3) siden denne gjerne er nært knyttet til en klokke og frekvenser ikke er bundet opp i den digital verden. Lagerkapasiteter bruker binær (k = 2^10 = 1024) fordi i et minne må blokkene adresseres. Siden adressen er et binært tall er det logisk å ha Størrelsen på minnet "går opp" i adresserings kapasiteten.

Lenke til kommentar

Litt ISDN:

Første utkast frå ITU (den gongen CCITT) i 1984.

Standardisert ca. 1991 i USA

Europeisk standard forskjellig frå USA.

 

160kbps (2x64+2x16 til signalering).

På den tida var dette det meste ein kunne trykke gjennom eksisterande kopparkabel.

 

 

http://www.xircom.com/cda/page/0,1298,0-0-...1_1-333,00.html

http://www.ralphb.net/ISDN/history.html

 

Eg håpar verkeleg at Telenor har ei god forklaring på den høge overføringshastigheita, for i følge standarden vil det neppe vere mogleg.

For å oppnå slik fart må ein enten bruke høgare frekvensar, noko som vil vere begrensa av filtre og slikt i ISDN-boksen, eller så må ein ta i bruk andre typar koding, som mangenivå-QAM(slik som i ADSL), men boksen har neppe innebygde tabellar for å dekode slike.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-22 20:27, Xell skrev:


Siden du refererer til er fra en amerikansk undervisnings instutisjon, og amerikanerene er kjent for å skulle ha sine egene standarder i den digitale verden. Jeg har holdt på med digital elektronikk i 6 år nå og det er fakrisk første gangen jeg har sett Ki. Jeg har aldri sett det brukt aktivt i faglitteratur eller artikler.



 

Litt fleire referansar er vel på sin plass.

 

"In December 1998 the International Electrotechnical Commission (IEC) approved a new IEC International Standard. Instead of using the metric prefixes for multiples in binary code, the new IEC standard invented specific prefixes for binary multiples made up of only the first two letters of the metric prefixes and adding the first two letters of the word "binary". Thus, for instance, instead of Kilobyte (KB) or Gigabyte (GB), the new terms would be kibibyte (KiB) or gibibyte (GiB)."

http://www.romulus2.com/articles/guides/mi...bitsbytes.shtml

 

http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

http://eies.njit.edu/~walsh/powers/newstd.html

 

Det er riktignok ikkje ein del av SI-systemet, men det er støtta av IEC og IEEE, og dessutan til behandling i ISO.

 

Du har rett i at det er (veldig)lite brukt, men som vi ser av denne tråden her og ein del tidlegare tråder så er det verkeleg bruk for dette.

Og eg ser ingen grunn til ikkje å kjempe for å få dette til å bli meir brukt :smile:

Lenke til kommentar

Vel, alle her inne har rett i en ting, og det er at det er 1024byte i en 1megabyte, den er greit, sant.

 

Når vi snakker overføring, tar vi utgangspunkt i en byte, som er 8 bit, det er alle enig i, en byte kalles også for et word. 16byte er ett såkalt double Word. Vel, til saken.

 

En ISDN-Linje har mulighet for 64kilobit overføring, her er det mange som missforstår ord som kbit og kbyte, respektivt kilobit og kilobyte, her er det forviringen starter, det er en viss sammenheng mellom kilobit og kilobyte, det ene er faktisk 8 ganger mer en det andre, som gir dette forholdet:

 

1kbit er 1000bit fordi her er det snakk om 1000bit, ikke 1000 byte. Dette er det metriske tallsystemet, eller også 10-tallsystemet.

 

1kbyte er ikke 1000byte, fordi her er snakk om byte, en kilobyte er 1024byte, dette er alle enig i, right. Når du snakker byte, snakker du i binært tall-system, ikke metrisk, det er derfor 1000 er 1024 i det binære tallsystemet.2^10 er 1024...

 

Hvis du nå tar de 64000bit du kan overføre over ISDN, og deler på en byte, som er 8, får du 8KiloByte...eller 8Kb...Hvis en tar utgangspunkt i en linje, dobbel blir selvsagt dobbelt så mye, altså 16, men det er logisk....

 

1000 bit skrives 1kb, mens 1024byte er 1Kb....

 

Håper dette var forståelig. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-25 12:27, Beemer skrev:


Vel, alle her inne har rett i en ting, og det er at det er 1024byte i en 1megabyte, den er greit, sant.



 

Quote:

Når du snakker byte, snakker du i binært tall-system,


 

Ikke dersom du snakker om overføringshastighet og lagringskapasitet på harddisker

 

Quote:

Hvis du nå tar de 64000bit du kan overføre over ISDN, og deler på en byte, som er 8, får du 8KiloByte...eller 8Kb.


 

bruk stor B når du snakker om byte og liten b for bit. 8B = 8byte. 8b = 8 bit.

 

Quote:


Du har rett i at det er (veldig)lite brukt, men som vi ser av denne tråden her og ein del tidlegare tråder så er det verkeleg bruk for dette.

