Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stein til å lage formasjoner osv på tomt


Anbefalte innlegg

Ønsker stein, til å lage litt formasjoner og ringe rundt bedd osv. Hvordan får man tak i dette uten å betale skjorta?

 

Det er forbudt å ta stein en måtte finne i naturen? F.eks i nærheten av veiskjæringer osv har det jo ofte blitt dumpet en del stein som ikke har noen verdi for andre. Men det er kanskje forbudt å bruke dette likevel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er geolog og har plukket endel stein, men aldri mer enn jeg kan bære selv. Jeg kjenner ikke til noen lov som gjør det forbudt å plukke stein i veiskjæringer, i fjæra/på stranda, i fjellet og skogen, nedlagte steinbrudd etc dersom du ikke er i en nasjonalpark, landskapsvernområde eller en fredet lokalitet. Men mulig det finnes noen lov mot det jeg ikke kjenner? I så fall vil jeg gjerne høre om det.

 

Om du derimot skal ta ut store masser, drive et grustak eller steinbrudd, bør du kontakte kommunen, det skal sannsynligvis reguleres etter plan- og bygningsloven, de vil også kunne opplyse om andre regler som er aktuelle. Fylkesmannens miljøvernavdeling og i siste instans miljøverndepartementet kan også ha sitt å si dersom du ønsker å ta så mye at du gjør landskapsmessige endringer.

 

Men for å plukke stein i naturen, i utmark, i mindre mengder, skulle jeg tro går greit om du bruker hodet og ikke rensker et område totalt. Eller, du kan kontakte et steinbrudd og spørre om de har noe stein du kan få billig eller gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...