Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan frigjøre plass på en harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kansje et veldig dumt spm, men det har seg sånn at jeg begynner å gå tom for diskplass på c: disken, der jeg har alle programmene. Dataen har også begynt å bli urovekkende treig. Når jeg går fysisk inn i feks. programfiler på c: og sletter så frigjøres ikke mer plass. Kan noen fortelle meg hvordan jeg skal gå fram for å frigjøre mer plass. Jeg har endel programmer jeg ikke lenger bruker.

Takker for raskt svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Flytt swap-filen(pagefile) over til annen partisjon, hvis du har en.

Reduser størrelsen på systemgjenoppretting noe og slett gamle punkter, unntatt det siste.

Slett gamle versjoner av Java, hvis du har noen.

Slett alle programmer som ikke brukes mer. Slett alle (brukte)installasjonspakker for programmer.

Flytt innholdet fra mine dokumenter over til en annen partisjon(hvis du har en)

Kjør CCleaner http://www.ccleaner.com/download

Kjør diskopprydding og defragmentering etterpå.

Når jeg går fysisk inn i feks. programfiler på c: og sletter så frigjøres ikke mer plass.

For all del, ikke slett programmapper på denne måten, gå til kontrollpanel og bruk legg til/avinstaller programmer.

Ellers blir alle referansefiler ang. oppstart/Windowsregister osv. igjen i maskinen og kan lage krøll for deg.

Endret av Jarmo
Skrevet

husk å tømme søppelkurven for å faktisk slette filene.

hvis du har demoversjoner av fraps, sjekk fraps folderen, du kan ha tatt opp videoer uten å vite det.

søk på c: etter filer med å søke etter *.* og sorter deretter på størrelser. du kan ha videofiler som ligger i temp mappa.

Skrevet (endret)

Redigerte posten min litt, kjøring av CCleaner bør gjøres til slutt men før defrag.

Da vil også gamle avinstall-referanser forsvinne, stor sett.

ps. Vennligst ikke forandre avanserte innstillinger i CCleaner, bruk standardoppsett ;)

Husk å sette på hakene her ved diskopprydding.

post-12649-1240135701_thumb.jpg

Endret av Jarmo
Skrevet
Hei!

Flytt swap-filen(pagefile) over til annen partisjon, hvis du har en.

Reduser størrelsen på systemgjenoppretting noe og slett gamle punkter, unntatt det siste.

Slett gamle versjoner av Java, hvis du har noen.

Slett alle programmer som ikke brukes mer. Slett alle (brukte)installasjonspakker for programmer.

Flytt innholdet fra mine dokumenter over til en annen partisjon(hvis du har en)

Kjør CCleaner http://www.ccleaner.com/download

Kjør diskopprydding og defragmentering etterpå.

Når jeg går fysisk inn i feks. programfiler på c: og sletter så frigjøres ikke mer plass.

For all del, ikke slett programmapper på denne måten, gå til kontrollpanel og bruk legg til/avinstaller programmer.

Ellers blir alle referansefiler ang. oppstart/Windowsregister osv. igjen i maskinen og kan lage krøll for deg.

Swap filer osv hvor finner jeg de? Og hva menes med en annen partisjon? Ellers takk for svar!

Skrevet

Tror det er aller beste at du får hjelp av noen som kan litt mer om data :)

Har du noen kompiser som kan hjelpe deg? Er rett og slett litt redd for at noe kan gå galen.

Skrevet

Har du noen kompiser som kan hjelpe deg? Er rett og slett litt redd for at noe kan gå galen.

Nei, men hvis du hadde bare skrevet ned så skal jeg alltids søke på nettet osv. Og jeg gjør ikke noe jeg ikke vet 99% hva jeg gjør. Så hvis du hadde tatt deg litt tid til å skrive så hadde jeg blitt veldig glad :D

Skrevet

Nei, men hvis du hadde bare skrevet ned så skal jeg alltids søke på nettet osv. Og jeg gjør ikke noe jeg ikke vet 99% hva jeg gjør. Så hvis du hadde tatt deg litt tid til å skrive så hadde jeg blitt veldig glad :D

Installerte programmer bør slettes ved å gå inn på kontrollpanel->Programmer og ???(Programs and features på engelsk), deretter får du opp en liste over installerte programmer på pc'en din. Ved å høyreklikke på et av disse programmene får du valget om å avinstallere det.

Å slette et program ved å gå inn i c:\programmfiler og slette det manuelt, vil ikke fjerne hele programmet.

Det er nevnt før, men husk å tøm søppelbøtten etter at du sletter ting, programmet/filen vil fremdeles oppta plass inntil søpla blir tømt.

Gå til Controlpanel->internet Options under "generelt/general" velg Delete på browsing history. Under "settings" kan du justere hvor mye diskplass du vil bruke til midlertidige filer.

Defragmenter harddisken din. Start->alle programmer->tilbehør/acessories->system tools-

>Disk Defragmenter.

Når man sletter og lagrer filer legges de på vilkårlige steder på disken din, til slutt blir det vanskelig for maskina di å finne frem til de riktige filene og ting går tregere og tregere. Litt som å slenge alle bøkene dine i en stor haug. Da tar det litt lenger å finne frem en spesifikk bok.

Disk Defragmenter setter alle bøkene alfabetisk i en bokhylle. Det sparer plass og da er bøkene kjappere å finne. All data blir med andre ord organisert på nytt på harddisken din (ingen filnavn eller mappenavn endres).

Skrevet

Start med å tømme søppelkassen (høyreklikk søppelkassen og velg Tøm). Deretter kan du sjekke på C:\ om du har TEMP-mapper. Her kan du også slette ting. Husk å tømme søppelkassen igjen til slutt.

Regner med at du får MYE mer plass etter dette.

Skrevet

jeg for min del bruker C: disken til intet annet enn windows og et par små programmer. det blir så ufattelig vanskelig vist man har en stor c: disk. men som sagt over kan du flytte på ting. om mulig.

og vist du har ting som filmer spill etc. kan disse brennes ut/ avinstalleres. det er ikke nødvendig å ha innstalert et singleplayer spill du runnet for lenge siden.

uten om dette er det velll bare å kjøpe en ny intern/ekstern hardisk. hjelper veldig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...