Gå til innhold

Er dvalemodus i Ubuntu trygt?


Anbefalte innlegg

Sist gang jeg satt Ubuntu (7.10 eller 8.04 tror jeg) i dvalemodus våkna aldri Ubuntu skikkelig opp igjen, og jeg fikk en uendelig rekke med problemer (booter inn i feil kjerne, får ikke lyd, kjenner ikke igjen maskinvare osv). Endte med at jeg bare reinstallerte hele driten fordi jeg ikke orka å begynne å styre med feilfiksing og lignende. Hadde på dette tidspunktet dualboot (vista/Ubutnu) på maskinen, om det kan ha vært med på å ødelegge noe. Dette har jeg fortsatt.

 

Nå sitter jeg på releasecandidaten av 9.04, og tenkte at i grunn så er dette en ganske fiffig funksjon jeg gjerne skulle hatt muligheten til å bruke. Før jeg igjen prøver å sette maskinen i dvalemodus spør jeg dere, kjære forumbrukere, vet dere hva som ødela installasjonen den gang, og i såfall; er dette problemet fikset nå?

 

:cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Erfaringsmessig avhenger dette veldig av hva slags hardware som sitter i maskinen.

Dvalemodus (suspend-to-disk) har jeg ikke så mye erfaring med, men har testet det et par ganger, og det har fungert greit.

 

Hvilemodus (suspend-to-RAM) er det jeg har brukt mest, og dette har lenge vært ganske dårlig. Siden jeg la inn Fedora 10 har dette fungert bra for min del (Asus EEE 900 og MacBook 4,1).

Lenke til kommentar

Hvis du har installert Ubuntu i Windows, så vil ikke hibernate(dvalemodus) fungere. Om du har to partisjoner skal det fungere.

 

Mine erfaringer med hibernate har vært positive hittil, men så bruker jeg det ikke så ofte.

Fikk derimot masse feilmeldinger i går etter å ha restartet maskinen, den feilet automatisk disk-kontroll blant annet.

Lenke til kommentar

Har fungert perfekt for meg siden Kubuntu 8.10. Fungerer like bra i Kubuntu 9.04 RC. Deilig å bare slenge på lokket på laptoppen. På XP fungerer den faktisk ikke noe særlig bra, og PC'en kunne "våkne" i backpacken min og bli glovarm. :S

Lenke til kommentar
Prøvde nettop hvilemodus, og det virket ikke. Så da holder jeg meg unna dvalemodusen :)

 

Tja, kan hende PC-en takler dvalemodus bedre. Hvilemodus er suspend-to-RAM, kanskje mer komplisert enn suspend-to-disk, som dvalemodus er.

 

Har brukt hvile- og dvalemodus uten problemer i lang tid med Ubuntu. Har riktignok en laptop med meget linux-vennlig HW (selvutvalgte komponenter).

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Prøvde nettop hvilemodus, og det virket ikke. Så da holder jeg meg unna dvalemodusen :)

 

Tja, kan hende PC-en takler dvalemodus bedre. Hvilemodus er suspend-to-RAM, kanskje mer komplisert enn suspend-to-disk, som dvalemodus er.

 

Har brukt hvile- og dvalemodus uten problemer i lang tid med Ubuntu. Har riktignok en laptop med meget linux-vennlig HW (selvutvalgte komponenter).

 

bruker kun "hvile", mener at det er et must på laptoper. har hjulpet ca 4 andre med sine laptoper uten å ha hatt problemer med hvile i de to siste ubuntu'ene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...