Gå til innhold

Køb af Grafik kort.


Anbefalte innlegg

Hej.

 

Jeg vil gerne udskifte mit gamle kort og her kommer så en ting jeg ikke kan finde helt ud af.

 

Mit nuværende kort er en Geforce 9700 GT og jeg vil gerne udskifte til et geforce 260 GTX

 

Under krævende på den 260GTX kortet står der følgende:

 

Power Requirements:

Non-SLI: 630W Minimum Power Supply

SLI: 680W Minimum Power Supply

One 6-Pin Power Connector

One 8-Pin Power Connector

 

Operating System Requirements:

Microsoft Windows 98

Microsoft Windows 2000

Microsoft Windows ME

Microsoft Windows XP

Microsoft Windows Vista

Linux

Unix

 

System Requirements:

1 GB System Memory (2GB recommended)

Intel Pentium 4, AMD Athlon XP class processor or higher

100MB of available hard disk space

CD-ROM or DVD-ROM Drive

 

Expansion Slot Requirements:

Available PCI-Express Bus Slot or PCI-Express 2.0 compliant motherboard with one dual-width x16 graphics slot

 

Accessories Included:

(2) DVI to VGA (DB15) Adapters

(1) S-Video Cable

(1) 4-Pin Mini-Din to Component Video Cable Kit

 

Jeg kan siger ja til de fleste:

Jeg har 4 gb Memory

Jeg har Intel Core 2 CPU 2.13GHz (Hvilket jeg fortolker til 2 kerner) altså nok.

Jeg har PCI-Express port med X16 (hvad så X16 betyder :-)= )

Jeg har Windows XP

 

Men her kommer mit problem:

Power Requirements:

Non-SLI: 630W Minimum Power Supply

SLI: 680W Minimum Power Supply

One 6-Pin Power Connector

One 8-Pin Power Connector

 

Hvordan finder jeg ud af om mit bundkort har disse ting? og er det alle fire punkter jeg skal kunne opfylde, og hvad skal de gøre.

1. Non-SLI: 630W Minimum Power Supply

2. SLI: 680W Minimum Power Supply

3. One 6-Pin Power Connector

4. One 8-Pin Power Connector

 

Håber nogen kan hjælpe mig.

Endret av Zeleptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du har en ferdig bygd datamaskin (noe alla dell, hp, acer) da det ikke selges 9700 GT i løsvekt (det finnes et 9700M GT men det er for bærbare datamaskiner).

 

antar at med bundkort mener du hovedkort eller motherboard på engelsk?

 

uansett, strømforsyningen sitter ikke i hovedkortet, det er den boksen (vanligvis oppe i høyre hjørne) hvor du setter i strømledningen til maksinalink til bilde. Den har sansyneligvis noe skrift på seg hvor det står maks effekt. finnut hva det står på den og skriv det her, eller ta bilde av det og post det.

Lenke til kommentar

Helt rigtigt, jeg vandt den hos Dell så den er færdig bygget, Det er rigtigt det er motherboard, men jeg er dansk og så hedder det altså bundkort, men sumasomarium.....

 

Du har jo nok ret i at strømmen kommet direkte fra strømforsyningen, (jeg er ikke hardware kendt, programmering og software er mere mig) sorry for den lille feil :-)=

 

Jeg skal hurtigst muligt få set på den og vende tilbage, og mange tak for den hurtige respons ind til videre.

Endret av Zeleptor
Lenke til kommentar

Så har jeg fundet ud af tingene link til billede kommer her: http://www.txcesssurplus.com/servlet/the-3...recision/Detail

 

Dell p/n: KH624

L375p-00

 

Som jeg ser det har jeg kun en 6-Pin PCI-E Video stik og mangler derfor en 8-Pin PCI-E Video altså ikke så godt, udermere ser det ud som om den kun yder 375W og det er jo nok lidt for lidt. hmmmm.....

 

Når men glæder mig til at høre jeres vudering.

Lenke til kommentar

Vell, den er faktisk ikke så alt for ille, den har to 12V railer på 18 Ampere (selv om de maks kan gi 30 ampere totalt) så er ikke det veldig dårlig egentelig. En uklokket datamaskin med en prosessor, et grafikkort og normalt antal hardisker og dvd drev bruker under 400 Watt. det er ikke utenkelig at den strømforsyningen klarer å dra et 260 GTX, men det er ikke sikkert. Det følger vanligvis med overganger fra molex til 6/8 pin pci-e kontakter, men kan igjen ikke garantere noe.

 

hvis du vil være på den sikre siden går du for en ny PSU i tilegg, har desverre ikke periling på noen danske netbutikker.

Lenke til kommentar

Jeg bor i Norge, så ikke noget problem med norske netbutikker.

 

Hvad er PSU?

 

Jeg har set på de fleste grafik kort som Geforce 9800GT og der står der at strømforsyningen skal yde min 450W og når jeg kigger på den jeg har så står der at DC OUTPUT: 375W.

 

Jeg fortolker dette til at min strømforsyning yder 75W for lidt til at kunne klare at køre en Geforce 9800 GT.

