Gå til innhold

To disker blir til en?


Anbefalte innlegg

Hei hå ;)

Jeg har nettopp kjøpt meg to stk 1tb harddisker. Jeg setter dem inn i maskinen og booter opp, og de blir vist som en stor (2tb) disk i windows. Jeg vil ha dem som to nye 1 tb disker. Men får ikke dette helt til, kan jeg få noen gode tips av dere. Tenker at dette har noe med raid oppsettet og gjøre. Men det har jeg ikke tenkt å kjøre.

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du tenker nok på RAID 3.

Hvis du ser nærmere på siden du refererte til, trengs det tre disker for å få til RAID3. Trådstarter har to disker.

 

Tenker at dette har noe med raid oppsettet og gjøre. Men det har jeg ikke tenkt å kjøre.

Har du gjort noe spesielt utenom å koble diskene til en kontroller? RAID konfigureres ikke av seg selv. Det mange praktiske grunner til dette :)

Hvor er diskene tilkoblet; på hovedkortet eller en dedikert kontroller? Og hva heter kortet?

Lenke til kommentar
Du tenker nok på RAID 3.

Hvis du ser nærmere på siden du refererte til, trengs det tre disker for å få til RAID3. Trådstarter har to disker.

 

Tenker at dette har noe med raid oppsettet og gjøre. Men det har jeg ikke tenkt å kjøre.

Har du gjort noe spesielt utenom å koble diskene til en kontroller? RAID konfigureres ikke av seg selv. Det mange praktiske grunner til dette :)

Hvor er diskene tilkoblet; på hovedkortet eller en dedikert kontroller? Og hva heter kortet?

 

Joda, RAID konfigurerer seg selv på enkelte ASUS hovedkort dessverre.

Antar du har koblet de på 2x ekstra SATA portene på ett ASUS HK som er farget røde eller svarte?

I så fall er det ikke rart, kan ikke si deg hvordan du skal få disse til å funke som vanlige SATA porter uten RAID automatikken som ASUS har kallt EZ Backup for RAID 1 for eksempel.

Du må ta en titt i BIOS i allefall og muligens manualen også.

Lenke til kommentar

007CD har jo rett i det han sier da, men det kommer an på hvilke porter du kobler diskene til. Har selv et Asus P5Q Deluxe kort, og EZ Backup portene er oransje og hvite på mitt kort mener jeg å huske.

Kobler du diskene dine til de røde SATA portene, er de satt opp som standard IDE porter. Men har du koblet diskene dine til de oransje og hvite portene, dukker diskene opp som RAID0 disker for EZ Backup er konfigurert som RAID0 som default, tror jeg da, altså får du de to diskene dine som en disk på 2 TB.

 

Sjekk hvilke porter du har koblet opp diskene til.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...