Gå til innhold

Tips: Bygge billig hjemme filserver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er på utkikk etter å kjøpe meg en NAS, men heller mest i mot å bygge en liten filserver ala det du nevner her. For å ikke legge noe i mellom, så må jeg si at jeg er en dummy på dette området... Så jeg har et par spørsmål jeg lurer på om du dere/kan hjelpe meg med.

 

Kabinettet du satte opp i forslaget/handlekurven, er formfaktor MicroATX mens hovedkortet er Mini-ITX. Passer dette om hverandre? Har lenge tenkt på å bruke et hovedkort ala det du nevnte, men finner ikke noe passende kabinett.

 

Forøvrig vil jeg si at det var et flott innlegg/guide av deg. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Kabinettet du satte opp i forslaget/handlekurven, er formfaktor MicroATX mens hovedkortet er Mini-ITX. Passer dette om hverandre? Har lenge tenkt på å bruke et hovedkort ala det du nevnte, men finner ikke noe passende kabinett.

Ja, det går fint, hullmønsteret er det samme, bruker bare ikke alle festene.

Travla/Casetronic og Morex lager mange fine mITX-kabinetter, men få har plass til mer enn én hdd.

 

Skal man i tillegg ha mer enn to harddisker kan det være gunstig å legge litt mer penger i det hele og kjøpe et hovedkort med PCI-Express port, da PCI er ganske begrenset mtp. båndbredde for en HDD-kontroller.

Lenke til kommentar
Ja, det går fint, hullmønsteret er det samme, bruker bare ikke alle festene.

Travla/Casetronic og Morex lager mange fine mITX-kabinetter, men få har plass til mer enn én hdd.

 

Skal man i tillegg ha mer enn to harddisker kan det være gunstig å legge litt mer penger i det hele og kjøpe et hovedkort med PCI-Express port, da PCI er ganske begrenset mtp. båndbredde for en HDD-kontroller.

Jeg så litt nærmere på det. Informasjonen som står om Intel sitt hovedkort m/Atom prossesor på Intel sin hjemmside, viser til at den er kompatilbel med følgende "Mini-ITX /micro-ATX compatible (6.75 inches by 6.75 inches [171.45 millimeters by 171.45 millimeters])". Det lover bra.

 

Anngående PCI kontra PCI express og båndbredde, så er vel ikke dette så mye å bekymre seg over når man skal bruke den som filserver? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Kommer såklart an på bruken, på selve nettverket vil du ikke merke forskjell, men ved kopiering internt på boksen vil lese og skrive-ytelse bli merkbart svakere ved flere disker på en PCI-kontroller. Trolig ikke noe å bry seg om for de fleste dog.

 

Men igjen, større flaskehalser er aldri noe særlig og prishoppet til et Via Nano-kort (som i CPUen, ikke formfaktoren) er så absolutt verdt det.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Er vel bare 100Mbit nettverk på de Atom-hovedkortene, så det kan jo bli en litt for stor begrensning for mange.

 

Jeg vurderer en Atom-sak til router/firewall/liten webserver/diverse, men til selve filserverjobben trenger jeg noe med litt mer IO og nettverksytelse.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Noen som har noe bra kabinett å anbefale da? Må være veldig lite, ha plass til 4-5 disker og helst kunne montere 'skuffer' slik at jeg slipper å slå av NAS'et om jeg må bytte en disk.

Kan jo sette inn et slikt i et kabinett, http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47476 , men da må jeg nesten ha plass til det i kabinettet.

 

Skulle gjerne hatt noe slikt,

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107633

 

Men det må nesten være plass til hovedkort og strømforsynig også :)

 

Noen tips? Ellers blir det fort en Qnap Ts-409/509

Lenke til kommentar
Er vel bare 100Mbit nettverk på de Atom-hovedkortene, så det kan jo bli en litt for stor begrensning for mange.

 

Jeg vurderer en Atom-sak til router/firewall/liten webserver/diverse, men til selve filserverjobben trenger jeg noe med litt mer IO og nettverksytelse.

Løses enkelt med en sånn:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=120787

Men igjen, for den hovedgruppen som bare vil ha en liten filserver så trenger man ikke gigabit uansett.

100Mbit holder lenge for de fleste, og de som vil ha mere er som regel en gruppe som satser høyere på alt uansett.

 

Joda, er med på den. Med ekstra nettverkskort faller muligheten for ekstra diskkontroller bort, dog.

 

Jeg tror dog at i den gruppen du sikter til, som klarer seg fint med dette, er det få som faktisk er i stand til å bygge noe sånt selv. De aller, aller fleste klarer seg fint med f.eks 1TB USB-disk, som har mye raskere overføringshastighet enn man får ut av et 100Mbit nettverkskort. Jeg kjenner flere som ikke er spesielt PC-kyndige, som har flere hundre gigabytes med data. Prøv f.eks å backe opp 1TB over 100Mbit. :)

 

Ikke for å kritisere idéen din eller noe sånt, for Atom er tøft og billig, og har massevis av barske bruksområder. Det er bare min personlige mening at en filserver ikke er det beste bruksområdet. :)

Lenke til kommentar

Atom er genialt om man ikke har krav til ytelse, men for entusiaster er plattformen rett og slett ikke egnet for filserver.

Og har man ikke krav til ytelse kan man like gjerne velge en ferdig NAS-løsning til halve prisen.

 

PCI-slotten er uegnet for raid kontroller, og den gir deg heller ikke mer enn maks 30-40MB/s ved bruk av gigabit nettverk, noe som knapt er bedre enn en USB-disk.

 

Og selv om du syns 100mbit er greit, og hasighet ikke er noen issue, er du likevel relativt begrenset mht anskaffelse av flere disker, som ofte er aktuelt for filservere.

 

Som siste nagl i kista, er ikke atom spesielt godt egnet for raid5, som er den foretrukne raid levelen om man vektlegger både pris og datasikkerhet.

 

Du sparer riktignok litt ved innkjøp, men en low-power dual core AMD med dertilhørende hk koster ikke all verden, bruker ikke veldig mye mer strøm, og gir deg langt bedre ytelse og vekstmuligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...