 

Jeg ved ikke meget om strøm så jeg kan tage feil med det jeg siger, kan ikke nogen med strøm erfaring give deres mening om dette?

Lenke til kommentar
Jeg bor i Norge, så ikke noget problem med norske netbutikker.

 

Hvad er PSU?

 

Jeg har set på de fleste grafik kort som Geforce 9800GT og der står der at strømforsyningen skal yde min 450W og når jeg kigger på den jeg har så står der at DC OUTPUT: 375W.

 

Jeg fortolker dette til at min strømforsyning yder 75W for lidt til at kunne klare at køre en Geforce 9800 GT.

 

Jeg ved ikke meget om strøm så jeg kan tage feil med det jeg siger, kan ikke nogen med strøm erfaring give deres mening om dette?

Dette er feil, og en veldig vanlig mmisforståelse (som produsentene tjener haugevis med penger på). En stasjonær pc i dag drar opp til ca 300 watt med en rimelig fet prosessor og skjermkort. Kanskje 400 om du har sli og mange harddisker.

Lenke til kommentar

PSU - Power Supply Unit, eller strømforsyning.

 

At det står 450W på skjermkortet er fordi skjermkortprodusent ikke vet hvor mye din CPU - prosessor og andre komponenter trekker av strøm. Da må dem sette et minimumskrav hvor dem tror at de dekker alt vanlige PC-brukere måtte finne på å putte i sin datamaskin (uten at dem oppgraderer PSU).

 

Bruker du en PSU-Calculator på nett, vil du se at du nok klarer deg med 375W å lenge din PSU er stabil.

 

En kalkulator du kan prøve. Obs. Du har garantert single socket CPU.

Lenke til kommentar

Ok, det er sku dejligt at høre. Jeg skal prøve at køre den PSU calculator.

 

Når jeg går ind kontroldpanelet/prosesse: så kommer denne linie 2 gange:

Intel Core™ 2 CPU 2.13GHz

Intel Core™ 2 CPU 2.13GHz

 

Sådan ser det ud.

Betyder det 1 eller 2 sockel?

 

Omkring grafik kort:

Hvis jeg ikke skifter PSU og derfor vælger ar opgradere fra Geforce 9700 GT 256mb til et Geforce 9800 GT 1gb

 

Er der nogen som ved hvor meget det betyder i grafik forørelse? kan det betale sig?

 

problemet er at hvis jeg vil skifte til Geforce 250 GTX skal jeg udskifte PSU da jeg mangler en 8 pin stik, men 9800 GT bruger det samme stik som 9700 GT.

Lenke til kommentar

Testetde lige det der PSU calculator.

 

Men jeg valgte at se hvor meget strøm der ville blive brugt med et 9800 GT og så var jeg lidt usikker på Processoren, om den var 1 elle 2 suckel og hvilket navn den har, valgte en Intel core 2 duo på samme MHz som dem jeg har.

 

resultatet blev 286W og det er jo lagt under 375W :-)=

 

Så er det jo bare om det giver en forbedring at skifte til en 9800 GT 1GB

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg ville ikke oppgradert "bare" til 9800GT på et system som du har.Om du tar en kikk på denne hos tomshardware.com vil du få en ide om ytelseforskjeller mellom skjermkort. Siden ditt skjermkort heter 9700GT som er noe spesielt for Dell vil jeg ta utgangspunkt i Geforce 9600GT i tabellen. Til sammenligning finner du 9800GTX (9800GT er ikke testet der) et stykke over - og som du kan se er ikke ytelseshoppet veldig stort.

 

Radeon 4850, Geforce GTX260 og radeon 4870 kommer i stigende rekkefølge etter det igjen. Et av disse kortene vil kanskje være det mest aktuelle for deg. Og som nevnt over, du kan bruke overgang fra 4pins molex kontakt til 8pins på skjermkort. Om du vil enda høyere i ytelse vil radeon 4890 eller Geforce GTX275 være gode kjøp. Du får hva du betaler for, men 4870 og 4890 er kanskje beste kjøp i forhold til pris.

 

Likevel må du kanskje vurdere ny PSU (Power Supply Unit = strømforsyning).

 

OBS: i tabellen linket til ovenfor; ikke se på resultatene for kort merket CF eller SLI da dette er flerkort-oppsett

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal læse denne tabel, da det for ser ud som om at Geforce 8800GTS er langt hurtigere end det nye Geforce GTX 280

 

På Nvidias side er der en tabel, som giver et helt andet svar. Ret mig hvis jeg læser tabellen forkert, men ud fra tabellen så ligger Geforce 9800 GT(x) højt på listen.

 

Geforce 9700 GT er som jeg har forstået hvist bare en opdatering af 8600 GT som kun er blevet solgt i færdig-maskiner, så som Dell osv.

 

I listen fra Nvidia stod 9800GT også som at være hurtiger med over 100gb/sek. hvor imod mit kort 9700GT (8600GT) lå under 70gb/sek. Jeg kan jo huske feil, mit problem er at jeg ikke pga PSU kan gå højere end 9800GT uden at komme over 375W hvilket er den begransning jeg har nu, og du har sikkert ret i at jeg kan omforme en 4 pins til 8, men uden strøm nok er der ikke rigtig nogen ide i det. Så jeg kan vælge at opgradere lidt nu, og så om nogle år købe en hel ny.

