Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

No bootable device -- insert boot disk and press any key

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er da den beskjedes som lyste opp skjermen min før i dag i hvit skrift på en sort skjerm. Jeg har vært inne på den BIOS menyen men skjønner veldig lite (ikke akkurat dataeksperten i huset xD)..

HJELP anyone?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke kobla til en (funksjonell) enhet som kan leses (bootes). Altså så har du ikke hverken harddisk, CD/DVD-rom eller Floppy Disk kobla til. Hvis de er kobla til, så er de enten ødelagte eller kobla til feil.

Når slutta PC-en å virke? Du må kontrollere/få noen til å kontrollere at det er kobla sammen riktig inne i PC-en. Kan være lurt å gå i BIOS også, eller få en annen til å gjøre det.

EDIT: Denne kan være til hjelp: http://www.hardware.no/artikler/bios-guide_/15336

Endret av Crash
Skrevet
Det er ikke kobla til en (funksjonell) enhet som kan leses (bootes). Altså så har du ikke hverken harddisk, CD/DVD-rom eller Floppy Disk kobla til. Hvis de er kobla til, så er de enten ødelagte eller kobla til feil.

Når slutta PC-en å virke? Du må kontrollere/få noen til å kontrollere at det er kobla sammen riktig inne i PC-en. Kan være lurt å gå i BIOS også, eller få en annen til å gjøre det.

EDIT: Denne kan være til hjelp: http://www.hardware.no/artikler/bios-guide_/15336

Først av alt: tusen takk for svar :D

Håper ikke harddisken er ødelagt, da sliter jeg litt for å si det sånn, hehe..

Den slutta å virke på morran i dag, har hatt den på i hele natt og når jeg skulle til å bruke den så var den sorte skjermen fremme :(

Så jeg burde sende den til reperasjon? Har litt skrekk for det skjønner du. Sist gang jeg sendet inn en pc til reperasjon så fikk jeg den aldri igjen :O (fikk en ny, den jeg som nå har kræsja).

Skrevet
Hvis du ikke har noen nærme som kan hjelpe deg, eller at du føler at du klarer å ordne det selv, er det nok greit å sende den inn til reperasjon.

Pappa kan kanskje klare å ordne det men han kommer ikke hjem før på Mandag..er så kjedelig å gå hele helga uten sin egen pc :p men får vell bare smøre meg med tålmodighet.

Sitter det en diskett i maskinen ?

Hvis ja, ta den ut og restart maskinen.

Nei det er ikke noen diskett/cd i maskinen.

Skrevet

Denne feilmeldinga kan også komme av at boot.ini fila i windows er øydelagt. Dette gjer slik at PCen ikkje klarar boote frå Windows-installasjonen.

Trass kvar avansert dette høyras ut å fikse, så er det ei ganske enkel løysning. Dersom du har Windows-CDen, er det berre å sette den i DVD-driven, og boote frå den. Etterkvart som den startar opp, kan du velje reparer installasjon, deretter "Oppstart".

PCen vil no restarte, og alt burde vere fint - om dette er problemet.

Håpar det var til hjelp! :)

Skrevet
Denne feilmeldinga kan også komme av at boot.ini fila i windows er øydelagt. Dette gjer slik at PCen ikkje klarar boote frå Windows-installasjonen.

Trass kvar avansert dette høyras ut å fikse, så er det ei ganske enkel løysning. Dersom du har Windows-CDen, er det berre å sette den i DVD-driven, og boote frå den. Etterkvart som den startar opp, kan du velje reparer installasjon, deretter "Oppstart".

PCen vil no restarte, og alt burde vere fint - om dette er problemet.

Håpar det var til hjelp! :)

Jeg har desverre ikke windows-CDen, skulle gjerne hatt den. Men tusen takk for svar :)

Skrevet
Sitter det en diskett i maskinen ?

Hvis ja, ta den ut og restart maskinen.

Det samme kan gejlde for minnepenner, eksterne harddisker, CD/DVD e.l. I praksis alt som kan stå før harddisken i bootrekkefølgen i BIOS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...