enden Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Jeg må komme opp med en løsning for et appartmenthotell som vil ha en gjeste-PC i resepsjonen der leietakere kan surfe og drive lett kontorarbeid. De bruker en mellomtynn klient med en embedded XP-installasjon i dag, men denne er både treg og lite fleksibel. Ønsket er en PC med alle ønskede applikasjoner og tjenester. Normalt ville jeg satt opp en begrenset brukerkonto, men noen av brukerne har spesielle krav, som krever admin-tilgang. Neste tanke er da en løsning jeg var borti på en webkafe i ungdomtiden. Der hadde de installert en hardware-løsning som lastet et image fra en skjult partisjon ved restart av maskinen. De hadde også mulighet for å logge inn og oppdatere image ved behov. Finnes det lignende løsninger i dag? Dette skal være en helt standalone løsning, så nettverksboot o.l. er ikke noe alternativ.
skille Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Hei Dette er hva du leter etter: http://www.microsoft.com/windows/products/...ss/default.mspx -Trond
Ruff Skrevet 22. april 2009 Skrevet 22. april 2009 Er også en mulighet å gjøre som du sier, husker ikke hva det heter i øyeblikket, men det er mulig få tak i PCI(og diverse..) kort som har slik programvare du er ute etter. Skal komme tilbake til deg hvis jeg husker hva det het...
enden Skrevet 22. april 2009 Forfatter Skrevet 22. april 2009 Hei Dette er hva du leter etter: http://www.microsoft.com/windows/products/...ss/default.mspx -Trond Stemmer, SteadyState har jeg vært innom så vidt en gang for lenge siden. Det må testes ut. Jeg tar ellers gjerne i mot forslag på maskinvareløsninger også. Det frister litt med en løsning man ikke trenger å konfigurere seg inn i. SteadyState ser ut til å gjøre mye mer enn det jeg trenger, og maskinvare kan da fort bli billigere enn konsulenttid
skille Skrevet 23. april 2009 Skrevet 23. april 2009 Er en stund siden jeg brukte SteadyState selv. Om jeg husker rett, så var det å installere maskina som man ville ha den, så trykke en knapp som "låste" alle endringer. Fant en side her med en gjennomgang av installasjon / oppsett: http://www.maximumpc.com/article/%5Bprimar...ws_steady_state -Trond
CrZy_T Skrevet 23. april 2009 Skrevet 23. april 2009 Har vel også Moonscape og Teachers smartcard elns også.
enden Skrevet 23. april 2009 Forfatter Skrevet 23. april 2009 Steady State så ikke ut til å klare jobben helt.Jeg satt opp en testinstallasjon i dag og laget en admin-bruker som fikk frie tøyler, men ikke commit på endringer. For å være litt jævlig installerte jeg et antivirusprogram og rebootet. Maskinen har ikke klart å logge inn enda
skille Skrevet 23. april 2009 Skrevet 23. april 2009 Hørtes rart ut. Var maskina starta på nytt etter installasjon av antivirusprogrammet? Før du satte igang SteadyState? Det var ikke en pending-reboot som lå å ventet på å komme inn? -Trond
enden Skrevet 24. april 2009 Forfatter Skrevet 24. april 2009 Poenget var å se om Steady state takler at noen tukler med maskinen, og det gjorde det tydeligvis ikke. Har forsket litt mer på det, og det virker som om ss kun beskytter profilen, og ikke noe annet.
novastrum Skrevet 26. september 2009 Skrevet 26. september 2009 (endret) Tynnklienter av nyere type (f.eks. HP 4410T) er IKKE trege til vanlig kontorarbeid, og løsning for låsing av endringer er allerede installert og konfigurert i Windows Embedded. Den bærbare maskinen som tidligere er nevnt (4410T) ser ut som en (litt stygg) Mac, har støtte for HD-video, nok minne til å surfe tunge sider og som sagt lagrer den ingen instillinger eller filer når man restarter maskinen. Det finnes også plenty av stasjonære modeller med samme funksjonalitet. Gruppepolicystyring i windows embedded standard (nye XPe) er også meget god. Ville helt klart investert i dette i stedenfor å bruke mange timer på å finne opp kruttet med mer eller mindre ustabile 3. partsløsninger Edit: Disse maskinene har også rimelig dugelige SSD-disker og starter dermed lynkjapt og oppfører seg generelt veldig responsive i sammenligning med tykke klienter. Endret 26. september 2009 av novastrum
ilpostino Skrevet 30. september 2009 Skrevet 30. september 2009 hva gjør at brukerne må ha admin-tilgang?
enden Skrevet 30. september 2009 Forfatter Skrevet 30. september 2009 Spør utviklerne av programvaren som må ligge på den... Gleder meg til alle som lager programmer lærer seg å gjøre det riktig (ja, jeg vet det er utopi)
ilpostino Skrevet 30. september 2009 Skrevet 30. september 2009 hva med å heller ha et vbs-script som kjører utvalgte programmer med admin-tilgang? gjorde det på det forrige jobben og det funket veldig fint. hvis du bytter ut ikonet til scriptet med programmet sitt opprinnelige ikon er det ingen som ser forskjell.
BeFs Skrevet 30. september 2009 Skrevet 30. september 2009 Teachers smartcard fungerer ypperlig. Hadde dette på maskinene på ungdomsskolen husker jeg, kunne gjøre akkurat som vi ville med maskinene. Var bare å reboote, så var alt på plass igjen merkelig nok, tok ikke lang tid heller.
squirre Skrevet 11. november 2009 Skrevet 11. november 2009 Har benyttet Deep Freeze over lengre perioder uten uhell. Brukeren kan formatere diskene om han vil. Dem er på plass igjen når den restartes.
satheesh.net Skrevet 13. november 2009 Skrevet 13. november 2009 Hei! Jeg kan også anbefale Deep Freeze, men denne koster penger. Hvis du vil ha et alternativt produkt som er gratis anbefaler jeg dette, RVS 2010 (Returnil Virtual System). Link finner du her -> RVS 2010 Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå