Gå til innhold

Noen som har erfaring med scandinavianphoto,no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du ser helt til høyre her f.eks, står det "LAGER NORGE". Regner da med de har eget lager i Norge som de sender fra. Bestilte akkurat en Sigma 10-20mm derfra (på torsdag). Sendte mail og spurte om det samme som deg, og de sa det ikke var noen ekstra avgifter. Varen har ikke blitt sendt fra lageret ennå da, så kan virke som de er litt treige, men pytt. Regner med jeg får det i løpet av neste uke.

 

edit: så på feil ordre. Sigmaen ble sendt på dagen, og ankom oslo i går morges. Sporingsnummeret sa CSxxxxxxxxDK, betyr det at den kom fra danmark? :S Har alltid stått NO på slutten. Gikk uansett raskt.

Endret av jaadd
Lenke til kommentar

Har handlet der noen ganger. De har alltid vært raske med å sende ut varene. Kommer ikke noe mer enn porto/oppkravsgebyr i tillegg til prisene som står der om man har merket av Norge og huket for priser m/mva. (Også kommmer det en "Tack för att du är vår kund"-mail en stund etter kjøpet der det står at de håper man er fornøyd. :p )

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så er Scandinavianphotos Bankerydbutikk lager for deres nettbutikk. ”LAGER NORGE”, som de nå kaller det, er bare et annet navn på det. Hensikten er at mulige kunder ikke skal forledes til å tro at det blir noen komplikasjoner knyttet til merverdiavgift og toll ved å bestille varer derfra. Slik jeg har skjønt det, har de heller ikke en ”norsk representant”, men en eller flere medarbeidere som behersker svorsk. Akkurat det er vanlig praksis også for andre virksomheter som henvender seg til det norske markedet, men med base i Sverige. Det er en del svorske utrykk/ grammatikk i språket deres både nettbutikken og katalogen deres, også pr. telefon snakker de med merkbar aksent. Alt dette er det jeg har erfart gjennom ulik kontakt med de i løpet av vel et års tid, men jeg har handlet derfra bare en gang (varer som ikke var/er å oppdrive her i landet). Jeg har overhodet ingenting å utsette på dem, og vurderer fortløpende å handle der igjen, men jeg opplevde at ordrehåndteringen (av lagervarer) og forsendelsen tok noe tid. Mulig jeg var noe uheldig der, men det kan også andre være. Så skal det bestilles derfra kan det kanskje være det lurt å sette av minst en virkeuke ( ca. 5 dager ).

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, så er Scandinavianphotos Bankerydbutikk lager for deres nettbutikk. ”LAGER NORGE”, som de nå kaller det, er bare et annet navn på det. Hensikten er at mulige kunder ikke skal forledes til å tro at det blir noen komplikasjoner knyttet til merverdiavgift og toll ved å bestille varer derfra. Slik jeg har skjønt det, har de heller ikke en ”norsk representant”, men en eller flere medarbeidere som behersker svorsk. Akkurat det er vanlig praksis også for andre virksomheter som henvender seg til det norske markedet, men med base i Sverige. Det er en del svorske utrykk/ grammatikk i språket deres både nettbutikken og katalogen deres, også pr. telefon snakker de med merkbar aksent. Alt dette er det jeg har erfart gjennom ulik kontakt med de i løpet av vel et års tid, men jeg har handlet derfra bare en gang (varer som ikke var/er å oppdrive her i landet). Jeg har overhodet ingenting å utsette på dem, og vurderer fortløpende å handle der igjen, men jeg opplevde at ordrehåndteringen (av lagervarer) og forsendelsen tok noe tid. Mulig jeg var noe uheldig der, men det kan også andre være. Så skal det bestilles derfra kan det kanskje være det lurt å sette av minst en virkeuke ( ca. 5 dager ).

Samtidig vil jeg gjerne slå et slag for norske (norskeide) fotobutikker. Jeg mener det er viktig å støtte norsk næringsliv så langt som mulig. Grunnen til at jeg selv har handlet hos Scandinavianphoto, og antagelig vil gjøre det også i fremtiden, er at de har et stort vareutvalg med produkter på lager ( eller tilgjengelig for enkel bestilling ), som det ville by på store vanskeligheter å skaffe via norske butikker. Jeg vet at mye av det de selger kommer fra nordiske distributører, men når jeg tenker meg om, er det slettes ikke utenkelig at de også har et innslag av enkelte produkter de har importert via andre kanaler (gråsoneimport ). Slikt kan som kjent blant annet by på problemer dersom Scandinavianphoto skulle havne på de evige bedriftsjaktmarker ( med hensyn til garantispørsmål ). Hvordan de nordiske distributørene stiller seg til Scandinavianphotos handel på tvers av landegrendene, vet jeg heller ikke. Grunnen til at jeg ikke har undersøkt det, er at det jeg har handlet der bare er småtteri /tilbehør av mindre verdi. Jeg vil anbefale de som planlegger å gjøre større kjøp derfra å undersøke saken nærmere. Det skulle være enkelt å ta en telefon til Scandinavianphoto og den distributøren det måtte gjelde, det kan spare den enkelte for mye bryderi i fremtiden.

Lenke til kommentar
Slik jeg har skjønt det, har de heller ikke en ”norsk representant”, men en eller flere medarbeidere som behersker svorsk.
Har snakket med både svensktalende og rent norsktalende ansatte i Scandinavian Photo. Når det gjelder nettbutikken bærer den helt klart preg av at det er oversatt fra svensk mange steder, men så vidt jeg vet er oversetteren deres norsk. Det er alltid en fare for artifakter ved oversettelser.

 

Det ligger i kortene at de skal åpne en fysisk butikk i Oslo også så vidt jeg har skjønt, og basert på erfaringene folk har med dem hittil vil jeg tro at den blir populær. Markedsmessig ligger de med nettbutikken midt i mellom FotoVideo og Interfoto, på mange måter er lurt segment tror jeg, også for en fysisk butikk.

 

Jeg tenker som så at flere seriøse aktører er til det beste for fotomarkedet, og klarer en "nykommer" fra Sverige å konkurrere så hardt med de norske aktørene/importørene at de sliter, er det ikke nykommerens feil. De "useriøse" nettbutikkene som satser på alt mulig som selger har jeg ingenting til overs for, men aktører som satser på kunnskap og godt vareutvalg, er velkomne i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...