Og eg ser ingen grunn til ikkje å kjempe for å få dette til å bli meir brukt


 

Kunne ikke vært mer enig! IEC standarden burde vært brukt mye mer.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-22 19:24, borre skrev:

Uansett... Jeg har sendt mail til Telenor for å høre hva som kan forårsake en kontinuerlig hastighet på ISDN langt over hva spesifikasjonene egentlig tilsier. Får se hvor mange dager det tar, så kan jeg komme tilbake med et "svar".


 

Har nå fått svar fra Telenor Kundeservice:

 

Quote:


Det er ikke mulig med de hastighetene du beskriver på ISDN enten med

dobbel eller enkel linje. Du klarer 14-16 kbps med dobbel ISDN, ikke

mer.

Det er noe som heter isdn-komprimering. Denne fungerer best på sider med

tekst, ikke med bilder. Du vil kunne oppleve en kjappere nedlasting av

sider med denne teknologien, men dette har ikke noen betydning som er

noe på vanlig nedlasting av filer/musikk og liknende.


Men, på ADSL er dette fullt mulig. På en ADSL-linje med 704/128 vil du

kunne laste ned med 70-80 kbps.



Håper dette var til hjelp for deg.


Grunnet overhead på 10-15% i teknologien som brukes sammen med ADSL

vil du ikke kunne fylle ADSL-forbindelsen helt opp med datatrafikk.


For å regne ut hvor mange bytes du kan forvente å kunne overføre blir

det enkleste å dele bithastighet for din abonnementstype på 10. En

forbindelse på 1024 kilobit per sekund vil altså kunne overføre

omtrent 102 kilobyte per sekund med data.


Hvor god utnyttelse man får av sin ADSL-forbindelse avhenger også av

typen data som overføres, og vil derfor alltid variere noe.


Hvis du ønsker å lese mer om den tekniske årsaken til at det er slik

kan du se under.



- En grundigere beskrivelse av overhead og ADSL -


For å angi hvor fort to datamaskiner klarer å kommunisere brukes

betegnelsen bit per sekund (bps). Bit står for BInary digiT, som betyr

binært tall, det vil si: en numerisk verdi som kan ha én av to verdier,

som regel 0 eller 1.


Bokstaver og tegn lagres i serier på åtte bit. 01000001 tilsvarer for

eksempel en stor A, mens 01100001 tilsvarer en liten a. Man behøver

serier på åtte bit for å kunne ha nok kombinasjoner (256) til tegnene på

et vanlig tastatur. Bit i serier på åtte er så grunnleggende viktig i

datamaskinen at det har fått et eget navn, - byte, som kommer av BinarY

digiT Eight. Det krever altså tre byte data (eller 24 bit) når du

skriver ordet HEI på tastaturet.


Når datamaskiner kommuniserer på Internett (med bit) kan ikke alt være

innhold. En del av kommunikasjonen i form av bit brukes til å addressere

datamengdene, be om tilbakemelding på om innholdet har kommet trygt frem

osv. Dette gjør at man ikke automatisk kan regne om og si at en

ISDN-forbindelse skal kunne _overføre_ 8 byte per sekund, selv om

kommunikasjonshastigheten er 64 bit per sekund.


Derfor oppgir man kommunikasjonshastighet mellom datamaskiner som bit,

og datamengde som byte.


Data over Internett sendes samlet i IP-pakker (IP står for Internet

Protocol). Disse datapakkene varierer i størrelse etter hva type data

som overføres, og kan være mellom 1 og 1500 byte store. For at det

skal være mulig å overføre store datamengder samtidig, slik som for våre

ADSL-kunder, har vi valgt å bruke en overføringsteknologi i vårt nett

som kalles ATM (Asynchronous Transfer Mode). ATM legger IP-pakkene i

celler, og sender de videre i nettverket. ATM-celler har i motsetning

til IP-pakker en fast størrelse.


En ATM celle er 53 byte stor, og har plass til 48 byte med data. De 5

bytene som ikke er databærende er det som kalles header (inneholder

informasjon om pakken, dvs. hvor den skal, hvor den kommer fra osv.).

Her ser vi at ca. 10% av kommunikasjonshastigheten går med til andre

ting enn rent innhold. Dette kalles protokolloverhead. ATM er

forresten en av de mest brukte teknologiene for

høyhastighets-overføring av data.


Dersom man for eksempel sender mange små IP-pakker av en størrelse på 50

byte (ATM-celler kan bære 48), vil annenhver ATM celle kun inneholde 2

byte med data, og dermed vil faktisk hastighet være redusert med over

50%. Dette gjør at trafikkmønsteret til brukeren er med på å avgjøre

hvor stor hastighet man oppnår.


I tillegg kommer det noe overhead av kommunikasjonsprotokollene

TCP/IP, HTTP/FTP, samt Ethernet.


Vi har altså minst 10% overhead ved bruk av ADSL, i snitt regner man

15%, og i tenkte tilfeller kan den bli over 50%.


Siden IP-pakker hele tiden varierer i størrelse vil også graden av

overhead variere.


Lenke til kommentar

Ok, Anders...

 

På hardisker er en megabyte bestemt av produsenten, om de vil bruke 1000 eller 1024...