 

Jeg ville uden at overgå 375W godt kunne putte et 9800GTX kort i maskinen, men så skal jeg heller ikke putte en usb-pin i en port for så gå den over, så jeg overvejer stadig at opgradere både kort og PSU, men tror jeg skifter fra 9700 gt 256mb til 9800GT 1gb. Jeg er ikke så stor en game'er, men har for første gang oplevet at min maskine ikke helt kan følge med, efter jeg installerede Farcry 2, hvis jeg bare kan få lidt mere kraft i maskinen ken jeg køre spillet i 1024*7?? (husker ikke lige hvad det hedder) med fuld grafik på alle knapper, og så er jeg tilfresssssss..... Lige nu køre den lidt urendt med mit 9700GT kort.

 

Mange tak for hjælpen til alle, og hvis i har mere så kom med det, jeg er ikke hardware man, men har pludselig efter denne tråd fået en enom interesse for dette område også.

Lenke til kommentar

Her har du et røft overslag om hvordan forkjellige grafikkort går mothverandre. Den andre linken over her er tester av forskjellige kort i måde singel, dobbel, trippel og noen ganger fire ganger oppsett (altså ikke bare ett enkelt kort), og er i tilleg flere forkjellige spill og forkjellige oppløsninger. Det er nemmelig slik at forkjellige grafikkort har forskjellige styrker og svakheter.

 

Et eksempel på dette er et kortet du har nå (9700 GT) og det kortet du vurderer å kjøpe (9800 GT). Hastighetene du snakker om er hvor raskt minnet er, men det er bare en liten bit av puslespillet. Noe som teller minst like mye er selve prosessoren på grafikkortet. Og etter dine utalelser er 9700 GT det samme som 8600 GT, altså ikke veldig sprekt.

 

og du har bare en soklet, men den har to prosessorer, på klakulatoren skal du velge single soclet.

 

Mærk også at PSU kalulatorer opperere med værste tenkelige tilfelle, altså at all hardware bruker så mye strøm det klarer, dette skjer så og si alldri. Men hvis du vil være på den sikre siden kan du uansett kjøpe deg en

 

et 9800 GT vil i Far Cry 2 trolig ikke yte mer enn ca 35 FPS, noe som skulle holde for deg tror jeg bevis.

 

MEN, hvis du vurderer å kjøpe deg et kraftigere grafikkort kan det være interesangt å se hvaslags prosessor du har, CPU-Z fikser det(forteller deg masse om prosessoren din) og for grafikkortet finnes GPU-z

 

hadde vært interesangt å vite litt om dette 9700 GT kortet.

Lenke til kommentar

Jeg kan oplyse dig om noget lidt underligt.

 

Jeg har for noget tid siden opdateret driverne på kortet fra Nviadia side, der ligger noget som selv finder ud af hvad man skal have, dem installerede jeg og så her i går kom Microsoft update med en opdatering til kortet, den installerede jeg. og så hed mit kort 7900GS, jeg prøvede at installere Nvidia driveren igen og så hed kortet 9700GT.

 

Jeg åbnede maskinen og fandt produktnummeret på kortet og søgte så på det og det viser sig at kortet hedder 7900GS 256mb.

 

Lidt underligt det med navne skiftet, men sådan er det kortet er 7900GS så jeg formoder at jeg vil opleve en forskel på at skiftet til 9800GT 1gb.

 

Hvad angår strømmen så ligger jeg på lige omkring 300W ifølge denne PSU test hvis jeg skifter til at køre 9800GT, så mine 375W skulle være nok til at jeg også kan bruge USB og andre ting samtidig.

 

Jeg ville da gerne skifte til et kæmpe kort f.eks. Geforce 295GTX 2gb, men så meget game'er er jeg ikke, jeg vil bare gerne kunne spille Farcry 2 og spil i samme klasse Call of Duty 4 og 5 (World at war) så er jeg glad :-)=

Endret av Zeleptor
Lenke til kommentar

Sitat:

"Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal læse denne tabel, da det for ser ud som om at Geforce 8800GTS er langt hurtigere end det nye Geforce GTX 280"

 

Som jeg poengterte - kort merket med SLI eller CF er flerkort-oppsett. Altså: to stk 8800gts koblet sammen gir bedre ytelse enn ett gtx280 eller tilogmed to gtx280, men ett stk 8800gts yter mindre. Uansett - dette var ikke det mest essensielle jeg prøvde å få fram.

 

Om du ser igjen på tabellen der du at Radeon 4870 (ikke CF) yter bedre enn GTX260 (ikke SLI), men ligger under GTX280 (ikke SLI).

 

Her finner du en test med FarCry2 hvor både Radeon 4870 og 4890, samt GTX260 , 275 og 285 er testet. Ut fra dette tenker jeg :

 

Radeon 4890 og gtx260 virker på meg som gode kjøp når du ser på ytelse mot pris. Lykke til med nytt skjermkort.

 

torfinn

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...