Gå til innhold

Ustabil PC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei maskin basert på Abit KR7A-133, Athlon XP1700+ og GeForce 3 Ti200-kort.

I det siste har den begynt å bli ustabil. Den restarter plutselig, eller aller helst bare kræsjer den. Skjermen mister skjermsignalet, og ingenting skjer. Ingen lyder eller lys.

For en stund siden prøvde jeg å modifisere prosessoren min for å kunne sette fri multiplier, noe jeg mislyktes med.

Kan dette være grunnen til at maskina nå er ustabil? Høres dette ut som en prosessorfeil?

Jeg har prøvd å endre alle mulige BIOS-settings, men også Memtest kræsjet, så det utelukker vel iallfall mulige softwarefeil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være tegn på ram feil eller skjerkort feil...kjør memtest86 for å teste ramen...sjekk at pc'en ikke er for varm!Hvor stor PSU har du?kan være for lite strøm...

Skrevet

Jeg har mer enn nok strøm, og den er ikke for varm heller.

Jeg prøvde å kjøre memtest86, men den kræsjet. Den falt ikke feil, men bare hengte seg etter en stund...

Kan jeg da mistenke prosessoren? Siden jeg har modifisert denne er det liksom den eneste logiske forklaringen jeg kan komme på, siden maskina har kjørt stabilt og bra i et år nå.

Andre måter å teste dette på?

Maskina er kanskje spesielt ille første gang jeg starter den om dagen. Da må jeg kanskje restarte noen ganger. Men det er nok litt for tidlig å fastslå med sikkerhet, siden problemet ikke har vært så lenge.

Noen med erfaringer med hvordan prosessorer oppfører seg etter at du har "fikla" med dem?

Skrevet
Noen med erfaringer med hvordan prosessorer oppfører seg etter at du har "fikla" med dem?

Hva i huleste mener du med fikle?

Å begynne å "lodde" på en prosessor er vel det siste jeg personlig ville gjort, lol. 8)

Skrevet

Hva i huleste mener du med fikle?

Å begynne å "lodde" på en prosessor er vel det siste jeg personlig ville gjort, lol. 8)

Som jeg skrev i første post, så prøvde jeg å "åpne" den. Dette ved å åpne L1-broene. Det er en ganske godt kjent operasjon blant overklokkere, derfor jeg ikke gikk nærmere inn på det. :)

Skrevet

Jeg husker ikke sikkert, men skal jeg tippe, må det bli for ca 3 uker siden kanskje.

Det gikk uansett et par uker etterpå før denne ustabiliteten begynte. Derfor jeg er usikker på "diagnosen".

En Athlon XP 2100+ T-bred (som er max hva hovedkortet mitt klarer) koster 702 kr på det billigste i prisguiden, så kanskje jeg bør investere i en slik en, dersom jeg kan klare å peke ut prosessoren som feilen.

Skrevet

Jeg har hatt samme problemet med plutselige restartinger og kræsj. Det viste seg at det var den ene minnebrikken som var problemet :x

Jeg gjorde mye rart før jeg fant ut det ja .... :oops:

Skrevet

Som jeg skrev i første post, så prøvde jeg å "åpne" den. Dette ved å åpne L1-broene. Det er en ganske godt kjent operasjon blant overklokkere, derfor jeg ikke gikk nærmere inn på det.

Aha, jeg skjønner. Hver sin lyst. 8)

Skrevet

Har hatt minneproblemer før, og dette likner ikke på det. Nå blir det ingen feil i filer etc, alt bare "blacker ut". Og det er verst ved kaldstart. Skal ikke prøve å "mekke" på den neste prosessoren iallfall. ;)

Skrevet

Har det samme hk og cpu (fikkelfritt) :D opplevde det samme for 1mnd.siden skulle vise seg å vere rammen og en enkel fix, jeg bytta ram plasreringen (en annen slot) :p

Kan henne du bør resette bios også siden du har prøvd mange innstilinger :yes::p

Skrevet

Memtest86 enten fryser eller restarter umiddelbart når test 5 begynner. Prøvde nettopp det samme i ei annen maskin - uten feil.

Så det ser ut til at minnebrikka er OK. Da er det kanskje enten prosessor eller hovedkort.

Får ikke byttet prosessor nå, får prøve det siden. (Tar litt lengre tid).

Men hver gang jeg kald-booter, så må jeg restarte maskina flere ganger. Av og til kommer den ikke til POST en gang (ingen lyder - men lampene lyser).

Får nok prøve en annen prosessor snart. ;)

Skrevet

Nå er vel egentlig hovedkortet ditt litt for nytt.

Men har du sjekket om kondensatorene på hovedkortet har begynt å bule på toppen?

Skrevet

Jeg vet ikke hva kondensatorer er.

MEN: Jeg har nå prøvd å erstatte både minne, prosessor og skjermkort, og kjørt uten noe annet.

Fortsatt fryser Memtest86 når den begynner på test 5. "Interrupt" et eller annet står det, samtidig som det kommer opp masse rare tegn over hele skjermen. Og den fryser altså.

Da er det vel avgjort da - det må være hovedkortet mitt....?

Noen som ev. har tips om rimelige erstatninger? Det er er KR7A-133-kort. Jeg har en XP1700+ prosessor (edit: Palomino),og 512 Mb DDR PC2100. (Oppga litt mer i tilfelle jeg kanskje finner på å oppgradere litt mer samtidig) ;)

Edit nr 2: Vil Abit NF7-S v2.0 funke problemfritt sammen med min XP1700+ (Palomino) og mine 512 Mb PC2100 DDR minne? Er klar over at kortet kan klare raskere enn det, men funker det sammen (ikke råd til annet enn nytt hovedkort nå...)?

Skrevet

Mulig jeg husker feil, men mener å ha lest et sted at du må ha minst to minnebrikker på nforce2-hovedkort. Stemmer det?

Jeg har én stk 512 Mb DDR PC2100 (Twinmos med Mtech-chips) brikke nå...

Skrevet

Du må ikke ha det, men da kan rammen kjøre i 128-bit eller noe som gjør at i teorien skal det gå dobbelt så fort. Du tjener altså litt ytelse på det.

Skrevet

Ja, Abit NF7-S v2.0 vil fungere smertefritt. Det er et kjempekort :woot:

Du har prøvd alt det "vanlige"?

-skifte ram-slot

-formatere og prøve flere os og drivere (inkl. bios)

-skifte IDE, prosessor, ram, hd, skjermkort

-testet prosessor, ram, hd, psu, skjermkort på et annet hk (isåfall er det hk)

Mvh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...