Det finnes mange produsenter som ikke omtaler 1Mb som 1000, men som 1024, som er den eneste korrekte størrelsen på 1MB...

 

Overføring på disk:

Vel, her snakker vi også om hva produsenten oppgir, som regel står det i manualen til disken hva som er målet for en 1MB...Forøvrig er ATA33, ATA66, ATA100 og ATA133 mål på båndbredde, ikke antall megabyte per sekund.

 

Hvis du har en ATA100 disk, kan du overføre cirka 20-40MB per sekund, sånn ca. Har du to disker i RAID, får du 80, og da er du allerede på kanten av hva IDE-kontrolleren klarer i dag. Når Serial-ATA kommer, vil ytelsene bli mange-dobblet, se bare på ytelsen til Serial-ATA400, som kommer. 400MB Båndbredde.

 

Finnes ingen disk i dag som klarer slike mengder, selv ikke i SCSI-verdenen. Men sammler du flere disker, vil du kunne oppnå maskimal ytelse, altså de 400MB jeg starta med...

 

Men hva som er målet for 1MB er fullt og helt bestemt av produsenten. Det går ikke ann å si at "1Byte er 8bit"-regelen ikke gjelder for overføring fra HDD, for det gjør den absolutt. Av den samme grunnen, finnes det ingen disk, som i formatert tilstand er den størrelsen som produsenten oppgir. En disk på 80GB, er i virkeligheten kun 80000MB/1024=78125MB...

 

Så du skjønner, regelen gjelder uansett, en Byte er 8 bit, uansett hvordan du snur og vender på det.

 

Årsak 2: Vår digitale verden består av verdier som er definert logisk 1 og logisk 0, hennholdsvis +5 Volt og 0volt, hvis man bruker TTL-kretser.

 

Ellers blir den høyeste spenningen spenningen definert som 1 og den laveste som 0, for å få med evnt. avik, kan man si at vi operer innfor 10-15% av høyeste og laveste verdi.

Dvs. at logisk 1 er kanskje 1,5 volt +/- 10-15%, Logisk null defineres til, tja, la si 0.1 Volt +/- 10-15%.

 

Siden all data-overføring er 1 og 0 satt i system, så må alle tall i data-verdenen ta utgangspunkt i at det er 8 bit i en Byte. Rein skjær logikk, hvis man gidder å tenke lengere enn at 1000 er 1000. Det er ikke slik i en datamaskin, den operer kun på binært nivå.

 

Det finnes ikke 10 eller Hexa-desimale tall i PC-en. Hexadesimaler og 10tall-system brukes for at folk lettere skal kunne jobbe med programmer. Men prosessoren og alt annet jobber binært, samme hva som skjer ellers.

 

Tilslutt:

All overføring og all lagring skjer med tanke på logisk 1 og logisk 0, som satt i system gir en bit, 8Byte, 1MByte, 1GByte osv.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-30 14:34, Beemer skrev:


Så du skjønner, regelen gjelder uansett, en Byte er 8 bit, uansett hvordan du snur og vender på det.



 

Jeg har aldri påstått noe annet heller.

 

Spørsmålet er kan 1MB være lik en million byte? Svaret er ja og det har jeg faktisk dokumentert ved hjelp av PC World Norge's nettsider. Jeg har også via IT Avisen's website dokumentert at kilo = 1000 når vi snakker om overføringshastigheter. Den dokumentasjonen holder for meg og inntil jeg ser en bedre kilde som sier at dette er feil så forholder jeg meg til at dette er helt korrekt

Lenke til kommentar

Som alle veit har Telenor og flere starta med såkalt bredbånd, de har f.eks en hastighet på:

 

384kbps

704kbps

1024kbps

2048kbps

 

Her har faktisk Telenor satt k til 1000, det ser du hvis du går tallene etter sømmen, da ser du faktisk et det må være 1000 for hver k, ganske enkel fordi at det ikke stemmer ellers, hvis du ser på utregninga under, er faktisk alle tallene som Telenor har oppgitt, oppgitt i hele 1000, dermed stemmer faktisk det du skrev. k er 1000 i overførings-sammenheng....Trodde det ikke før jeg plukket tallene fra hverandre, og så sammenhengen.

 

Ekspempel 1:

 

384kbps/8=48Kbps

704kbps/8=88Kbps

1024kbps/8=128Kbps

2048kbps/8=256Kbps

 

Dette er den reele hastigheten som du teoretisk sett kan få med Telenors ADSL, hvis du ser bort fra de 10-15% du kan miste...Merkelig at man skal drive med slikt...Sikkert fordi det skal bli enklere å regne med tallene, for faktum er at det brukes jo 1000 som utgangspunkt i alle tilfeller der det snakkes om overføring...Et Eksempel:

 

Eksempel 2:

1mbit/8 =125 Kb =0,125 MBps

10mbit/8 =1250 Kb =1,250 MBps

100mbit/8 = 12500 Kb =12,50 MBps

1000mbit/8= 125000 Kb =125,00 MBps

 

Ser du sammenhengen nå? Det viser seg at vi hadde litt rett begge to...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...